Monday, July 21, 2014

MINGGU KETIGA PULUH : 21 - 25 JULAI 2014


RPH JUL : MINGGU KETIGA PULUH (ISNIN - 21/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh (30)
HARI:Isnin
TARIKH:21 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Perdagangan dan Perniagaan di Portugal.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan konsep dan pengertian masyarakat feudal di England dan Jepun serta definasi feudalisme secara umum.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor utama yang mempengaruhi kemunculan gerakan nasionalisme di kedua-dua negara.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa tokoh terlibat dan peranan mereka dalam melancarkan gerakan nasionalisme di negara mereka.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh (30)
HARI:Isnin
TARIKH:21 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 6 : Pembentukkan Kerajaan Islam dan sumbangannya.
i.   Faktor Penyebaran Islam ke Eropah.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menyatakan beberapa faktor dalam yang menyebabkan agama Islam tersebar ke Eropah.
ii.   Menerangkan dan menyatakan tiga faktor luaran yang menggalakkan perkembangan agama Islam di Eropah.
iii.  Menerangkan dan memahami beberapa tokoh yang terlibat dalam proses penyebaran agama Islam ke Eropah.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RPH JUL : MINGGU KETIGA PULUH (SELASA - 22/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh (30)
HARI:Selasa
TARIKH:22 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0705 - 0815
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Pertanian di Belanda
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan sektor pertanian di Belanda pada abad ke 17 hingga ke 18.
ii. Menjelaskan dan menghuraikan jenis tanaman dan ternakan yang dijalankan di Belanda pada abad ke 16 hingga 17.
iii. Menerangkan dan membincangkan beberapa faktor yang mendorong kepada perkembangan sektor pertanian di Belanda.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh (30)
HARI:Selasa
TARIKH:22 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia  - Semester 3
MASA:0815 - 0925
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara bangsa
i.    Gerakan Persatuan dan Kesatuan - Aspek Politik, Ekonomi, Sosial dan Agama
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.  Memahami dan menyatakan sebab-sebab penubuhan Gerakan Islah, beberapa Persatuan Negeri-Negeri melayu dan Kesatuan Melayu Muda.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa matlamat perjuangan Gerakan Islah dan Kesatuan Melayu Muda.
iii. Menerangkan dan menyenaraikan kategori Persatuan dan Kelab-Kelab di Negeri-Negeri Melayu.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh (30)
HARI:Selasa
TARIKH:22 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:1055 - 1130
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 6 : Pembentukkan Kerajaan Islam dan sumbangannya.
i.   Pertembungan Tamadun Islam dengan tamadun lain - cara pertembungan.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menyatakan beberapa cara pertembungan antara Tamadun Islam dengan tamadun lain.
ii.   Menerangkan dan menyatakan beberapa negara yang menerima kesan pertembungan dengan tamadun Islam.
iii.  Menerangkan dan memahami kesan yang wujud hasil daripada berlakunya pertembungan antara kedua-dua tamadun.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RPH JUL : MINGGU KETIGA PULUH (RABU - 23/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh (30)
HARI:Rabu
TARIKH:23 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 6 : Pembentukkan Kerajaan Islam dan sumbangannya.
i.   Pertembungan Tamadun Islam dengan tamadun lain - kesan pertembungan.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menyatakan beberapa cara pertembungan antara Tamadun Islam dengan tamadun lain.
ii.   Menerangkan dan menyatakan beberapa negara yang menerima kesan pertembungan dengan tamadun Islam.
iii.  Menerangkan dan memahami kesan yang wujud hasil daripada berlakunya pertembungan antara kedua-dua tamadun.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh (30)
HARI:Rabu
TARIKH:23 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:1055 - 1130
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Pertanian di England
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan sektor pertanian di England pada abad ke 17 hingga ke 18.
ii. Menjelaskan dan menghuraikan jenis tanaman dan ternakan yang dijalankan di England pada abad ke 16 hingga 17.
iii. Menerangkan dan membincangkan beberapa faktor yang mendorong kepada perkembangan sektor pertanian di England.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh (30)
HARI:Rabu
TARIKH:23 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:1130 - 1240
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa
i.    Perjuangan Mencapai Kemerdekaan - Pendudukan Jepun.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.  Memahami dan menyatakan beberapa sebab Jepun menyerang dan ingin menakluki Tanah Melayu dan sekitarnya.
ii. Menjelaskan dan menghuraikan beberapa dasar pentadbiran, ekonomi dan sosial yang telah dijalankan oleh pihak Jepun.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa tokoh terlibat dan peranan mereka dalam melancarkan gerakan nasionalisme di negara mereka.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH JUL : MINGGU KETIGA PULUH (KHAMIS - 24/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh (30)
HARI:Khamis
TARIKH:24 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0815 - 0945
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Perindustrian di Jerman
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan sektor perindustrian di Jerman pada abad ke 17 hingga ke 18.
ii. Menjelaskan dan menghuraikan jenis industri yang dijalankan di Jerman pada abad ke 16 hingga 17.
iii. Menerangkan dan membincangkan beberapa faktor yang mendorong kepada perkembangan sektor perindustrian di Jerman.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh (30)
HARI:Selasa
TARIKH:24 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa
i.    Perjuangan Mencapai Kemerdekaan - Perjuangan Secara Berperlembagaan.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sebab-sebab British ingin menubuhkan Malayan Union di Tanah Melayu pada 1946.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa sebab orang Melayu menentang pembentukkan Malayan Union pada 1946.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa sebab munculnya Gerakan Anti-Penyerahan yang berlaku di Sarawak.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH JUL : MINGGU KETIGA PULUH (JUMAAT - 25/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh (30)
HARI:Jumaat
TARIKH:25 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0940 - 1040
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Perindustrian di Jepun
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan sektor perindustrian di Jepun pada abad ke 17 hingga ke 18.
ii. Menjelaskan dan menghuraikan jenis industri yang dijalankan di Jepun pada abad ke 16 hingga 17.
iii. Menerangkan dan membincangkan beberapa faktor yang mendorong kepada perkembangan sektor perindustrian di Jepun.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh (30)
HARI:Jumaat
TARIKH:25 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia dan Asia Tenggara
MASA:1040 - 1140
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa
i.    Perjuangan secara berperlembagaan - Persekutuan dan PKM.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sebab-sebab British menubuhkan Persekutuan Tanah Melayu 1948 untuk menggantikan Malayan Union.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa sebab yang mempengaruhi perubahan dasar PKM hingga membawa kepada tercetusnya pemberontakan bersenjata.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa langkah utama yang diambil oleh pihak British untuk mengatasi ancaman PKM.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.

No comments:

Post a Comment