RPH JAN : MINGGU KETIGA (ISNIN - 14/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga (03) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 14 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga (03) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 14 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Kerja Kursus - Penulisan Esei Ilmiah i. Penyediaan Cadangan Penyelidikan atau Proposal |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan membuat tajuk yang sesuai dengan kehendak tema dan mempunyai makna penting dalam peristiwa sejarah. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa idea awal tentang kajian yang ingin dilakukan serta tujuan atau sebab kajian itu dilakukan. iii. Menerangkan dan mengenalpasti beberapa persoalan atau permasalahan yang perlu dijawab apabila ingin menjalankan kajian. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah (ceramah). 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, LCD dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Mematuhi |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JAN : MINGGU KETIGA (SELASA - 15/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga (03) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 15 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 1 - Kemunculan Tamadun Awal. i. Proses pembentukkan tamadun awal. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami lokasi dan perkembangan kerajaan awal dalam tamadun Indus Awal dan tamadun Hwang Ho. ii. Menerangkan dan mengenalpasti beberapa ciri utama yang terdapat pada tamadun Indus Awal dan tamadun Hwang Ho. iii. Menerangkan dan memahami sumbangan-sumbangan utama kedua-dua tamadun dari aspek politik, ekonomi, sosial dan agama & kepercayaan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Kepimpinan berwibawa i. Bersikap kepimpinan cemerlang |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana terlibat dengan bengkel penghasilan esei ilmiah sejarah di UPP, Kuching. |
RPH JAN : MINGGU KETIGA (RABU - 16/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga (03) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 16 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 1 : Masyarakat, Pemerintahan dan Hubungan Luar i. Sistem Pemerintahan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan konsep pemerintahan secara umum dan pengertian tentang Piagam Madinah sebagai Piagam bertulis pertama di dunia. ii. Menjelaskan dan memahami faktor-faktor yang mempengaruhi proses penggubalan Piagam Madinah oleh Rasulullah. iii. Menerangkan dan mengenalpasti aspek-aspek penting dalam kandungan Piagam Madinah dan beberapa peranan penting pembentukkan Piagam Madinah. |
KBKK: | Menghuraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga (03) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 16 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH JAN : MINGGU KETIGA (KHAMIS - 17/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga (03) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 17 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 1 : Masyarakat, Pemerintahan dan Hubungan Luar i. Sistem Pemerintahan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan struktur pemerintahan yang terdapat di Madinah terutamanya selepas Perjanjian Aqabah dan Penghijrahan Rasulullah. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa dasar pemerintahan yang telah dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW sebagai ketua kerajaan Islam Madinah. iii. Menerangkan dan memahami beberapa tindakan dan pendekatan yang digunapakai oleh Rasulullah SAW di Madinah. |
KBKK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga (03) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 17 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH JAN : MINGGU KETIGA (JUMAAT - 18/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga (03) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 18 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga (03) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 18 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 1 - Kemunculan Tamadun Awal. i. Proses pembentukkan tamadun awal. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami lokasi dan perkembangan kerajaan awal dalam tamadun Indus Awal dan tamadun Hwang Ho. ii. Menerangkan dan mengenalpasti beberapa ciri utama yang terdapat pada tamadun Indus Awal dan tamadun Hwang Ho. iii. Menerangkan dan memahami sumbangan-sumbangan utama kedua-dua tamadun dari aspek politik, ekonomi, sosial dan agama & kepercayaan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Kepimpinan berwibawa i. Bersikap kepimpinan cemerlang |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan objektif P&P dapat dicapai dengan jayanya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga (03) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 18 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Kerja Kursus - Penulisan Esei Ilmiah i. Penyediaan Cadangan Penyelidikan atau Proposal |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menjelaskan tentang skop kajian yang meliputi tempoh kajian, kawasan kajian dan isu yang ingin dibangkitkan. ii. Menjelaskan dan memahami apa yang dimaksudkan dengan sorotan kajian lepas atau tinjauan literatur serta kaitannya dengan kajian yang ingin dilakukan. iii. Menerangkan dan memahami struktur esei ilmiah yang ingin dihasilkan, kaedah atau methodologi kajian yang ingin digunakan serta cara membuat nota akhir dan bibliografi. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah (ceramah). 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, LCD dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Mematuhi |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
No comments:
Post a Comment