RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 08 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0805 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Pembentangan - Penderaan dalam kalangan Pembantu Rumah |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami punca berlakunya kes penderaan dalam kalangan pembantu rumah di Malaysia. ii. Menyenaraikan beberapa kesan yang mungkin timbul akibat berlakunya kes penderaan dalam kalangan pembantu rumah. iii. Memahami dan menerangkan beberapa langkah yang boleh diambil dalam mengatasi kes ini daripada berterusan. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan berjalan lancar dan objektif P&P dapat dicapai sepenuhnya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 08 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0805 - 0905 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Penghasilan Esei Laras Sains - Isu kenaikan harga barang |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa punca yang membawa kepada kenaikan harga barang di Malaysia. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 kesan yang timbul akibat kenaikan harga barang di negara kita. iii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 langkah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah kenaikan harga barang. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal jawab bersama pelajar. 3. Rumusan dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 08 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Pentadbiran Kerajaan Malaysia - Pentadbiran Negeri & Pembahagian Kuasa |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa perkara yang berkaitan tugas dan tanggungjawab Raja, Sultan dan YDPN. ii. Menerangkan dan menyenaraikan bidang kuasa Majlis Mesyuarat Kerajaan, Kabinet dan Majlis Negeri. iii. Memahami dan menerangkan keanggotaan Majlis Mesyuarat Kerajaan dan ahli lain (ex-officio) yang terbabit MMKN. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (SELASA - 09/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 09 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0805 - 0905 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Pengolahan Esei - Laras Sastera (Isu Penderaan) |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyenaraikan dan memahami beberapa jenis/bentuk penderaan yang kerap berlaku di negara kita. ii. Menyatakan sekurang-kurangnya 4 punca utama yang menyebabkan berlakunya kes penderaan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa cara untuk mengurangkan masalah penderaan yang berlaku di negara kita. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal Jawab bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan iaitu pembentangan oleh pelajar berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang disasarkan dapat dicapai. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 09 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1155 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Dasar dalam Negara : Wawasan 2020, Penswastaan & Dasar Pertanian |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami kepentingan & rasional pembentukkan ketiga-tiga dasar yang dibincangkan. ii. Menerangkan sebab atau objektif utama pembentukkan ketiga-tiga dasar pembangunan yang dibincangkan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa strategi pelaksanaan yang telah dibuat untuk menjayakan dasar yang diperkenalkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Aktiviti P&P yang dirancang berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang ditetapkan telah dapat dicapai. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (RABU - 10/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 10 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0805 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Pentadbiran Kerajaan Malaysia - Pentadbiran Negeri & Pembahagian Kuasa |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa perkara yang berkaitan tugas dan tanggungjawab Raja, Sultan dan YDPN. ii. Menerangkan dan menyenaraikan bidang kuasa Majlis Mesyuarat Kerajaan, Kabinet dan Majlis Negeri. iii. Memahami dan menerangkan keanggotaan Majlis Mesyuarat Kerajaan dan ahli lain (ex-officio) yang terbabit MMKN. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 10 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1025 - 1055 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A & B i. Pengolahan Esei - Isu Teknologi Robotik |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami rasional maksud dan pengertian teknologi robotik dan perkembangannya di Malaysia. ii. Menerangkan beberapa kepentingan teknologi robotik dalam urusan kehidupan seharian manusia. iii. Memahami dan menerangkan beberapa langkah yang boleh diambil untuk membangunkan teknologi robotik. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 10 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1125 - 1155 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A & B i. Pengolahan Esei - Isu Teknologi Robotik |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami rasional maksud dan pengertian teknologi robotik dan perkembangannya di Malaysia. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 kepentingan teknologi robotik dalam urusan kehidupan seharian manusia. iii. Memahami dan menerangkan 2 langkah yang boleh diambil untuk membangunkan teknologi robotik. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (KHAMIS - 11/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 11 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1130 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Bab 4 - Pentadbiran Kerajaan Malaysia - Pengagihan Kuasa |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa bidang kuasa dari aspek perundangan antara kerajaan negeri dan persekutuan. ii. Menerangkan dan memahami peranan dan kuasa kerajaan persekutuan dan negeri berkaitan dengan hal kewangan. iii. Memahami dan menyenaraikan perkara yang terkandung dalam Senarai Persekutuan, Senarai Negeri dan Senarai Bersama. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang disasarkan telah dapat dicapai. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 11 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1125 - 1155 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Bab 4 - Pentadbiran Kerajaan Malaysia - Pengagihan Kuasa |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa bidang kuasa dari aspek perundangan antara kerajaan negeri dan persekutuan. ii. Menerangkan dan memahami peranan dan kuasa kerajaan persekutuan dan negeri berkaitan dengan hal kewangan. iii. Memahami dan menyenaraikan perkara yang terkandung dalam Senarai Persekutuan, Senarai Negeri dan Senarai Bersama. |
KBKK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Menghormati |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang disasarkan telah dapat dicapai. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (JUMAAT - 12/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 12 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0805 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Penghasilan Kerja Berkumpulan - Penyakit bawaan unggas |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa jenis dan kategori unggas yang terdapat di negara kita. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 isi utama yang berkaitan dengan sebab berlaku penyakit bawaan unggas. iii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 cara yang boleh diambil untuk menangani penyakit bawaan unggas. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal jawab bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang ditetapkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dan reaksi pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH | 12 Ogos 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Dasar dalam Negara : Ranc. Pembangunan Negara |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami rasional pembentukkan Rancangan Pembangunan Negara sejak kemerdekaan. ii. Menerangkan sebab atau objektif pembentukkan Rancangan Pembangunan yang telah dibincangkan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa strategi pelaksanaan yang telah dibuat untuk menjayakan rancangan pembangunan yang diperkenalkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Aktiviti P&P yang dirancang berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang ditetapkan telah dapat dicapai. |
Terima kasih kerana telah menyediakan blog rph untuk minggu ke 32 dengan lengkap.
ReplyDeletekekalkan usaha murni ini.
"Your intention to develop resiliency methods that work for you is what determines your success or failure"