RPH MEI : MINGGU KESEMBILAN BELAS (ISNIN - 05/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesembilan belas (19) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 05 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
MINGGU ORIENTASI PELAJAR 6R.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesembilan belas (19) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 05 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 5 : Kerajaan Islam di Madinah. i. Perjanjian Aqabah dan Peristiwa Hijrah. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan sebab termeterinya perjanjian Aqabah 1 dan Aqabah 2 serta isi kandungan kedua-dua perjanjian. ii. Menerangkan dan menyatakan sebab dan tujuan peristiwa hijrah berlaku serta pengertian peristiwa berkenaan. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kepentingan peristiwa hijrah terhadap pembentukan negara dan umat Islam. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Berbangga dengan aset negara i. Memanafaatkan kurniaan Tuhan |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesembilan belas (19) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 05 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Gerakan Nasionalisme - Mesir dan Syria. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan gerakan nasionalisme di Mesir dan Syria semasa penjajahan kuasa barat. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor utama yang mempengaruhi kemunculan gerakan nasionalisme di kedua-dua negara. iii. Menerangkan dan memahami beberapa tokoh terlibat dan peranan mereka dalam melancarkan gerakan nasionalisme di negara mereka. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH MEI : MINGGU KESEMBILAN BELAS (SELASA - 06/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesembilan belas (19) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 06 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
MINGGU ORIENTASI PELAJAR 6R.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesembilan belas (19) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 06 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Gerakan Nasionalisme - Mesir dan Syria. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan gerakan nasionalisme di Mesir dan Syria semasa penjajahan kuasa barat. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor utama yang mempengaruhi kemunculan gerakan nasionalisme di kedua-dua negara. iii. Menerangkan dan memahami beberapa tokoh terlibat dan peranan mereka dalam melancarkan gerakan nasionalisme di negara mereka. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesembilan belas (19) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 06 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 5 : Kerajaan Islam di Madinah. i. Piagam Madinah. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa kandungan utama Piagam Madinah secara ringkas dari aspek politik, ekonomi dan sosial. ii. Menjelaskan dan menyatakan beberapa kepentingan Piagam Madinah terhadap penyatuan masyarakat Islam Madinah. iii. Menerangkan dan memahami proses penyebaran Islam di Madinah selepas terbentuknya Piagam Madinah. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Masyarakat Berorganisasi i. Bersatu dalam organisasi |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RPH MEI : MINGGU KESEMBILAN BELAS (RABU - 07/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesembilan belas (19) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 07 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Perang Dunia Pertama. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan keadaan yang wujud di kerajaan Uthmaniyyah hingga membawa kepada perluasan kuasa barat terhadap empayarnya. ii. Menjelaskan dan menyatakan beberapa faktor yang mendorong kepada tercetusnya Perang Balkan hingga membawa kepada meletusnya Perang Dunia 1. iii. Menerangkan dan memahami bentuk penglibatan Kerajaan Turki Uthmaniyyah dalam Perang Dunia 1. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH MEI : MINGGU KESEMBILAN BELAS (KHAMIS - 08/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesembilan belas (19) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 08 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
MINGGU ORIENTASI PELAJAR 6R.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesembilan belas (19) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 08 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 5 : Kerajaan Islam di Madinah. i. Piagam Madinah dan Perjanjian Hudaibiyah. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa kandungan utama Piagam Madinah secara ringkas dari aspek politik, ekonomi dan sosial. ii. Menjelaskan dan menyatakan beberapa kepentingan Piagam Madinah terhadap penyatuan masyarakat Islam Madinah. iii. Menerangkan dan memahami proses penyebaran Islam di Madinah selepas terbentuknya Piagam Madinah. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Masyarakat Berorganisasi i. Bersatu dalam organisasi |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RPH MEI : MINGGU KESEMBILAN BELAS (JUMAAT - 09/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesembilan belas (19) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 09 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0815 - 0945 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Pembentukkan Negara Bangsa - Mesir dan Turki. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa keadaan di Mesir yang menjadi sebab kuasa Barat meluaskan pengaruhnya di situ. ii. Menjelaskan dan menyatakan beberapa faktor yang mendorong kepada pembentukkan negara bangsa. iii. Menerangkan dan memahami tindak balas masyarakat Mesir dan Turki terhadap perluasan kuasa British di negara mereka. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Menerang sebab |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesembilan belas (19) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 09 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
MINGGU ORIENTASI PELAJAR 6R.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
No comments:
Post a Comment