Wednesday, July 3, 2013

MINGGU KEDUA PULUH TUJUH: 01 - 05 JUL 2013


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (ISNIN - 01/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Isnin
TARIKH:01 Jul 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6RK1
TAJUK:Tema 1: Pemerintahan dan Pentadbiran
i.   Sistem Pembesar di China dan Russia.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyenaraikan struktur sistem pembesar di Kerajaan China dan Russia pada abad ke 16 - 20.
ii. Menjelaskan dan memahami peranan dan tanggungjawab pembesar di kedua-dua buah kerajaan pada abad ke 16 - 20.
iii. Menerangkan dan menjelaskan beberapa perbandingan peranan dan tanggungjawab antara pembesar di kedua-dua buah kerajaan.
KBKK:Mengklasifikasi
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Isnin
TARIKH:01 Jul 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:0815 - 0925
TINGKATAN:6AK5
TAJUK:Sejarah Malaysia - Tema 2: Transformasi Masyarakat
i.   Perluasan Kuasa Asing.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyenaraikan kuasa asing yang pernah menjajah dan meluaskan pengaruhnya di negeri di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.
ii. Menjelaskan dan menerangkan sebab-sebab utama kuasa asing mula campurtangan dalam pentadbiran di Tanah Melayu, Sabah dan sarawak.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa cara kuasa asing khasnya British untuk campurtangan di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Isnin
TARIKH01 Jul 2013
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0815 - 0925
TINGKATAN:4K1
TAJUK:Bab 6 - Pembentukkan Kerajaan Islam dan Sumbangannya.
i.   Khulafa al-Rasyidin - sumbangan tokoh.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan dan menyenaraikan beberapa pandangan dan pengertian khalifah mengikut pendapat tokoh-tokoh sejarahwan.
ii. Menerangkan dan memahami cara perlantikan bagi keempat-empat tokoh Khalifah al-Rasyidin.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa sumbungan utama keempat-empat tokoh Khalifah al--Rasyidin.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan latihan bertulis.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan Negara
    i.   Bersikap kepimpinan cemerlang
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan semua pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan.


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (SELASA - 02/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Selasa
TARIKH:02 Jul 2013
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA1130 - 1240
TINGKATAN:4K1
TAJUK:Bab 6 - Pembentukkan Kerajaan Islam dan Sumbangannya.
i.   Zaman Kerajaan Bani Umaiyyah.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan dan memahami permulaan kemunculan kerajaan Bani Umaiyyah serta tokoh pemimpin utama atau pengasasnya.
ii. Menerangkan dan menyenaraikan beberapa pembaharuan yang dibuat oleh tokoh Bani Umaiyyah seperti Muawiyah.
iii. Menerangkan dan memahami tugas dan tanggungjawab seseorang yang telah dilantik menjadi khalifah dalam sistem pemerintahan kerajaan Islam.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan latihan bertulis.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan Negara
    i.   Bersikap kepimpinan cemerlang
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan semua pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan.


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (RABU - 03/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Rabu
TARIKH:03 Jul 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:0815 - 0925
TINGKATAN:6AK5
TAJUK:Sejarah Malaysia - Tema 2: Transformasi Masyarakat
i.   Institusi Pemerintahan - Raja dan Pembesar.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menerangkan beberapa konsep dan pengertian institusi pemerintahan beraja dan pembesar di Tanah Melayu.
ii. Menjelaskan dan menerangkan peranan raja dan tanggungjawab pembesar dalam institusi pemerintahan di Tanah Melayu.
iii. Menerangkan dan memahami struktur sosial pembesar di beberapa negeri di Tanah Melayu sekirar abad ke 19.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Rabu
TARIKH:03 Jul 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:1130 - 1240
TINGKATAN:6RK1
TAJUK:Tema 2: Pemerintahan dan Pentadbiran
i.   Negara Bangsa - Raja Mutlak dan Berperlembagaan.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyenaraikan konsep masyarakat feudalisme di England dan Jepun serta prsoes perkembangannya.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa ciri utama masyarakat feudalisme di Eangland dan Jepun pada abad ke 16 - 17.
iii. Menerangkan dan memahami struktur sosial masyarakat feudalisme di England dan Jepun sekitar abad ke 16 - 17.
KBKK:Mengklasifikasi
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (KHAMIS - 04/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Khamis
TARIKH:04 Jul 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6AK5
TAJUK:Sejarah Malaysia - Tema 2: Transformasi Masyarakat
i.   Penentangan terhadap Kuasa Asing.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyenaraikan negeri dan pembesar yang terlibat dalam proses penentangan terhadap kuasa penjajah.
ii. Menjelaskan dan menerangkan beberapa sebab pembesar yang dinyatakan melakukan penentangan terhadap kuasa penjajah.
iii. Menerangkan dan memahami cara dan proses penentangan pembesar terhadap penjajah di setiap negeri yang dibincangkan.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Khamis
TARIKH:04 Jul 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:1130 - 1240
TINGKATAN:6RK1/6RK2
TAJUK:Tema 2: Pemerintahan dan Pentadbiran
i.   Negara Kesatuan/Republik.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan pengertian negara kesatuan dan beberapa ciri-ciri negara kesatuan Perancis.
ii. Menjelaskan dan memahami proses pembentukan negara kesatuan/republik di Perancis dari peringkat pertama hingga ketiga.
iii. Menerangkan dan memahami struktur pemerintahan yang diamalkan oleh kerajaan republik di Perancis.
KBKK:Mengklasifikasi
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (JUMAAT - 05/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Jumaat
TARIKH:05 Jul 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6RK1/6RK2
TAJUK:Tema 2: Pemerintahan dan Pentadbiran
i.   Negara Persekutuan - Amerika Syarikat.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyenaraikan konsep/pengertian persekutuan dan beberapa ciri negara persekutuan Amerika Syarikat.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa kandungan perlembagaan awal yang dibentuk di Amerika Syarikat.
iii. Menerangkan dan memahami struktur pemerintahan kerajaan Persekutuan di Amerika Syarikat selepas mencapai kemerdekaan.
KBKK:Mengklasifikasi
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Kedua puluh tujuh (27)
HARI:Jumaat
TARIKH:05 Jul 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:1040 - 1140
TINGKATAN:6AK5
TAJUK:Sejarah Malaysia - Tema 2: Transformasi Masyarakat
i.   Pengubahsuaian pentadbiran di NNM, Sabah dan Sarawak.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menerangkan beberapa bentuk perubahan dalam bidang pentadbiran yang berlaku di Tanah Melayu selepas campurtangan British.
ii. Menjelaskan dan menerangkan kesan-kesan yang timbul akibat perubahan yang berlaku di Tanah Melayu.
iii. Menerangkan dan memahami sistem pentadbiran yang diperkenalkan oleh James Brooke di Sarawak dan SBUB di Sabah.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.

No comments:

Post a Comment