Monday, September 8, 2014

MINGGU KETIGA PULUH TUJUH : 08 - 12 SEPT 2014


RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH TUJUH (ISNIN - 08/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Isnin
TARIKH:08 Sept 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 4 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa
i.    Dekolonisasi dan Pengembalian Kedaulatan di China.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sekurang-kurangnya 5 faktor yang mendorong tercetusnya Revolusi di China pada 1911.
ii. Menjelaskan dan menghuraikan pengertian Gerakan 4 Mei, matlamat  serta 5 faktor yang mendorong tercetusnya gerakan berkenaan.
iii. Menerangkan dan membincangkan beberapa kesan utama yang timbul akibat tercetusnya peristiwa Gerakan 4 Mei.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Isnin
TARIKH:08 Sept 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 9 : Perkembangan di Eropah.
i.   Revolusi Pertanian dan Perindustrian.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menjelaskan beberapa faktor utama yang mempengaruhi kemunculan perkembangan Revolusi Pertanian di Eropah.
ii.   Menerangkan dan menyatakan beberapa keadaan yang mendorong kepada tercetusnya Revolusi Perindustrian di Eropah.
iii.  Menerangkan dan memahami beberapa kesan yang timbul akibat kemunculan Revolusi Pertanian dan Perindustian.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH TUJUH (SELASA - 09/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Selasa
TARIKH:09 Sept 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0705 - 0815
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 4 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa
i.    Dekolonisasi dan Pengembalian Kedaulatan di India.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sekurang-kurangnya 5 faktor yang mendorong kebangkitan semangat Nasionalisme di India.
ii. Menjelaskan dan menghuraikan perkembangan Kongres Kebangsaan India dari tahun 1885 hingga tahun 1947 serta aktiviti yang telah dijalankan.
iii. Menerangkan dan membincangkan kemunculan golongan ekstremis dalam Kongres Kebangsaan India serta konsep perjuangan mereka.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Selasa
TARIKH:09 Sept 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Asia Tenggara - Semester 3
MASA:0815 - 0925
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 2 : Tranformasi Masyarakat
i.    Pengubahsuaian dalam Ekonomi - Indonesia dan Myanmar
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan pelbagai kegiatan ekonomi yang diperkenalkan di Pulau Jawa melalui pelaksanaan Sistem Kultur dan Dasar Liberal.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa bentuk kemajuan dalam kegiatan pertanian, perlombongan dan kemudahan asas di kedua-dua negara.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa jenis kegiatan ekonomi yang mengalami perkembangan di Indonesia dan Myanmar.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Selasa
TARIKH:09 Sept 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:1055 - 1130
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 9 : Perkembangan di Eropah.
i.   Kesan Perkembangan Revolusi Perindustrian.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menjelaskan beberapa kesan yang wujud akibat perkembangan Revolusi Perindustrian dari aspek ekonomi.
ii.   Menerangkan dan menyatakan kesan yang timbul akibat berlakunya peningkatan perdagangan antarabangsa di Eropah.
iii.  Menerangkan dan memahami beberapa Akta yang telah digubal bagi membela nasib pekerja dan juga majikan di Eropah.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH TUJUH (RABU - 10/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Rabu
TARIKH:10 Sept 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 9 : Perkembangan di Eropah.
i.   Imperialisme Barat di Asia.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menjelaskan maksud dan pengertian imperialisme serta negara Eropah yang terlibat dalam kegiatan Imperialisme di Asia.
ii.   Menerangkan dan menyatakan sebab dan tujuan kedatangan kuasa Barat ke Asia serta usaha mereka untuk memperkembangkan tamadun mereka.
iii.  Menerangkan dan memahami beberapa kesan yang timbul akibat berlakunya kegiatan Imperialisme Barat di Asia .
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Rabu
TARIKH:10 Sept 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:1055 - 1130
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 4 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa
i.    Dekolonisasi dan Pengembalian Kedaulatan di India.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sekurang-kurangnya 5 faktor yang mendorong kebangkitan semangat Nasionalisme di India.
ii. Menjelaskan dan menghuraikan perkembangan Kongres Kebangsaan India dari tahun 1885 hingga tahun 1947 serta aktiviti yang telah dijalankan.
iii. Menerangkan dan membincangkan kemunculan golongan ekstremis dalam Kongres Kebangsaan India serta konsep perjuangan mereka.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Rabu
TARIKH:10 Sept 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Asia Tenggara - Semester 3
MASA:1130 - 1240
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 2 : Tranformasi Masyarakat
i.    Pengubahsuaian dalam Pendidikan - Indonesia dan Myanmar
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan sistem pendidikan yang terdapat di Indonesia dan Myanmar.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa jenis institusi pendidikan yang diperkenalkan di Indonesia dan Myanmar.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk sukatan pelajaran yang diperkenalkan dalam sistem pendidikan di kedua-dua negara.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH TUJUH (KHAMIS - 11/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Khamis
TARIKH:11 Sept 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0815 - 0945
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 4 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa
i.    Perhubungan Luar - Liga Bangsa dan PBB.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah pembentukan Liga Bangsa dan PBB serta beberapa matlamat dan prinsip pembentukannya.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa bentuk pencapaian dan kerjasama yang telah dibuat oleh Liga Bangsa serta sebab ia gagal.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa badan utama dalam PBB serta matlamat dan kerjasama yang telah dicapai oleh badan berkenaan.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Khamis
TARIKH:11 Sept 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Asia Tenggara - Semester 3
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa
i.    Gerakan Nasionalisme di Indonseia dan Myanmar
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.  Memahami dan menyatakan faktor-faktor dari aspek politik, ekonomi dan sosial yang mempengaruhi kemunculan nasionalisme di Indonesia.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor utama yang mempengaruhi kemunculan gerakan nasionalisme di Myanmar.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa tokoh intelektual yang terlibat dan peranan mereka dalam melancarkan gerakan nasionalisme di negara mereka.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH TUJUH (JUMAAT - 12/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Jumaat
TARIKH:12 Sept 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0940 - 1040
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 4 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa
i.    Perhubungan luar - Komanwel dan NATO.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan pengertian Pertubuhan Komanwel serta beberapa matlamat dan prinsip pembentukannya.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa bentuk pencapaian dan kerjasama yang telah dibuat oleh Pertubuhan Komanwel.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa matlamat dan kerjasama yang telah dicapai oleh Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Jumaat
TARIKH:12 Sept 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Asia Tenggara - Semester 3
MASA:1040 - 1140
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa
i.    Parti Politik dan Persatuan - Indonesia dan Myanmar
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyenaraikan beberapa parti politik dan pertubuhan yang berkaitan dengan gerakan nasionalisme di Indinesia dan Myanmar.
ii. Menjelaskan dan menyatakan beberapa sebab dan matlamat penubuhan parti politik yang terdapat di Indonesia dan Myanmar.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa tuntutan yang telah dikemukakan oleh parti politik dan persatuan yang terdapat di kedua-dua negara.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.

No comments:

Post a Comment