RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 19 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Bacaan prosa klasik. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. membuat pembacaan dengan agak lancar berkaitan prosa klasik yang diberikan. 2. mengenalpasti kesalahan mudah dan dan penggunaan bahasa klasik dalam petikan. 3. menjelaskan struktur tatabahasa yang betul daripada bahasa klasik yang digunakan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RPH APRIL : MINGGU KEENAM BELAS (SELASA - 20/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 20 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 4: Sistem Ekonomi Islam. i. Asas dan prinsip dalam ekonomi Islam. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 konsep asas yang diamalkan dalam pembangunan ekonomi Islam. 2. menjelaskan beberapa sistem ekonomi yang dicipta oleh manusia sendiri dan kaitannya dengan ekonomi Islam. 3. menerangkan beberapa prinsip asas yang diperkenalkan dan digunapakai dalam perkembangan ekonomi Islam. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Ketekunan dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 20 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1020 - 1055 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 – Kenegaraan Malaysia (Pengetahuan Am). i. Dasar Luar Malaysia. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa faktor yang mempengaruhi dasar luar dan hubungan diplomatik negara. 2. menyatakan perkembangan dan dasar luar negara sejak tahun 1957 hingga tahun 2000. 3. menjelaskan beberapa pertubuhan yang dianggotai oleh negara sejak mencapai kemerdekaan 1957. |
KBKK: | Membuat Kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 20 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 2 - Karangan Umum i. Format dan teknik pengolahan karangan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan format yang sesuai untuk menghasilkan sebuah karangan yang lengkap dan menepati kehendak soalan. 2. menyenaraikan sekurang-kurangnya 5 isi utama berdasarkan bahan rangsangan yang diberikan. 3. menerangkan beberapa isu dan perkara yang boleh dijadikan sebagai pengenalan dan penutup. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan latihan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Bekerjasama dan Rajin |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH APRIL : MINGGU KEENAM BELAS (RABU - 21/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 21 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Malaysia |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Gabungkan ayat tunggal kepada majmuk. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. membuat satu bacaan yang lancar bagi pelajar terpilih berdasarkan bahan bercetak yang diberikan. 2. mengenalpasti beberapa kata hubung yang boleh digunapakai untuk menggabungkan ayat majmuk berkenaan. 3. menjelaskan penggunaan kata hubung dalam setiap ayat yang diberikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menyenaraikan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan selebihnya perlu diberi bimbingan tambahan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 21 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Dasar-Dasar luar Negara. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan tempoh dan tahap-tahap dalam perkembangan dasar luar negara dari 1957 - kini. 2. menyatakan senarai pemimpin dan perdana menteri yang mentadbir negara sejak kemerdekaan. 3. menjelaskan beberapa dasar luar yang diamalkan oleh kerajaan dan pemimpinnya sejak kemerdekaan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 21 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Pengetahuan dan Kemahiran Tatabahasa. i. Penggunaan kata hubung dan membetulkan ayat. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menjelaskan beberapa kesalahan struktur tatabahasa yang terdapat dalam ayat yang diberikan. 2. menyenaraikan beberapa kata ganti diri yang selalu digunakan dalam bahasa melayu. 3. membina ayat yang bersesuaian daripada kata ganti diri yang telah disenaraikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan guru 2. Perbincangan bersama pelajar 3. Rumusan guru dan soal jawab. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH APRIL : MINGGU KEENAM BELAS (KHAMIS - 22/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 22 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 4: Sistem Ekonomi Islam i. Sumber pendapatan Negara dan Baitul-mal |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 5 sumber utama pendapatan negara Islam sejak zaman Rasulullah SAW. 2. menerangkan beberapa sumber harta yang terdapat dalam baitul-mal serta kadar yang dikenakan. 3. menerangkan sekurang-kurangnya 4 kepentingan dan kegunaan sumber kewangan dari baitul-mal. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Perbincangan antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses pembentangan yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RPH APRIL : MINGGU KEENAM BELAS (JUMAAT - 23/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 23 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 (Esei) – Pembentangan oleh Pelajar. i. Industri Kecil dan Sederhana - Perniagaan Francias. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menerangkan beberapa jenis industri kecil dan sederhana serta ciri-ciri utamanya. 2. menyenaraikan beberapa kepentingan kelebihan dalam mengusahakan IKS serta langkah untuk memperkembangkannya. 3. menjelaskan sekurang-kurangnya 4 kelebihan menjalankan perniagaan sistem francais di negara kita. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Perbincangan antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kerjasama |
REFLEKSI: | Proses P&P yang telah dirancang berjalan dengan baik sekali dan proses pembentangan oleh pelajar berjaya dilakukan dengan baik. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 23 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Komsas – Drama. i. Gelanggang Tuk Wali. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan watak dan perwatakan yang terdapat dalam drama yang dibincangkan. 2. menyatakan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam drama yang dibincangkan. 3. menerangkan beberapa nilai dan pengajaran yang diperolehi dan dipelajari dari drama berkenaan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi soal jawab dijalankan. |
No comments:
Post a Comment