RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (ISNIN - 08/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 08 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1 |
TAJUK: | Tema 2: Pemerintahan dan Pentadbiran i. Penyatuan Negara Bangsa. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyenaraikan struktur sistem pembesar di Kerajaan China dan Russia pada abad ke 16 - 20. ii. Menjelaskan dan memahami peranan dan tanggungjawab pembesar di kedua-dua buah kerajaan pada abad ke 16 - 20. iii. Menerangkan dan menjelaskan beberapa perbandingan peranan dan tanggungjawab antara pembesar di kedua-dua buah kerajaan. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 08 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Malaysia - Semester 3 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Sejarah Malaysia - Tema 2: Transformasi Masyarakat i. Pengubahsuaian dalam ekonomi. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyenaraikan kuasa asing yang pernah menjajah dan meluaskan pengaruhnya di negeri di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. ii. Menjelaskan dan menerangkan sebab-sebab utama kuasa asing mula campurtangan dalam pentadbiran di Tanah Melayu, Sabah dan sarawak. iii. Menerangkan dan memahami beberapa cara kuasa asing khasnya British untuk campurtangan di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Isnin |
TARIKH | 08 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 6 - Pembentukkan Kerajaan Islam dan Sumbangannya. i. Zaman Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyyah - sumbangan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyenaraikan beberapa pandangan dan pengertian khalifah mengikut pendapat tokoh-tokoh sejarahwan. ii. Menerangkan dan memahami cara perlantikan bagi keempat-empat tokoh Khalifah al-Rasyidin. iii. Menerangkan dan memahami beberapa sumbungan utama keempat-empat tokoh Khalifah al--Rasyidin. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan Negara i. Bersikap kepimpinan cemerlang |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan semua pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (SELASA - 09/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 09 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 6 - Pembentukkan Kerajaan Islam dan Sumbangannya. i. Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun Lain. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami sebab utama yang mendorong kepada berlakunya pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain. ii. Menerangkan dan menyenaraikan beberapa cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kesan yang timbul akibat berlakunya pertembungan tamadun seperti yang telah dibincangkan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan Negara i. Bersikap kepimpinan cemerlang |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan semua pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (RABU - 10/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 10 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Malaysia - Semester 3 |
MASA: | 0805 - 0905 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Sejarah Malaysia - Tema 2: Transformasi Masyarakat i. Pengubahsuaian dalam bidang pendidikan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan empat jenis sistem pendidikan sekolah vernakular yang wujud di Tanah Melayu semasa penjajahan British. ii. Menjelaskan dan menerangkan sistem pendidikan yang wujud di Sabah dan Sarawak pada abad ke 19 hingga 20. iii. Menerangkan dan memahami usaha-usaha yang diambil oleh Kerajaan British untuk membangunkan sistem pendidikan sebelum merdeka. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 10 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1055 - 1155 |
TINGKATAN: | 6RK1 |
TAJUK: | Tema 2: Pemerintahan dan Pentadbiran i. Negara Bangsa - Penyatuan di Jerman. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyenaraikan sebab-sebab yang menjadi penghalang kepada proses penyatuan wilayah di Jerman sebelum abad ke 16. ii. Menjelaskan dan memahami proses penyatuan yang dilakukan oleh tokoh Otto Von Bismark dan halangan yang dihadapi. iii. Menerangkan dan memahami beberapa langkah yang diambil oleh Otto Von Bismark untuk menyatukan wilayah utara dan selatan Jerman. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (KHAMIS - 11/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 11 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Malaysia - Semester 3 |
MASA: | 0705 - 0805 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Sejarah Malaysia - Tema 2: Transformasi Masyarakat i. Masyarakat pelbagai kaum. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyenaraikan masyarakat yang terdapat di Tanah Melayu selain daripada masyarakat pribumi selepas kemasukan masyarakat asing. ii. Menjelaskan dan menerangkan beberapa sebab masyarakat asing ini datang ke Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. iii. Menerangkan dan memahami sebab-sebab yang membawa kepada kemunculan masyarakat majmuk di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 11 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0955 - 1055 |
TINGKATAN: | 6RK1 |
TAJUK: | Tema 3: Kemajuan dan Pembangunan i. Sistem Ekonomi Feudalisme - China. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan pengertian ekonomi, sistem ekonomi dan ekonomi feudalisme dan ekonomi kapitalisme. ii. Menjelaskan dan memahami sebab berlakunya perubahan sistem ekonomi feudalisme kepada sistem ekonomi kapitalisme. iii. Menerangkan dan memahami sistem ekonomi feudalisme serta kegiatan ekonomi yang dijalankan di China. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (JUMAAT - 12/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 12 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1 |
TAJUK: | Tema 2: Pemerintahan dan Pentadbiran i. Negara Persekutuan - Amerika Syarikat. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyenaraikan konsep/pengertian persekutuan dan beberapa ciri negara persekutuan Amerika Syarikat. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa kandungan perlembagaan awal yang dibentuk di Amerika Syarikat. iii. Menerangkan dan memahami struktur pemerintahan kerajaan Persekutuan di Amerika Syarikat selepas mencapai kemerdekaan. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 12 Jul 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Malaysia - Semester 3 |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Sejarah Malaysia - Tema 2: Transformasi Masyarakat i. Pengubahsuaian pentadbiran di NNM, Sabah dan Sarawak. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan beberapa bentuk perubahan dalam bidang pentadbiran yang berlaku di Tanah Melayu selepas campurtangan British. ii. Menjelaskan dan menerangkan kesan-kesan yang timbul akibat perubahan yang berlaku di Tanah Melayu. iii. Menerangkan dan memahami sistem pentadbiran yang diperkenalkan oleh James Brooke di Sarawak dan SBUB di Sabah. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
No comments:
Post a Comment