RPH JAN : MINGGU KEDUA (ISNIN - 07/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 07 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 07 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 1 : Masyarakat, Pemerintahan dan Hubungan Luar i. Masyarakat Islam |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan struktur masyarakat Islam di Makkah dan seterusnya struktur masyarakat Islam di Madinah selepas peristiwa Hijrah. ii. Menjelaskan dan memahami konsep ummah, sebab-sebab pembentukannya serta implikasi yang timbul akibat pembentukkan ummah. iii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk perubahan yang berlaku dalam masyarakat Arab selepas kedatangan agama Islam dan pembentukkan Kerajaan Islam Madinah.. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JAN : MINGGU KEDUA (SELASA - 08/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 08 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 1 - Kemunculan Tamadun Awal Manusia. i. Proses pembentukkan tamadun. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami konsep dan pengertian tamadun menurut pendapat beberapa orang tokoh pengkaji sejarah. ii. Menerangkan dan memahami beberapa ciri utama tempat dan masyarakat yang boleh dianggap sudah bertamadun. iii. Menerangkan dan memahami beberapa faktor yang biasa dikaitkan dengan kemunculan sesebuah tamadun. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Kepimpinan berwibawa i. Bersikap kepimpinan cemerlang |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan objektif P&P dapat dicapai dengan jayanya. |
RPH JAN : MINGGU KEDUA (RABU - 09/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 09 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 1 : Masyarakat, Pemerintahan dan Hubungan Luar i. Masyarakat Islam |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan perkembangan dan keadaan masyarakat Islam pada zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq dan zaman Khalifah Umar al-Khattab. ii. Menjelaskan dan memahami keadaan dan perkembangan masyarakat Islam pada zaman pemerintahan Kahlifah Uthman Affan dan Khalifah Ali bin Abi Talib. iii. Menerangkan dan memahami beberapa golongan masyarakat Islam yang wujud selepas kewafatan Khalifah Ali bin Abi Talib. |
KBKK: | Mencirikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 09 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH JAN : MINGGU KEDUA (KHAMIS - 10/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 10 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Kerja Kursus - Penulisan esei ilmiah i. Konsep dan teori ilmu, penyelidikan dlm sejarah dan sumber sejarah |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan beberapa konsep dan pengertian sejarah serta beberapa teori yang berkaitan dengan ilmu sejarah. ii. Menjelaskan dan mengenalpasti beberapa langkah yang perlu dilakukan ketika melakukan proses penyelidikan dalam sejarah. iii. Menerangkan dan boleh membezakan sumber-sumber dalam sejarah serta menggunakan sumber sejarah secara kritis. |
KBKK: | Membanding-beza |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 10 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH JAN : MINGGU KEDUA (JUMAAT - 11/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 11 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 11 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 1 - Kemunculan Tamadun Awal. i. Proses pembentukkan tamadun awal. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami lokasi dan perkembangan kerajaan awal dalam tamadun Sumeria dan tamadun Mesir Purba. ii. Menerangkan dan mengenalpasti beberapa ciri utama yang terdapat pada tamadun awal Sumeria dan tamadun Mesir Purba. iii. Menerangkan dan memahami sumbangan-sumbangan utama kedua-dua tamadun dari aspek politik, ekonomi, sosial dan agama & kepercayaan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Kepimpinan berwibawa i. Bersikap kepimpinan cemerlang |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan objektif P&P dapat dicapai dengan jayanya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 11 Januari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Kerja Kursus - Penulisan esei ilmiah i. Pemilihan tajuk, mentafsir sejarah dan penulisan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan 4 tema yang diberikan serta memilih dan membuat tajuk yang sesuai berdasarkan tema yang dibincangkan. ii. Menjelaskan dan menilai maklumat yang terdapat pada sumber sejarah serta menganalisis kesahan sesuatu taksiran terdahulu. iii. Menerangkan dan boleh mengorganisasikan sesuatu maklumat dalam bentuk naratif atau perenggan dan membincangkan pelbagai perspektif terhadap peristiwa lampau. |
KBKK: | Membanding-beza |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghormati dan Ketekunan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
No comments:
Post a Comment