RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelapan belas (18) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 03 Mei 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Membina ayat daripada Kata Nama. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa jenis kata nama yang mereka tahu. 2. mengenalpasti kategori perkataan yang diberikan dalam jenis kata nama yang sesuai. 3. membuat 2 ayat yang sesuai daripada perkataan kata nama yang diberikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RPH MEI : MINGGU KELAPAN BELAS (SELASA - 04/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelapan belas (18) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 04 Mei 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 5: Sistem Pendidikan Islam. i. Konsep, Asas dan Kepentingan Pendidikan Islam. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan beberapa pendapat tokoh tentang pengertian didik, pendidikan dan pelajaran. 2. menjelaskan beberapa asas utama yang terdapat dalam sistem pendidikan Islam. 3. menerangkan beberapa kepentingan pendidikan Islam yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW. |
KBKK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Ketekunan dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelapan belas (18) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 04 Mei 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1020 - 1055 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 – Kenegaraan Malaysia (Pengetahuan Am). i. Malaysia dan Kerjasama Serantau. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa matlamat penubuhan ASEAN dan senarai negara anggotanya. 2. menyatakan beberapa pencapaian dan persetujuan yang telah dibuat oleh jawatankuasa negara ASEAN. 3. menjelaskan beberapa bentuk kerjasama yang dimeterai antara negara anggota ASEAN. |
KBKK: | Membuat Kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelapan belas (18) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 04 Mei 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 2 - Karangan Berpandu i. Format dan teknik pengolahan karangan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan format yang sesuai untuk menghasilkan sebuah karangan yang lengkap dan menepati kehendak soalan. 2. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi utama berdasarkan bahan rangsangan yang diberikan. 3. menerangkan beberapa isu dan perkara yang boleh dijadikan sebagai pengenalan dan penutup. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan latihan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Bekerjasama dan Rajin |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH MEI : MINGGU KELAPAN BELAS (RABU - 05/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelapan belas (18) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 05 Mei 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Malaysia |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Ayat tunggal dan majmuk. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. membuat satu bacaan yang agak lancar bagi pelajar tertentu berdasarkan bahan bercetak yang diberikan. 2. mengenalpasti beberapa kata tunggal yang boleh digunakan untuk menggabungkan ayat majmuk berkenaan. 3. menjelaskan penggunaan kata hubung dalam setiap ayat yang diberikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Membuat kategori. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan selebihnya perlu diberi bimbingan tambahan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelapan belas (18) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 05 Mei 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Malaysia dan Kerjasama Serantau. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan tempoh dan tahap-tahap dalam perkembangan kerjasama negara dari 1957 - kini. 2. menyatakan negara yang terlibat dalam bentuk kerjasama dengan negara kita. 3. menjelaskan beberapa bentuk kerjasama yang terjalin antara negara dengan negara serantau. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelapan belas (18) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 05 Mei 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Pengetahuan dan Kemahiran Tatabahasa. i. Penggunaan kata hubung dan membetulkan ayat. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menjelaskan beberapa kesalahan struktur tatabahasa yang terdapat dalam ayat yang diberikan. 2. menyenaraikan beberapa kata ganti diri yang selalu digunakan dalam bahasa melayu. 3. membina ayat yang bersesuaian daripada kata ganti diri yang telah disenaraikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan guru 2. Perbincangan bersama pelajar 3. Rumusan guru dan soal jawab. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH MEI : MINGGU KELAPAN BELAS (KHAMIS - 06/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelapan belas (18) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 06 Mei 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | PEPERIKSAAN SEMESTER PERTAMA - SEJARAH 1 |
OBJEKTIF P&P: | - |
KBKK: | - |
AKTIVITI: | - |
BBM: | - |
NILAI: | - |
REFLEKSI: | - |
RPH MEI : MINGGU KELAPAN BELAS (JUMAAT - 07/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelapan belas (18) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 07 Mei 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 – Kenegaraan Malaysia (Pengetahuan Am). i. Malaysia dan Isu Ekonomi Antarabangsa. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menerangkan ciri-ciri ekonomi Malaysia yang diamalkan sejak kemerdekaan 1950-an. 2. menyenaraikan beberapa masalah dan isu komoditi utama dan langkah untuk mengatasinya. 3. menjelaskan beberapa penglibatan Malaysia dengan isu ekonomi antarabangsa melalui pertubuhan dan persatuan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kerjasama |
REFLEKSI: | Proses P&P yang telah dirancang berjalan dengan baik sekali dan proses pembentangan oleh pelajar berjaya dilakukan dengan baik. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelapan belas (18) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 07 Mei 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Komsas – Sajak. i. Adat Sezaman. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan watak dan perwatakan yang terdapat dalam sajak yang dibincangkan. 2. menyatakan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam sajak yang dibincangkan. 3. menerangkan beberapa nilai dan pengajaran yang diperolehi dan dipelajari dari sajak berkenaan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi soal jawab dijalankan. |
RPH Minggu 25-26 dikemas kini. Penulisan RPH juga diapati cukup terperinci dan baik.
ReplyDelete