Monday, July 7, 2014

MINGGU KEDUA PULUH LAPAN : 07 - 11 JULAI 2014


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (ISNIN - 07/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh lapan (28)
HARI:Isnin
TARIKH:07 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran
i.    Pembentukkan Negara Persekutuan - Amerika Syarikat
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan beberapa faktor yang menyebabkan tercetusnya Perang Kemerdekaan dan struktur pentadbiran Kerajaan Amerika Syarikat.
ii. Menjelaskan dan memahami pembentukkan perlembagaan serta struktur pentadbiran Kerajaan Amerika Syarikat.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa faktor yang telah menyebabkan tercetusnya Perang Saudara 1861-1865 serta kesannya.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh lapan (28)
HARI:Isnin
TARIKH:07 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 6 : Pembentukkan Kerajaan Islam dan sumbangannya.
i.   Pembentukkan dan sumbangan Kerajaan Bani Umaiyyah.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menerangkan sejarah pembentukkan dan tokoh yang terlibat dalam Kerajaan Bani Umaiyyah.
ii.   Menerangkan dan menyatakan sebab-sebab berlakunya penentangan dari dalam dan luar negara terhadap kerajaan Bani Umaiyyah.
iii.  Menerangkan dan memahami beberapa sumbangan dan pembaharuan yang telah dilakukan oleh Khalifah zaman Bani Umaiyyah.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (SELASA - 08/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh lapan (28)
HARI:Selasa
TARIKH:08 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0705 - 0815
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran
i.    Penyatuan Negara Bangsa Itali.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan sistem pemerintahan di Itali antara tahun 1815 hingga tahun 1848.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor utama yang mempengaruhi proses penyatuan Itali serta proses penyatuan Bahagian Selatan dan Utara Itali.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa peranan dan langkah yang diperkenalkan oleh Camilio Benso de Cavour dalam proses penyatuan Itali.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh lapan (28)
HARI:Selasa
TARIKH:08 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia  - Semester 3
MASA:0815 - 0925
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 2 : Transformasi Masyarakat
i.    Penentangan terhadap Kuasa Asing di Negeri-Negeri Melayu
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sebab-sebab pembesar melayu menentang penjajah Barat di Negeri-Negeri Melayu Utara.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa orang tokoh atau pembesar melayu yang terlibat dalam penentangan penjajah Barat.
iii. Menerangkan dan memahami  sebab-sebab pembesar melayu menentang penjajah Barat di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh lapan (28)
HARI:Selasa
TARIKH:08 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:1055 - 1130
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 6 : Pembentukkan Kerajaan Islam dan sumbangannya.
i.   Pembentukkan Bani Abbasiyah.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menerangkan sejarah pembentukkan Kerajaan Bani Abbasiyah selepas berlakunya Revolusi Abbasiyah.
ii.   Menerangkan dan menyatakan sebab-sebab berlakunya penentangan dari dalam dan luar negara terhadap kerajaan Bani Abbasiyah..
iii.  Menerangkan dan memahami beberapa sumbangan dan pembaharuan yang telah dilakukan oleh Khalifah zaman Bani Abbasiyah.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (RABU - 09/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh lapan (28)
HARI:Rabu
TARIKH:09 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 6 : Pembentukkan Kerajaan Islam dan sumbangannya.
i.   Kerajaan Bani Abbasiyah - sumbangan dan pencapaian.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menerangkan sejarah pembentukkan Kerajaan Bani Abbasiyah selepas berlakunya Revolusi Abbasiyah.
ii.   Menerangkan dan menyatakan sebab-sebab berlakunya penentangan dari dalam dan luar negara terhadap kerajaan Bani Abbasiyah..
iii.  Menerangkan dan memahami beberapa sumbangan dan pembaharuan yang telah dilakukan oleh Khalifah zaman Bani Abbasiyah.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh lapan (28)
HARI:Rabu
TARIKH:09 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:1055 - 1130
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran
i.    Penyatuan Negara Bangsa Jerman.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan penubuhan Zolverein dan keadaan yang membawa kepada tercetusnya Revolusi Jerman 1848.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa latar belakang Otto von Bismarck serta proses penyatuan Jerman oleh Bismarck.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa langkah yang diambil untuk proses penyatuan Jerman selepas tahun 1871.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh lapan (28)
HARI:Rabu
TARIKH:09 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia  - Semester 3
MASA:1130 - 1240
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 2 :  Transformasi Masyarakat
i.    Penentangan Terhadap Kuasa Asing - Sabah dan Sarawak
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sebab tokoh dan pembesar menentang penjajahan kuasa asing iaitu SBUB di Sabah .
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa sebab yang mendorong pembesar tempatan menentang penjajahan Brooke di Sarawak.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa orang tokoh yang terlibat dalam proses penentangan di Sabah dan Sarawak.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (KHAMIS - 10/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh lapan (28)
HARI:Khamis
TARIKH:10 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0815 - 0945
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran
i.    Penyatuan Negara Bangsa Jerman.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan penubuhan Zolverein dan keadaan yang membawa kepada tercetusnya Revolusi Jerman 1848.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa latar belakang Otto von Bismarck serta proses penyatuan Jerman oleh Bismarck.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa langkah yang diambil untuk proses penyatuan Jerman selepas tahun 1871.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh lapan (28)
HARI:Selasa
TARIKH:10 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 2 : Transformasi Masyarakat
i.    Perubahan dalam bidang Pentadbiran di Negeri Melayu, Sabah dan Sarawak.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan beberapa bentuk perubahan dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran di Negeri-Negeri Melayu selepas campurtangan British.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa bentuk perubahan dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran di Sabah selepas campurtangan British.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk perubahan dalam sistem  pentadbiran di Sarawak selepas campurtangan British.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (JUMAAT - 11/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh lapan (28)
HARI:Jumaat
TARIKH:11 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0940 - 1040
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Sistem Ekonomi dan Kapitalisme
i.    Sistem Ekonomi Feudalisme di Jepun.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan beberapa kegiatan ekonomi feudal yang dijalankan pada zaman Kamakura di Jepun.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa kegiatan ekonomi feudal yang dijalankan pada zaman Ashikaga di Jepun.
iii. Menerangkan dan memahamibeberapa kegiatan ekonomi feudal yang dijalankan pada zaman Sengoku Jidai di Jepun.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh lapan (28)
HARI:Jumaat
TARIKH:11 Julai 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:1040 - 1140
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 2 : Transformasi Masyarakat
i.    Perubahan dalam bidang Ekonomi di Negeri Melayu.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan beberapa bentuk perubahan dalam sistem dan kegiatan ekonomi di Negeri-Negeri Melayu selepas campurtangan British.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa bentuk perubahan dalam sistem dan kegiatanekonomi di Sabah selepas campurtangan British.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk perubahan dalam sistem dan kegiatan ekonomi di Sarawak selepas campurtangan British.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.

No comments:

Post a Comment