Wednesday, April 28, 2010

MINGGU KETUJUH BELAS : 26 – 30 APR 2010

RPH APRIL : MINGGU KETUJUH BELAS (ISNIN - 26/04)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Ketujuh belas (17)
HARI:Isnin
TARIKH:26 April 2010
M/PELAJARAN:Pemulihan Bahasa Melayu
MASA:1205 - 1240
TINGKATAN:4 Kemanusiaan 7
TAJUK:

Bacaan prosa klasik.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. membuat pembacaan dengan agak lancar berkaitan prosa klasik yang diberikan.

2. mengenalpasti kesalahan mudah dan dan penggunaan bahasa klasik dalam petikan.

3. menjelaskan struktur tatabahasa yang betul daripada bahasa klasik yang digunakan.

KEMAHIRAN GENERIK:Menyenaraikan
AKTIVITI:

1. Penerangan oleh guru

2. Perbincangan dengan pelajar.

3. Latihan ringkas.

BBM:Buku rujukan, papan tulis dan buku teks.
NILAI:Menghormati dan Bekerjasama.
REFLEKSI:Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan.


RPH APRIL : MINGGU KETUJUH BELAS (SELASA - 27/04)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Ketujuh belas (17)
HARI:Selasa
TARIKH:27 April 2010
M/PELAJARAN:Sejarah Tamadun Islam
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6 Atas Kemanusiaan 1
TAJUK:

Tema 4: Sistem Ekonomi Islam.

i. Cukai - Zakat, Kharaj dan Jizyah.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyatakan beberapa jenis zakat dan orang yang layak menerima zakat.

2. menjelaskan beberapa fungsi dan faedah zakat yang dalam struktur pembangunan ekonomi Islam.

3. menerangkan beberapa kepentingan cukai jizyah dan kharaj dalam sistem pembangunan ekonomi Islam.

KBKK:Menerang Sebab
AKTIVITI:

1. Penerangan secara kuliah.

2. Perbincangan dengan pelajar.

3. Rumusan guru.

BBM:Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop
NILAI:Ketekunan dan Bekerjasama.
REFLEKSI:Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Ketujuh belas (17)
HARI:Selasa
TARIKH:27 April 2010
M/PELAJARAN:Pengajian Am 1
MASA:1020 - 1055
TINGKATAN:6 Atas Kemanusiaan 5
TAJUK:

Kertas 1 – Kenegaraan Malaysia (Pengetahuan Am).

i. Pendirian Malaysia dalam Isu Antarabangsa.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyenaraikan beberapa Isu antarabangsa yang melibatkan negara kita.

2. menyatakan perkembangan dan pendirian Malaysia terhadap masalah antarabangsa.

3. menjelaskan beberapa pandangan negara terhadap isu keganasan, isu aparteid dan isu antartika.

KBKK:Membuat Kategori
AKTIVITI:

1. Penerangan secara kuliah.

2. Perbincangan bersama pelajar.

3. Rumusan guru.

BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Ketujuh belas (17)
HARI:Selasa
TARIKH:27 April 2010
M/PELAJARAN:Bahasa Malaysia
MASA:1130 - 1240
TINGKATAN:4 Kemanusiaan 2
TAJUK:

Kertas 2 - Karangan Umum

i. Format dan teknik pengolahan karangan.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyatakan format yang sesuai untuk menghasilkan sebuah karangan yang lengkap dan menepati kehendak soalan.

2. menyenaraikan sekurang-kurangnya 5 isi utama berdasarkan bahan rangsangan yang diberikan.

3. menerangkan beberapa isu dan perkara yang boleh dijadikan sebagai pengenalan dan penutup.

KEMAHIRAN GENERIK:Menjana Idea
AKTIVITI:

1. Penerangan oleh guru.

2. Perbincangan dengan pelajar.

3. Rumusan guru dan latihan.

BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Bekerjasama dan Rajin
REFLEKSI:Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan.


RPH APRIL : MINGGU KETUJUH BELAS (RABU - 21/04)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Ketujuh belas (17)
HARI:Rabu
TARIKH:28 April 2010
M/PELAJARAN:Pemulihan Bahasa Malaysia
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:4 Kemanusiaan 7
TAJUK:

Gabungkan ayat tunggal kepada majmuk.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. membuat satu bacaan yang agak lancar bagi pelajar tertentu berdasarkan bahan bercetak yang diberikan.

2. mengenalpasti beberapa kata tunggal yang boleh digunapakai untuk menggabungkan ayat majmuk berkenaan.

3. menjelaskan penggunaan kata hubung dalam setiap ayat yang diberikan.

