RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (ISNIN - 14/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 14 Julai 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan i. Sistem Ekonomi Feudalisme - China. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan konsep dan sejarah perkembangan ekonomi feudalisme di China pada abad ke 16. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa ciri utama sistem ekonomi feudalisme yang diamalkan di China. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kegiatan ekonomi feudalisme serta faktor yang mempengaruhi perkembangannya. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Menerang sebab |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 14 Julai 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 6 : Pembentukkan Kerajaan Islam dan sumbangannya. i. Kerajaan Turki Uthmaniyyah - Pembentukkan. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan sebab kejatuhan Kerajaan Bani Abbasiyah hingga membawa kepada kemunculan Kerajaan Turki Uthmaniyyah. ii. Menerangkan dan menyatakan tokoh yang menjadi pengasas kepada pembentukkan Kerajaan Turki Uthmaniyyah. iii. Menerangkan dan memahami proses pembentukkan hingga membawa kepada kemunculan empayar Turki Uthmaniyyah. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Berbangga dengan aset negara i. Memanafaatkan kurniaan Tuhan |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (SELASA - 15/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 15 Julai 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan i. Sistem Ekonomi Feudalisme di Eropah. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan sistem ekonomi feudalisme di Eropah dan kegiatan ekonomi yang dijalankan. ii. Menjelaskan dan menyatakan latar belakang kemunculan dan keadaan yang mempengaruhi perkembangan ekonomi feudalisme di Jerman. iii. Menerangkan dan memahami perkembangan ekonomi feudalisme dan cara penguasaan golongan bangsawan terhadap petani di Perancis. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 15 Julai 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Malaysia - Semester 3 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 2 : Tranformasi Masyarakat i. Perubahan Ekonomi di Sabah dan Sarawak. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan jenis kegiatan ekonomi yang terdapat di Sabah dan Sarawak sebelum campurtangan pihak British. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa bentuk perubahan dan pembaharuan dalam jenis kegiatan dan aktiviti ekonomi di Sabah. iii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk perubahan dan pembaharuan dalam jenis kegiatan dan aktiviti ekonomi di Sarawak. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 15 Julai 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 1055 - 1130 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 6 : Pembentukkan Kerajaan Islam dan sumbangannya. i. Pencapaian dan sumbangan Turki Uthmaniyyah. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan beberapa pencapaian kerajaan Turki Uthmaniyyah dalam bidang ilmu pengetahuan dan seni bina. ii. Menerangkan dan menyatakan sumbangan kerajaan Turki Uthmaniyyah dalam bidang pentadbiran dan perundangan. iii. Menerangkan dan memahami beberapa sumbangan utama kerajaan Turki Uthmaniyyah dalam bidang ekonomi. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Berbangga dengan aset negara i. Memanafaatkan kurniaan Tuhan |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (RABU - 16/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 16 Julai 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 6 : Pembentukkan Kerajaan Islam dan sumbangannya. i. Faktor Penyebaran Islam ke Eropah. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan faktor yang memudahkan agama Islam tersebar terutamanya ke benua Eropah. ii. Menerangkan dan menyatakan faktor dalaman yang mendorong kepada berlakunya proses penyebaran agama Islam ke Eropah. iii. Menerangkan dan memahami beberapa faktor luaran yang menjadi pendorong kepada proses penyebaran agama Islam ke Eropah. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Berbangga dengan aset negara i. Memanafaatkan kurniaan Tuhan |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 16 Julai 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1055 - 1130 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan i. Sistem Ekonomi Kapitalisme - England |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan pengertian ekonomi Kapitalisme dan sejarah perkembangan ekonomi berkenaan di Eropah. ii. Menjelaskan dan menghuraikan beberapa ciri dan perubahan yang dibawa oleh kemunculan sistem ekonomi kapitalisme di England. iii. Menerangkan dan memahami beberapa ciri ekonomi kapitalisme yang terserlah dalam Revolusi Perindustrian di England.. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 16 Julai 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Malaysia - Semester 3 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 2 : Transformasi Masyarakat i. Perubahan dalam bidang Pendidikan di Negeri Melayu, Sabah dan Sarawak. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan sistem pendidikan yang terdapat di Negeri Melayu, Sabah dan Sarawak sebelum campurtangan pihak British. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa bentuk perubahan dan pembaharuan dalam sistem pendidikan di Negeri Melayu, Sabah dan Sarawak. iii. Menerangkan dan memahami beberapa institusi pendidikan yang diperkenalkan di Negeri Melayu, Sabah dan Sarawak. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (KHAMIS - 17/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 17 Julai 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA | 0815 - 0945 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan i. Sistem Ekonomi Kapitalisme - Amerika Syarikat |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan pengertian ekonomi Kapitalisme dan faktor mempengaruhi perkembangan ekonomi berkenaan di Eropah. ii. Menjelaskan dan menghuraikan beberapa bentuk perubahan yang dibawa oleh kemunculan sistem ekonomi kapitalisme di Amerika Syarikat. iii. Menerangkan dan memahami beberapa langkah yang diambil oleh Kerajaan Amerika Syarikat untuk memajukan sektor perindustrian. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 17 Julai 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Malaysia - Semester 3 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 2 : Transformasi Masyarakat i. Masyarakat pelbagai kaum di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan pelbagai kaum yang terdapat di Negeri Melayu, Sabah dan Sarawak selepas campurtangan British. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa cara kemasukan masyarakat cina ke Negeri Melayu, Sabah Dan Sarawak selepas campurtangan British. iii. Menerangkan dan memahami beberapa cara kemasukan masyarakat India ke Negeri Melayu, Sabah Dan Sarawak selepas campurtangan British. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (JUMAAT - 18/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 18 Julai 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan i. Perdagangan dan Perniagaan di Belanda |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan dan bentuk perhubungan kegiatan perdagangan Belanda dengan negara luar. ii. Menjelaskan dan menghuraikan perkembangan kegiatan perdagangan maritim yang dijalankan di Belanda pada abad ke 16. iii. Menerangkan dan memahami beberapa faktor yang mempengaruhi perkembangan kegiatan perdagangan di Belanda pada abad ke 16. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 18 Julai 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Malaysia dan Asia Tenggara |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Gerakan Nasionalisme - Faktor Kemunculan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa faktor dalaman yang mendorong kepada kemunculan gerakan nasionalisme di Negeri Melayu. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor luaran yang mendorong kepada kemunculan gerakan nasionalisme di Negeri Melayu. iii. Menerangkan dan memahami beberapa tokoh terlibat dan peranan mereka dalam melancarkan gerakan nasionalisme di Negeri Melayu. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
No comments:
Post a Comment