RPH MEI : MINGGU KEDUA PULUH (ISNIN - 12/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 12 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PENGAGIHAN KELAS PELAJAR 6R.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 12 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: |
PEPERIKSAAN SEMESTER PERTAMA.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 12 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Gerakan Nasionalisme - Mesir dan Syria. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan gerakan nasionalisme di Mesir dan Syria semasa penjajahan kuasa barat. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor utama yang mempengaruhi kemunculan gerakan nasionalisme di kedua-dua negara. iii. Menerangkan dan memahami beberapa tokoh terlibat dan peranan mereka dalam melancarkan gerakan nasionalisme di negara mereka. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH MEI : MINGGU KEDUA PULUH (SELASA - 13/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 13 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Pengenalan kepada matapelajaran Sejarah 940 |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa kepentingan matapelajaran sejarah serta hala tuju proses pembelajaran di tingkatan enam. ii. Menjelaskan dan menahami sukatan pelajaran sejarah di tingkatan enam dan tema yang perlu dipelajari bagi ketiga-tiga semester. iii. Menerangkan dan memahami tajuk dan sub-tajuk yang perlu dilalui di peringkat semester pertama hingga semester ketiga. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal jawab bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 13 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Perang Balkan dan Perang Dunia Pertama. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan sebab-sebab yang membawa kepada tercetusnya Perang Dunia Pertama dan kaitannya dengan Perang Balkan. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan bentuk penglibatan Kerajaan Turki Uthmaniyyah dalam kancah Perang Dunia Pertama. iii. Menerangkan dan memahami beberapa tokoh kesan Perang Dunia Pertama terhadap Empayar Kerajaan Turki Uthmaniyyah. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 13 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: |
PEPERIKSAAN SEMESTER PERTAMA.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH MEI : MINGGU KEDUA PULUH (RABU - 14/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 14 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Perang Dunia Pertama dan Kerajaan Turki Uthmaniyyah. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan keadaan yang wujud di kerajaan Uthmaniyyah hingga membawa kepada perluasan kuasa barat terhadap empayarnya. ii. Menjelaskan dan menyatakan beberapa faktor yang mendorong kepada tercetusnya Perang Balkan hingga membawa kepada meletusnya Perang Dunia 1. iii. Menerangkan dan memahami bentuk penglibatan Kerajaan Turki Uthmaniyyah dalam Perang Dunia 1. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH MEI : MINGGU KEDUA PULUH (KHAMIS - 15/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 15 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Pengenalan kepada Sukatan Pelajaran |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan gerakan nasionalisme di Mesir dan Syria semasa penjajahan kuasa barat. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor utama yang mempengaruhi kemunculan gerakan nasionalisme di kedua-dua negara. iii. Menerangkan dan memahami beberapa tokoh terlibat dan peranan mereka dalam melancarkan gerakan nasionalisme di negara mereka. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 15 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: |
PEPERIKSAAN SEMESTER PERTAMA.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH MEI : MINGGU KEDUA PULUH (JUMAAT - 16/05)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 16 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0815 - 0945 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Pembentukkan Negara Bangsa - Mesir dan Turki. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa keadaan di Mesir yang menjadi sebab kuasa Barat meluaskan pengaruhnya di situ. ii. Menjelaskan dan menyatakan beberapa faktor yang mendorong kepada pembentukkan negara bangsa. iii. Menerangkan dan memahami tindak balas masyarakat Mesir dan Turki terhadap perluasan kuasa British di negara mereka. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Menerang sebab |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 16 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Penerangan tentang sistem peperiksaan dan penilaian. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan gerakan nasionalisme di Mesir dan Syria semasa penjajahan kuasa barat. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor utama yang mempengaruhi kemunculan gerakan nasionalisme di kedua-dua negara. iii. Menerangkan dan memahami beberapa tokoh terlibat dan peranan mereka dalam melancarkan gerakan nasionalisme di negara mereka. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH MEI : MINGGU KEDUA PULUH (SABTU - 17/05 : GANTI HARI KHAMIS)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Sabtu - ganti hari khamis |
TARIKH: | 17 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: | Pengenalan kepada matapelajaran Sejarah Dunia 940 |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa kepentingan matapelajaran sejarah serta hala tuju proses pembelajaran di tingkatan enam. ii. Menjelaskan dan menahami sukatan pelajaran sejarah di tingkatan enam dan tema yang perlu dipelajari bagi ketiga-tiga semester. iii. Menerangkan dan memahami tajuk dan sub-tajuk yang perlu dilalui di peringkat semester pertama hingga semester ketiga. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal jawab bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh (20) |
HARI: | Sabtu - ganti hari khamis |
TARIKH: | 17 Mei 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: |
PEPERIKSAAN SEMESTER PERTAMA.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
No comments:
Post a Comment