RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketujuh belas (17) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 26 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Bacaan prosa klasik. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. membuat pembacaan dengan agak lancar berkaitan prosa klasik yang diberikan. 2. mengenalpasti kesalahan mudah dan dan penggunaan bahasa klasik dalam petikan. 3. menjelaskan struktur tatabahasa yang betul daripada bahasa klasik yang digunakan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RPH APRIL : MINGGU KETUJUH BELAS (SELASA - 27/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketujuh belas (17) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 27 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 4: Sistem Ekonomi Islam. i. Cukai - Zakat, Kharaj dan Jizyah. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan beberapa jenis zakat dan orang yang layak menerima zakat. 2. menjelaskan beberapa fungsi dan faedah zakat yang dalam struktur pembangunan ekonomi Islam. 3. menerangkan beberapa kepentingan cukai jizyah dan kharaj dalam sistem pembangunan ekonomi Islam. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Ketekunan dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketujuh belas (17) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 27 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1020 - 1055 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 – Kenegaraan Malaysia (Pengetahuan Am). i. Pendirian Malaysia dalam Isu Antarabangsa. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa Isu antarabangsa yang melibatkan negara kita. 2. menyatakan perkembangan dan pendirian Malaysia terhadap masalah antarabangsa. 3. menjelaskan beberapa pandangan negara terhadap isu keganasan, isu aparteid dan isu antartika. |
KBKK: | Membuat Kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketujuh belas (17) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 27 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 2 - Karangan Umum i. Format dan teknik pengolahan karangan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan format yang sesuai untuk menghasilkan sebuah karangan yang lengkap dan menepati kehendak soalan. 2. menyenaraikan sekurang-kurangnya 5 isi utama berdasarkan bahan rangsangan yang diberikan. 3. menerangkan beberapa isu dan perkara yang boleh dijadikan sebagai pengenalan dan penutup. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan latihan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Bekerjasama dan Rajin |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH APRIL : MINGGU KETUJUH BELAS (RABU - 21/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketujuh belas (17) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 28 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Malaysia |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Gabungkan ayat tunggal kepada majmuk. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. membuat satu bacaan yang agak lancar bagi pelajar tertentu berdasarkan bahan bercetak yang diberikan. 2. mengenalpasti beberapa kata tunggal yang boleh digunapakai untuk menggabungkan ayat majmuk berkenaan. 3. menjelaskan penggunaan kata hubung dalam setiap ayat yang diberikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Membuat kategori. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan selebihnya perlu diberi bimbingan tambahan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketujuh belas (17) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 28 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Malaysia dan Kerjasama Serantau. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan tempoh dan tahap-tahap dalam perkembangan dasar luar negara dari 1957 - kini. 2. menyatakan senarai pemimpin dan perdana menteri yang mentadbir negara sejak kemerdekaan. 3. menjelaskan beberapa dasar luar yang diamalkan oleh kerajaan dan pemimpinnya sejak kemerdekaan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketujuh belas (17) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 28 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Pengetahuan dan Kemahiran Tatabahasa. i. Penggunaan kata hubung dan membetulkan ayat. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menjelaskan beberapa kesalahan struktur tatabahasa yang terdapat dalam ayat yang diberikan. 2. menyenaraikan beberapa kata ganti diri yang selalu digunakan dalam bahasa melayu. 3. membina ayat yang bersesuaian daripada kata ganti diri yang telah disenaraikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan guru 2. Perbincangan bersama pelajar 3. Rumusan guru dan soal jawab. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH APRIL : MINGGU KETUJUH BELAS (KHAMIS - 29/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketujuh belas (17) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 29 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 4: Sistem Ekonomi Islam i. Pembangunan dan perkembangan Ekonomi Islam |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 5 ciri pembangunan dalam kerajaan Islam sejak zaman Rasulullah. 2. menerangkan beberapa prinsip pembangunan yang diamalkan oleh pemimpin kerajaan dari Rasulullah hingga Khalifah al-Rasyidin. 3. menerangkan sekurang-kurangnya 4 aktiviti ekonomi yang dijalankan di Nusantara selepas kedatangan agama Islam. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Perbincangan antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RPH APRIL : MINGGU KETUJUH BELAS (JUMAAT - 30/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketujuh belas (17) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 30 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 (Esei) – Pembentangan oleh Pelajar. i. Perubatan Komplenentari. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menerangkan beberapa jenis perubatan komplementari yang diwujudkan di negara kita serta pengertiannya. 2. menyenaraikan beberapa kepentingan dan kelebihan sistem perubatan komplementari yang ditawarkan di negara kita. 3. menjelaskan sekurang-kurangnya 4 keburukan apabila amalan perubatan komplementari disalahgunakan. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Perbincangan antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kerjasama |
REFLEKSI: | Proses P&P yang telah dirancang berjalan dengan baik sekali dan proses pembentangan oleh pelajar berjaya dilakukan dengan baik. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketujuh belas (17) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 30 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Komsas – Drama. i. Merah Silu. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan watak dan perwatakan yang terdapat dalam prosa tradisional yang dibincangkan. 2. menyatakan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam prosa tradisional yang dibincangkan. 3. menerangkan beberapa nilai dan pengajaran yang diperolehi dan dipelajari dari prosa tradisional berkenaan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi soal jawab dijalankan. |
No comments:
Post a Comment