KEMAHIRAN GENERIK:Membuat kategori.
AKTIVITI:

1. Penerangan oleh guru

2. Perbincangan dengan pelajar.

3. Latihan ringkas.

BBM:Buku rujukan, papan tulis dan buku teks.
NILAI:Menghormati dan Bekerjasama.
REFLEKSI:Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan selebihnya perlu diberi bimbingan tambahan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Ketujuh belas (17)
HARI:Rabu
TARIKH:28 April 2010
M/PELAJARAN:Pengajian Am 1
MASA:0945 - 1020
TINGKATAN:6 Atas Kemanusiaan 5
TAJUK:

Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia.

i. Malaysia dan Kerjasama Serantau.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyenaraikan tempoh dan tahap-tahap dalam perkembangan dasar luar negara dari 1957 - kini.

2. menyatakan senarai pemimpin dan perdana menteri yang mentadbir negara sejak kemerdekaan.

3. menjelaskan beberapa dasar luar yang diamalkan oleh kerajaan dan pemimpinnya sejak kemerdekaan.

KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:

1. Penerangan secara kuliah.

2. Perbincangan bersama pelajar.

3. Rumusan guru.

BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Ketujuh belas (17)
HARI:Rabu
TARIKH:28 April 2010
M/PELAJARAN:Bahasa Malaysia
MASA:1130 - 1240
TINGKATAN:4 Kemanusiaan 2
TAJUK:

Pengetahuan dan Kemahiran Tatabahasa.

i. Penggunaan kata hubung dan membetulkan ayat.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menjelaskan beberapa kesalahan struktur tatabahasa yang terdapat dalam ayat yang diberikan.

2. menyenaraikan beberapa kata ganti diri yang selalu digunakan dalam bahasa melayu.

3. membina ayat yang bersesuaian daripada kata ganti diri yang telah disenaraikan.

KEMAHIRAN GENERIK:Menjana Idea
AKTIVITI:

1. Penerangan guru

2. Perbincangan bersama pelajar

3. Rumusan guru dan soal jawab.

BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan.


RPH APRIL : MINGGU KETUJUH BELAS (KHAMIS - 29/04)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Ketujuh belas (17)
HARI:Khamis
TARIKH:29 April 2010
M/PELAJARAN:Sejarah Tamadun Islam
MASA:1055 - 1205
TINGKATAN:6 Atas Kemanusiaan 1
TAJUK:

Tema 4: Sistem Ekonomi Islam

i. Pembangunan dan perkembangan Ekonomi Islam

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 5 ciri pembangunan dalam kerajaan Islam sejak zaman Rasulullah.

2. menerangkan beberapa prinsip pembangunan yang diamalkan oleh pemimpin kerajaan dari Rasulullah hingga Khalifah al-Rasyidin.

3. menerangkan sekurang-kurangnya 4 aktiviti ekonomi yang dijalankan di Nusantara selepas kedatangan agama Islam.

KBKK:Menerang Sebab
AKTIVITI:

1. Pembentangan oleh pelajar.

2. Perbincangan antara pelajar.

3. Rumusan guru.

BBM:Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop
NILAI:Menghormati dan Bekerjasama.
REFLEKSI:Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan.


RPH APRIL : MINGGU KETUJUH BELAS (JUMAAT - 30/04)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Ketujuh belas (17)
HARI:Jumaat
TARIKH:30 April 2010
M/PELAJARAN:Pengajian Am 1
MASA:0940 - 1040
TINGKATAN:6 Atas Kemanusiaan 5
TAJUK:

Kertas 2 (Esei) – Pembentangan oleh Pelajar.

i. Perubatan Komplenentari.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menerangkan beberapa jenis perubatan komplementari yang diwujudkan di negara kita serta pengertiannya.

2. menyenaraikan beberapa kepentingan dan kelebihan sistem perubatan komplementari yang ditawarkan di negara kita.

3. menjelaskan sekurang-kurangnya 4 keburukan apabila amalan perubatan komplementari disalahgunakan.

KBKK:Menjana Idea
AKTIVITI:

1. Pembentangan oleh pelajar.

2. Perbincangan antara pelajar.

3. Rumusan guru.

BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kerjasama
REFLEKSI:Proses P&P yang telah dirancang berjalan dengan baik sekali dan proses pembentangan oleh pelajar berjaya dilakukan dengan baik.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Ketujuh belas (17)
HARI:Jumaat
TARIKH:30 April 2010
M/PELAJARAN:Bahasa Malaysia
MASA:1040 - 1140
TINGKATAN:4 Kemanusiaan 2
TAJUK:

Komsas – Drama.

i. Merah Silu.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyenaraikan watak dan perwatakan yang terdapat dalam prosa tradisional yang dibincangkan.

2. menyatakan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam prosa tradisional yang dibincangkan.

3. menerangkan beberapa nilai dan pengajaran yang diperolehi dan dipelajari dari prosa tradisional berkenaan.

KEMAHIRAN GENERIK:Mengklasifikasi
AKTIVITI:

1. Penerangan oleh guru.

2. Soal Jawab dengan pelajar.

3. Rumusan guru.

BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi soal jawab dijalankan.

No comments:

Post a Comment