RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (ISNIN - 01/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 01 Sept 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
CUTI UMUM HARI KEMERDEKAAN.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 01 Sept 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: |
CUTI UMUM HARI KEMERDEKAAN.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (SELASA - 02/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 02 Sept 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Tema 4 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Perluasan Kuasa Barat di India. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa pembaharuan yang telah diperkenalkan oleh Lord William Bentick 1828 - 1835. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa pembaharuan yang telah diperkenalkan oleh Lord Ellenborough 1842 - 1844. iii. Menerangkan dan memahami beberapa pembaharuan yang telah diperkenalkan oleh Lord Dalhousie 1848 - 1856. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 02 Sept 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Asia Tenggara - Semester 3 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 2 : Tranformasi Masyarakat i. Perluasan Kuasa Asing di Myanmar - Cara dan Faktor |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa sebab yang mempengaruhi pihak British untuk meluaskan kuasanya di Myanmar 1824 - 1853. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan cara perluasan kuasa pihak British dari tahun 1824 hingga tahun 1853. iii. Menerangkan dan memahami beberapa sebab dan cara perluasan kuasa pihak British selepas tahun 1885. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 02 Sept 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 1055 - 1130 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 8 : Pembaharuan dan Pengaruh Islam di Malaysia sebelum kedatangan Barat . i. Pengaruh Islam terhadap sosioekonomi. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan bentuk pentadbiran di Tanah Melayu yang menerima pengaruh agama Islam serta negeri yang terlibat. ii. Menerangkan dan menyatakan beberapa bentuk pengaruh agama Islam dari aspek sosial yang terdapat di Tanah Melayu. iii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk pengaruh agama Islam dari aspek sosial yang terdapat di Tanah Melayu. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Berbangga dengan aset negara i. Memanafaatkan kurniaan Tuhan |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (RABU - 03/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 03 Sept 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 8 : Pembaharuan dan Pengaruh Islam di Malaysia sebelum kedatangan Barat. i. Pengaruh Islam terhadap bidang ekonomi. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan bentuk pentadbiran di Tanah Melayu yang menerima pengaruh agama Islam serta negeri yang terlibat. ii. Menerangkan dan menyatakan beberapa bentuk pengaruh agama Islam dari aspek sosial yang terdapat di Tanah Melayu. iii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk pengaruh agama Islam dari aspek sosial yang terdapat di Tanah Melayu. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Berbangga dengan aset negara i. Memanafaatkan kurniaan Tuhan |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 03 Sept 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1055 - 1130 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Tema 4 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Perang Dunia Pertama. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa sebab utama yang telah mencetuskan peristiwa Perang Dunia Pertama 1914. ii. Menjelaskan dan memahami proses berlaku Perang Kedua kedua serta lokasi dan kuasa-kuasa yang terlibat dalam peristiwa perang berkenaan. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kesan yang timbul akibat tercetusnya peristiwa Perang Dunia Pertama. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 03 Sept 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Asia Tenggara - Semester 3 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 2 : Tranformasi Masyarakat i. Penentangan Terhadap Kuasa Asing Indonesia - Sebab dan Perang Jawa |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan sebab-sebab penentangan masyarakat Indonesia terhadap kuasa Belanda terutamanya di Sulawesi dan Sumatera. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor utama yang mempengaruhi tercetusnya Perang Jawa. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kesan dari sudut politik, ekonomi dan sosial akibat tercetusnya Perang Jawa. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (KHAMIS - 04/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 04 Sept 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA | 0815 - 0945 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Tema 4 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Perang Dunia Kedua. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa sebab utama yang telah mencetuskan peristiwa Perang Dunia Kedua 1939. ii. Menjelaskan dan memahami proses berlaku Perang Dunia Kedua serta lokasi dan kuasa-kuasa yang terlibat dalam peristiwa perang berkenaan. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kesan yang timbul akibat tercetusnya Peristiwa Perang Dunia Kedua. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 04 Sept 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Asia Tenggara - Semester 3 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 2 : Tranformasi Masyarakat i. Sumbangan Tokoh - Diponegara dan Raja Thibaw |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan latar belakang Diponegara dan Raja Thibaw yang memainkan peranan dalam pembangunan Indonesia dan Myanmar. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa sumbangan Diponegoro dalam membela dan mempertahankan kesucian agama Islam. iii. Menerangkan dan memahami beberapa pembaharuan dan dasar yang telah dibuat oleh Raja Thibaw di Myanmar. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (JUMAAT - 05/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 05 Sept 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Tema 4 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Perang Dingin. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan konsep dan pengertian Perang Dingin serta negara-negara yang terlibat dalam perang berkenaan. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor utama yang telah menyebabkan tercetusnya Perang Dingin. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kesan dari aspek politik, ekonomi dan sosial yang timbul akibat tercetusnya Perang Dingin. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 05 Sept 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Asia Tenggara - Semester 3 |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 2 : Tranformasi Masyarakat i. Pengubahsuaian Pentadbiran Tempatan - Indonesia dan Myanmar |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa perubahan yang berlaku dalam bidang pentadbiran terutama pemerintahan beraja di Pulau Jawa. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa pembaharuan dalam sistem pentadbiran tradisional tempatan semasa penjajahan Belanda dan British. iii. Menerangkan dan memahami struktur pentadbiran Belanda dan struktur pentadbiran tempatan di Pulau Jawa. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
No comments:
Post a Comment