RPH JAN : MINGGU KEEMPAT (ISNIN - 21/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keempat (04) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 21 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keempat (04) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 21 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Kerja Kursus - Penulisan Esei Ilmiah i. Penyediaan Cadangan Penyelidikan atau Proposal (Ceramah) |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan membuat tajuk yang sesuai dengan kehendak tema dan mempunyai makna penting dalam peristiwa sejarah. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa idea awal tentang kajian yang ingin dilakukan serta tujuan atau sebab kajian itu dilakukan. iii. Menerangkan dan mengenalpasti beberapa persoalan atau permasalahan yang perlu dijawab apabila ingin menjalankan kajian. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah (ceramah). 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, LCD dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Mematuhi |
REFLEKSI: | Aktiviti ceramah berjalan dengan lancar dan objektif yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JAN : MINGGU KEEMPAT (SELASA - 22/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keempat (04) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 22 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 1 - Kemunculan Tamadun Awal. i. Sumbangan tamadun awal. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami perbandingan sumbangan yang terdapat pada keempat-empat tamadun awal yang telah dibincangkan. ii. Menerangkan dan mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun kepada beberapa aspek seperti politik, ekonomi dan sosial . iii. Menerangkan dan memahami rasional atau sebab utama kebanyakkan tamadun awal muncul di lembah-lembah sungai atau tasik. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan objektif P&P dapat dicapai dengan jayanya. |
RPH JAN : MINGGU KEEMPAT (RABU - 23/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keempat (04) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 23 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 1 : Masyarakat, Pemerintahan dan Hubungan Luar i. Sistem Pemerintahan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan struktur pemerintahan yang terdapat di Madinah terutamanya selepas Perjanjian Aqabah dan Penghijrahan Rasulullah. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa dasar pemerintahan yang telah dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW sebagai ketua kerajaan Islam Madinah. iii. Menerangkan dan memahami beberapa tindakan dan pendekatan yang digunapakai oleh Rasulullah SAW di Madinah. |
KBKK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keempat (04) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 23 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH JAN : MINGGU KEEMPAT (KHAMIS - 24/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keempat (04) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 24 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: |
CUTI UMUM SEMPENA MALIDUR RASUL.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keempat (04) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 24 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
CUTI UMUM SEMPENA MALIDUR RASUL.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH JAN : MINGGU KEEMPAT (JUMAAT - 25/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keempat (05) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 25 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keempat (04) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 25 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 1 - Kemunculan Tamadun Awal. i. Proses pembentukan dan sumbangan (Latihan). |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa ciri utama tamadun awal yang terpilih dan membuat jawapan dengan betil. ii. Menerangkan dan mengklasifikasikan sumbangan beberapa tamadun awal yang terpilih berdasarkan aspek politik, ekonomi dan sosial. iii. Menerangkan dan memahami rasional atau sebab utama kebanyakkan tamadun awal muncul di lembah-lembah sungai atau tasik. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Membuat latihan bercetak. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan objektif P&P dapat dicapai dengan jayanya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keempat (04) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 25 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Kerja Kursus - Penulisan Esei Ilmiah i. Penyediaan Cadangan Penyelidikan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menjelaskan tentang tajuk yang dipilih, skop kajian yang meliputi tempoh kajian, kawasan kajian dan isu yang ingin dibangkitkan. ii. Menjelaskan dan memahami apa yang dimaksudkan dengan sorotan kajian lepas atau tinjauan literatur serta kaitannya dengan kajian yang ingin dilakukan. iii. Menerangkan dan memahami struktur esei ilmiah yang ingin dihasilkan, kaedah atau methodologi kajian yang ingin digunakan serta cara membuat nota akhir dan bibliografi. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, LCD dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Mematuhi |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
No comments:
Post a Comment