RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 12 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Membina ayat kata kerja. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa kata kerja yang selalu digunakan dalam Bahasa Malaysia. 2. mengenalpasti kesalahan mudah dan penggunaan kata kerja yang terdapat pada setiap ayat yang diberikan. 3. membina ayat yang sesuai dari aspek struktur tatabahasa daripada kata kerja yang diberikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RPH APRIL : MINGGU KELIMA BELAS (SELASA - 13/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 13 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 3: Ketahanan dan Pertahanan. i. Struktur dan Organisasi Tentera Islam. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan sekurang-kurangnya 5 elemen yang utama dalam ketahanan dan pertahanan Islam. 2. menyenaraikan beberapa peralatan yang bersesuaian dan digunakan dalam ketenteraan Islam. 3. menerangkan sekurang-kurangnya 5 taktik dan strategi yang biasa digunakan oleh Rasulullah dalam peperangan yang disertai. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 13 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1020 - 1055 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas – Kenegaraan Malaysia. i. Badan-badan pengadilan yang lain. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa badan pengadilan lain selain daripada mahkamah awam dan khas. 2. menyatakan keahlian dan organisasi bagi setiap badan pengadilan yang telah dibincangkan. 3. menjelaskan beberapa tugas dan bidang kuasa bagi setiap badan pengadilan yang dibincangkan. |
KBKK: | Membuat Kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 13 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 2 - Karangan Umum i. Format dan teknik pengolahan karangan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan format yang sesuai untuk menghasilkan sebuah karangan yang lengkap dan menepati kehendak soalan. 2. menyenaraikan sekurang-kurangnya 5 isi utama berdasarkan bahan rangsangan yang diberikan. 3. menerangkan beberapa isu dan perkara yang boleh dijadikan sebagai pengenalan dan penutup. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan latihan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Bekerjasama dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH APRIL : MINGGU KELIMA BELAS (RABU - 14/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 14 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Malaysia |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Bacaan dan mengenapasti kata ganti. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. membuat satu bacaan yang lancar bagi pelajar terpilih berdasarkan bahan bercetak yang diberikan. 2. mengenalpasti beberapa kata ganti diri pertama, kedua dan ketiga yang terdapat dalam petikan. 3. membetulkan penggunaan kata ganti dalam setiap ayat yang diberikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan selebihnya perlu diberi bimbingan tambahan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 14 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Perpaduan Negara dan Dasar Dalam Negara. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa sebab yang membawa kepada tercetusnya masalah perpaduan di peringkat awal pembentukan negara. 2. menyatakan sebab yang membawa kepada tercetusnya peristiwa 13 Mei dan langkah awal yang diambil. 3. menjelaskan beberapa usaha yang diambil oleh kerajaan untuk memupuk perpaduan nasional. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 14 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Pengetahuan dan Kemahiran Tatabahasa. i. Penggunaan kata hubung dan membetulkan ayat. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menjelaskan beberapa kesalahan struktur tatabahasa yang terdapat dalam ayat yang diberikan. 2. menyenaraikan beberapa kata hubung yang selalu digunakan dalam bahasa melayu. 3. membina ayat yang bersesuaian daripada kata hubung yang telah disenaraikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan guru 2. Perbincangan bersama pelajar 3. Rumusan guru dan soal jawab. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH APRIL : MINGGU KELIMA BELAS (KHAMIS - 15/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 15 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 2: Pemerintahan dan Pentadbiran (Tutorial) i. Pembentangan oleh pelajar |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa pembaharuan yang dilakukan oleh Muawiyah bin Abu Suffian pada awal pemerintahannya. 2. menerangkan corak pentadbiran yang diperkenalkan oleh Abdul Malik bin Marwan semasa zaman pemerintahannya. 3. menerangkan sekurang-kurangnya 4 pembaharuan dalam pentadbiran yang dilakukan oleh Umar bin Abdul Aziz. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Perbincangan antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses pembentangan yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RPH APRIL : MINGGU KELIMA BELAS (JUMAAT - 16/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 16 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 (Esei) – Pembentangan oleh Pelajar. i. Sistem Perubatan Moden di Malaysia. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menerangkan beberapa jenis dan kategori perubatan moden yang terdapat di negara kita. 2. menyenaraikan beberapa kepentingan dan kelebihan sistem perubatan moden berbanding dengan perubatan lain. 3. menjelaskan sekurang-kurangnya 4 implikasi negatif jika sistem perubatan moden disalahgunakan. |
KBKK: | Membanding beza |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Perbincangan antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kerjasama |
REFLEKSI: | Proses P&P yang telah dirancang berjalan dengan baik sekali dan proses pembentangan oleh pelajar berjaya dilakukan dengan baik. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 16 April 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Komsas – Cerpen. i. Ibu dan Ceper. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan watak dan perwatakan yang terdapat dalam cerpen yang dibincangkan. 2. menyatakan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam prosa klasik yang dibincangkan. 3. menerangkan beberapa nilai dan pengajaran yang diperolehi dan dipelajari dari cerpen berkenaan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi soal jawab dijalankan. |
RPH kemaskini tetapi cikgu diminta membetulkan tarikh di bahagian tajuk untuk RPH Minggu 14, tarikh sepatutnya adalah dari 05.04.10 - 10.04.10.
ReplyDeleteSila semak juga rph untuk 6AK1, Selasa (13.04.10), Minggu 15, Objektif 3.
Terima kasih kerana berusaha menghantar rph cikgu.
htchong