RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh tiga (33) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 15 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1245 - 1315 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Pembentangan - Isu pengiklanan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa kepentingan atau kesan baik pengiklanan ke atas sektor pengeluaran negara. ii. Menyenaraikan beberapa langkah yang boleh diambil oleh pihak kerajaan dalam usaha untuk memperkembangkan industri pengiklanan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa langkah punca dan kesan berlakunya pengeksploitasian wanita dalam iklan. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal Jawab antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghormati dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan berjalan lancar dan objektif P&P dapat dicapai sepenuhnya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh tiga (33) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 15 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1315 - 1345 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Penghasilan Esei Laras Sains - Teknologi robotik |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa peranan dan kelebihan teknologi robotik dalam kehidupan seharian. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 3 kesan samada baik atau buruk penggunaan teknologi robotik. iii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 langkah yang boleh diambil oleh pihak kerajaan dalam membangunkan teknologi robotik. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh pelajar. 2. Sumbangsaran antara pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh tiga (33) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 15 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1550 - 1640 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Sistem Pentadbiran Kerajaan Persekutuan - Maklumat Am dan Kabinet |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa perkara utama yang berkaitan dengan pentadbiran kerajaan persekutuan. ii. Menerangkan dan menyenaraikan 2 jenis organisasi yang wujud di bawah pentadbiran kerajaan persekutuan. iii. Memahami dan menerangkan tugas utama kabinet, ahli-ahlinya serta cara perlantikan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Ketekunan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH TIGA (SELASA - 16/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh tiga (33) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 16 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1345 - 1445 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Pembentangan - Isu pengiklanan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa kepentingan atau kesan baik pengiklanan ke atas sektor pengeluaran negara. ii. Menyenaraikan beberapa langkah yang boleh diambil oleh pihak kerajaan dalam usaha untuk memperkembangkan industri pengiklanan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa langkah punca dan kesan berlakunya pengeksploitasian wanita dalam iklan. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal Jawab antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghormati dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan berjalan lancar dan objektif P&P dapat dicapai walaupun tidak sepenuhnya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 16 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1625 - 1705 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Dasar pembangunan negara - Wawasan 2020 dan Dasar Pertanian Negara |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami sekurang-kurangnya 5 cabaran utama yang perlu diatasi oleh rakyat dan pihak kerajaan. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 2 strategi utama yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan untuk mencapai matlamat yang ditetapkan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa maltamat dan strategi pelaksanaan Dasar Pertanian Negara. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Aktiviti P&P yang dirancang berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang ditetapkan telah dapat dicapai. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH TIGA (RABU - 17/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh tiga (33) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 17 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1245 - 1345 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Sistem Pentadbiran Kerajaan Persekutuan - Maklumat Am dan Kabinet |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa perkara utama yang berkaitan dengan pentadbiran kerajaan persekutuan. ii. Menerangkan dan menyenaraikan 2 jenis organisasi yang wujud di bawah pentadbiran kerajaan persekutuan. iii. Memahami dan menerangkan tugas utama kabinet, ahli-ahlinya serta cara perlantikan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Ketekunan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh tiga (33) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 17 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1550 - 1615 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A & B i. Pengolahan esei - isu pencemaran alam sekitar |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa jenis pencemaran alam sekitar yang berlaku di negara kita. ii. Menerangkan beberapa punca atau sebab berlakunya pencemaran alam sekitar di negara kita. iii. Memahami dan menerangkan sekurang-kurangnya 4 langkah yang boleh diambil untuk menangani masalah pencemaran. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh tiga (33) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 17 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1640 - 1705 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Pengetahuan Am i. Rancangan Pembangunan Nasional |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami maltamat utama Rancangan Malaysia Kedua hingga Rancangan Malaysia Kesembilan. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 3 strategi pelaksanaan bagi Rancangan Malaysia Kedua hingga Kesembilan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa agensi yang terlibat dalam Rancangan Malaysia Kedua hingga Kesembilan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh pelajar. 2. Perbincangan antara pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas yang diberikan oleh pelajar. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH TIGA (KHAMIS - 18/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh tiga (33) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 18 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1550 - 1615 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Pengolahan Esei - Isu Tenaga Alternatif |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami konsep dan pengertian tenaga alternatif serta jenis-jenis tenaga alternatif. ii. Menerangkan dan memahami sekurang-kurangnya 3 kelebihan tenaga alternatif berbanding tenaga utama. iii. Memahami dan menyenaraikan beberapa langkah yang diambil oleh kerajaan untuk membangunkan tenaga alternatif. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan latihan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang disasarkan telah dapat dicapai. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh tiga (33) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 18 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1640 - 1705 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Pengolahan Esei - Isu Tenaga Alternatif |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami konsep dan pengertian tenaga alternatif serta jenis-jenis tenaga alternatif. ii. Menerangkan dan memahami sekurang-kurangnya 4 kelebihan tenaga alternatif berbanding tenaga utama. iii. Memahami dan menyenaraikan beberapa langkah yang diambil oleh kerajaan untuk membangunkan tenaga alternatif. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan latihan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang disasarkan telah dapat dicapai. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH TIGA (JUMAAT - 19/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh tiga (33) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 19 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1400 - 1450 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Penghasilan Kerja Berkumpulan - Kes Keracunan Makanan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa punca berlakunya kes keracunan makanan yang berlaku terutama dalam kalangan pelajar sekolah. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 sumber yang boleh mengakibatkan kes keracunan makanan. iii. Menerangkan beberapa langkah yang boleh diambil untuk menangani masalah kes keracunan makanan dalam kalangan pelajar. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal jawab bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang ditetapkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dan reaksi pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh tiga (33) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH | 19 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1555 - 1635 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Dasar pembangunan negara - Wawasan 2020 dan Dasar Pertanian Negara |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami sekurang-kurangnya 5 cabaran utama yang perlu diatasi oleh rakyat dan pihak kerajaan. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 2 strategi utama yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan untuk mencapai matlamat yang ditetapkan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa maltamat dan strategi pelaksanaan Dasar Pertanian Negara. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Aktiviti P&P yang dirancang berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang ditetapkan telah dapat dicapai. |
terima kasih kerana telah menyediakan blog rph untuk minggu ke 32 dan 33 dengan kemas, lengkap dan kemas kini.
ReplyDeletesila kekalkan usaha murni ini tuan.... untuk kemajuan bangsa adep! pelajar sesi petang masu kg rasau, tangga, koran dan sangai semakin rosak pai!
"Your intention to develop resiliency methods that work for you is what determines your success or failure"