RPH JUL : MINGGU KETIGA PULUH (ISNIN - 22/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh (30) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 22 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0805 |
TINGKATAN: | 6RK1 |
TAJUK: | Tema 3: Kemajuan dan Pembangunan i. Ekonomi feudalisme di Jepun dan China. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyenaraikan pengertian feudalisme dan ciri-ciri ekonomi feudalisme secara umum. ii. Menjelaskan dan memahami proses perkembangan sistem ekonomi feudalisme di Jepun dan China pada abad ke 16. iii. Menerangkan dan menjelaskan beberapa kegiatan ekonomi yang dijalankan di kedua-dua buah negara yang dibincangkan. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh (30) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 22 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Malaysia - Semester 3 |
MASA: | 0925 - 1025 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Sejarah Malaysia - Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Perjuangan secara berperlembagaan - Malayan Union. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan beberapa tujuan penubuhan Malayan Union yang diisytiharkan penubuhan pada 1946. ii. Menjelaskan dan memahami sekurang-kurangnya 5 ciri utama Malayan Union yang menjadi punca kepada wujudnya penentangan oleh orang melayu. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kaedah penentangan dan faktor kejayaan penentangan orang melayu terhadap Malayan Union. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh (30) |
HARI: | Isnin |
TARIKH | 22 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 1025 - 1125 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 7 - Islam di Asia Tenggara. i. Kedatangan Islam ke Asia Tenggara - Teori kedatangan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyenaraikan latar belakang agama dan kepercayaan masyarakat di Asia Tenggara sebelum kedatangan Islam. ii. Menerangkan dan memahami tiga teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara serta tokoh yang mengemukakannya. iii. Menerangkan dan memahami beberapa bukti yang menyokong teori yang dikemukakan oleh tokoh yang dibincangkan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Kesediaan Menerima Perubahan i. Bijaksana dan berhemah dalam tindakan |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan semua pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan. |
RPH JUL : MINGGU KETIGA PULUH (SELASA - 23/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh (30) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 23 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA | 1055 - 1155 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 7 - Islam di Asia Tenggara. i. Pengaruh Islam di Asia Tenggara. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyenaraikan sekurang-kurangnya 5 pengaruh atau kesan kedatangan Islam dari sudut pemerintahan. ii. Menerangkan dan memahami beberapa pengaruh kedatangan Islam dari aspek ekonomi terhadap kehidupan orang melayu. iii. Menerangkan dan memahami beberapa pengaruh kedatangan Islam dari aspek sosial terhadap kehidupan orang melayu. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Kesediaan Menerima Perubahan i. Bijaksana dan berhemah dalam tindakan |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan semua pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan. |
RPH JUL : MINGGU KETIGA PULUH (RABU - 23/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh (30) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 23 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Malaysia - Semester 3 |
MASA: | 0805 - 0905 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Sejarah Malaysia - Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Gerakan Anti Penyerahan di Sarawak. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan beberapa sebab yang medorong Raja Charles Vyner Brooke kepada Kerajaan British. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan tokoh-tokoh yang terlibat dalam proses penentangan penyerahan Sarawak kepada kerajaan British. iii. Menerangkan dan memahami beberapa faktor yang menjadi punca kepada kegagalan Gerakan Anti-Penyerahan Sarawak. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh (30) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 23 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1055 - 1155 |
TINGKATAN: | 6RK1 |
TAJUK: | Tema 3: Kemajuan dan Pembangunan i. Pertanian di Belanda. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan perkembangan awal bidang pertanian di Belanda serta kawasan pertanian yang dibangunkan. ii. Menjelaskan dan memahami proses perkembangan dan bidang pertanian yang diusahakan oleh negara Belanda pada abad ke 17 hingga 18. iii. Menerangkan dan menjelaskan beberapa faktor mendorong kepada perkembangan sektor pertanian di Belanda pada abad ke 17 - 18. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KETIGA PULUH (KHAMIS - 24/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh (30) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 24 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Malaysia - Semester 3 |
MASA: | 0705 - 0805 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Sejarah Malaysia - Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Persekutuan Tanah Melayu 1948. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan beberapa faktor yang menjadi pendorong kepada pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948. ii. Menjelaskan dan menerangkan beberapa langkah yang diambil oleh pihak British untuk membentuk Persekutuan Tanah Melayu 1948. iii. Menerangkan dan memahami beberapa ciri-ciri Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh (30) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 24 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0955 - 1055 |
TINGKATAN: | 6RK1 |
TAJUK: | Tema 3: Kemajuan dan Pembangunan i. Pertanian di England. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan perkembangan awal bidang pertanian di England serta kawasan pertanian yang dibangunkan. ii. Menjelaskan dan memahami proses perkembangan dan bidang pertanian yang diusahakan oleh England pada abad ke 17 hingga 18. iii. Menerangkan dan menjelaskan beberapa faktor mendorong kepada perkembangan sektor pertanian di England pada abad ke 17 - 18. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KETIGA PULUH (JUMAAT - 26/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh (30) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 26 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1 |
TAJUK: |
UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 2.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh (30) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 26 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Malaysia - Semester 3 |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: |
UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 2.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
No comments:
Post a Comment