Tuesday, July 1, 2014

MINGGU KEDUA PULUH TUJUH : 30 JUN - 04 JULAI 2014


RPH JUN : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (ISNIN - 30/06)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Isnin
TARIKH:30 Jun 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran
i.    Institusi Pemerintahan - Maharaja dan Pembesar di China.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan beberapa jabatan dan peranan yang dimainkan pada zaman pemerintahan Dinasti Ming.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan struktur hierarki pembesar pada zaman beraja di China dari abad ke 16 hingga 20.
iii. Menerangkan dan memahami tugas dan peranan pembesar yang dilantik oleh Maharaja di China pada abad ke 16 hingga 20.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Menerang sebab
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Isnin
TARIKH:30 Jun 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 6 : Pembentukkan Kerajaan Islam dan sumbangannya.
i.   Kerajaan Khalifah al-Rasyidin - Syarat dan cara pemilihan Khalifah.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menyatakan beberapa syarat utama bagi seseorang yang ingin menjadi seseorang Khalifah.
ii.   Menerangkan dan menyatakan beberapa cara seseorang itu dipilih menjadi pemimpin kerajaan Islam atau menjadi Khalifah.
iii.  Menerangkan dan menyenaraikan empat orang khalifah al-Rasyidin yang telah dilantik serta cara perlantikan mereka.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (SELASA - 01/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Selasa
TARIKH:01 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0705 - 0815
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran
i.    Sistem Maharaja dan Pembesar di Russia
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan institusi pemerintahan beraja di Russia terutama pada zaman St. Petersburg.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan tugas dan dasar pemerintahan Beraja di China dari zaman Tsar Peter Agung, Tsar Alexander dan Tsar Nicholas.
iii. Menerangkan dan memahami tugas dan peranan pembesar yang dilantik oleh Maharaja di Russia pada abad ke 16 hingga 20.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Selasa
TARIKH:01 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia  - Semester 3
MASA:0815 - 0925
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 1 : Masyarakat
i.    Sistem Ekonomi
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan pengertian ekonomi saradiri dan ekonomi komersil serta sejarah perkembangannya di Tanah Melayu.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa ciri utama ekonomi saradiri dan ekonomi komersil yang dijalankan di Tanah Melayu.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa jenis tanaman yang ditanam dalam ekonomi saradiri dan ekonomi komersil.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Selasa
TARIKH:01 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:1055 - 1130
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 6 : Pembentukkan Kerajaan Islam dan sumbangannya.
i.   Pencapaian dan sumbangan - Khalifah Abu Bakar dan Umar al Khattab.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menyatakan cara perlantikan Khalifah Abu Bakar dan Umar al-Khattab sebagai khalifah al-Rasyidin.
ii.   Menerangkan dan menyatakan beberapa pembaharuan yang telah dilakukan oleh Khalifah Abu Bakar selepas menjadi Khalifah al-Rasyidin pertama.
iii.  Menerangkan dan memahami beberapa sumbangan yang telah dibuat oleh Khalifah Umar al-Khattab sebagai Khalifah al-Rasyidin kedua.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Kepimpinan Melalui Teladan
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (RABU - 02/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Rabu
TARIKH:02 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 6 : Pembentukkan Kerajaan Islam dan sumbangannya.
i.  Pencapaian dan sumbangan Khalifah Uthman Affan dan Ali Abi Talib.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menyatakan cara perlantikan Khalifah Uthman Affan dan Ali bin Abi Talib sebagai Khalifah al-Rasyidin.
ii.   Menerangkan dan menyatakan beberapa peranan yang telah dimainkan oleh Khalifah Uthman Affan selepas menjadi Khalifah al-Rasyidin ketiga.
iii.  Menerangkan dan memahami beberapa sumbangan yang telah dibuat oleh Khalifah Ali bin Abi Talib sebagai Khalifah al-Rasyidin terakhir.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Rabu
TARIKH:02 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:1055 - 1130
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran
i.    Sistem Pembesar di China dan Russia
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sturktur pentadbiran pembesar yang terdapat di China dan Russia dari abad ke 16 hingga 20.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa tugas dan tanggungjawab bagi setiap pembesar di kedua-dua buah negara.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa jawatan yang diwujudkan di setiap wilayah pentadbiran di kedua-dua negara.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Rabu
TARIKH:02 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia  - Semester 3
MASA:1130 - 1240
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 2 : Transformasi Masyarakat
i.    Perluasan Kuasa Asing NNM, Sabah dan Swak - Faktor
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah permulaan perluasan kuasa asing di Negeri Melayu serta perjanjian yang telah dimeterai.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor utama yang mempengaruhi campurtangan kuasa asing di Negeri-Negeri Melayu abad ke 19 - 20.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa faktor utama yang mempengaruhi campurtangan kuasa asing di Sabah dan Sarawak abad ke 19 - 20.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (KHAMIS - 03/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Khamis
TARIKH:03 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0815 - 0945
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran
i.    Sistem Pemerintahan Beraja Mutlak
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan dan faktor kemunculan sistem pemerintahan Beraja Mutlak di England dan Perancis
ii. Menjelaskan dan menerangkan sistem pemerintahan beraja mutlak serta dasar-dasar pemerintahan Beraja Mutlak di Perancis.
iii. Menjelaskan dan menerangkan sistem pemerintahan beraja mutlak serta dasar-dasar pemerintahan Beraja Mutlak di England.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Menyenaraikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Selasa
TARIKH:03 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 2 : Transformasi Masyarakat
i.    Cara perluasan Kuasa Asing di Negeri Melayu.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan keadaan dari segi politik dan ekonomi di Negeri-Negeri Melayu sebelum campurtangan British.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa cara yang dilakukan oleh pihak British untuk campurtangan di Negeri-Negeri Melayu.
iii. Menerangkan dan memahami kesan dan akibat yang timbul selepas bermulanya campurtangan pihak British di Negeri-Negeri Melayu.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (JUMAAT - 04/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Jumaat
TARIKH:04 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0940 - 1040
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran
i.    Sistem Pemerintahan Republik
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan sistem pemerintahan Republik dari sistem kerajaan republik pertama hingga ketiga.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa dasar pemerintahan yang merangkumi dasar dalam Kerajaan Republik Perancis.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk dasar pemerintahan terutama dasar luar yang diwujudkan oleh Kerajaan Republik Perancis.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Jumaat
TARIKH:04 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:1040 - 1140
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 1 : Transformasi Masyarakat
i.    Cara Perluasan Kuasa Asing di Sabah dan Sarawak.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan keadaan dari segi politik dan ekonomi di Sabah dan Sarawak sebelum campurtangan British.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa cara yang dilakukan oleh pihak British untuk campurtangan di Sabah dan Sarawak.
iii. Menerangkan dan memahami kesan dan akibat yang timbul selepas bermulanya campurtangan pihak British di Sabah dan Sarawak.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.

No comments:

Post a Comment