RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh tujuh (27) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 05 Julai 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Kertas 2 - Karangan Bahagian A&B. i. Format Jawapan dan Teknik Penulisan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan dan memahami jumlah perenggan serta jumlah patah perkataan yang diperlukan. 2. menjelaskan format jawapan yang sesuai berdasarkan kehendak soalan yang diberikan. 3. menerangkan beberapa peruntukan masa dan markah yang diberikan bagi setiap bahagian. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh tujuh (27) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 05 Julai 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Bacaan Teks - Petikan bahan ilmiah. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. membuat bacaan dengan lancar dan memahami kandungan petikan yang diberikan. 2. mengenalpasti kategori perkataan yang mempunyai imbuhan yang terdapat dalam petikan. 3. membuat 2 ayat yang sesuai daripada perkataan yang mempunyai imbuhan yang disenaraikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RPH JULAI : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (SELASA - 06/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh tujuh (27) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 06 Julai 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 6: Intelektual Islam. i. Maksud, Hukum dan Ketegori Ilmu. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan konsep dan pengertian ilmu dari sudut pandangan tokoh-tokoh Islam dan Barat. 2. menjelaskan elemen-elemen yang berkaitan antara wahyu, alam dan manusia serta kaitannya dengan hukum ilmu. 3. menerangkan beberapa kategori ilmu yang terdapat dalam perkembangan intelektual Islam. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Ketekunan dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh tujuh (27) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 06 Julai 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 5 Kemanusiaan 3 |
TAJUK: | Membuat Rumusan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan jumlah perenggan yang diperlukan serta jumlah sebenar patah perkataan. 2. mengenalpasti cara untuk mencari isi-isi tersurat serta maksud isi tersurat berkenaan. 3. menerangkan cara untuk mencari isi-isi tersirat dan apa maksud isi tersirat berkenaan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh tujuh (27) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 06 Julai 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1020 - 1055 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Kata Ganti Diri Pertama dan Ketiga. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa jenis kata ganti diri dalam bahasa Melayu yang mereka tahu. 2. mengenalpasti kategori perkataan yang diberikan dalam jenis kata ganti diri yang sesuai. 3. membina satu ayat yang sesuai daripada perkataan kata ganti diri yang diberikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Tekun dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh tujuh (27) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 06 Julai 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Dasar dalam negara - Dasar Sosial Negara. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan rasional pembentukkan dasar sosial kebangsaan dan dasar pendidikan negara 2. menjelaskan beberapa objektif dan tujuan pembentukan kedua-dua dasar yang dibincangkan. 3. menerangkan beberapa strategi dan cara pelaksanaan yang diambil bagi menjayakan dasar yang diperkenalkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH JULAI : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (RABU - 07/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh tujuh (27) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 07 Julai 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Malaysia |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 5 Kemanusiaan 3 |
TAJUK: | Karangan Umum. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan kehendak soalan karangan umum yang diberikan serta kategori soalan. 2. menerangkan isi-isi utama yang diperlukan untuk menghasilkan jawapan karangan umum yang dibincangkan. 3. menyatakan format yang bersesuaian untuk menghasilkan jawapan yang baik untuk soalan yang dibincangkan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dilihat memberi perhatian semasa proses P&P dijalankan dan tekun membuat latihan yang diberikan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh tujuh (27) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 07 Julai 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Dasar dalam negara - Dasar Sosial Negara. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan rasional pembentukkan dasar kebudayaan kebangsaan dan dasar kependudukan negara. 2. menjelaskan beberapa objektif dan tujuan pembentukan kedua-dua dasar yang dibincangkan. 3. menerangkan beberapa strategi dan cara pelaksanaan yang diambil bagi menjayakan dasar yang diperkenalkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh tujuh (27) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 07 Julai 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Perlembagaan - kandungan perlembagaan persekutuan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa kandungan utama perlembagaan persekutuan dari sudut kebebasan asasi. 2. menjelaskan ciri-ciri kebebasan diri yang merangkum kebebasan bergerak, bercakap, berhimpun dan kebebasan beragama. 3. menerangkan beberapa kandungan perlembagaan yang menyentuh tentang hak kewarganegaraan dan cara diperolehi. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH JULAI : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (KHAMIS - 08/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh tujuh (27) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 08 Julai 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 1815 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Perlembagaan Persekutuan dan Negeri serta kandungannya. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. memahami konsep perlembagaan dan sebab kenapa perlunya ada perlembagaan dalam sesebuah negara. 2. menyatakan kandungan perlembagaan dari aspek bahasa kebangsaan dan hak istimewa orang melayu dan bumiputera sabah dan sarawak. 3. menjelaskan cara dan kaedah hak kewarganegaraan boleh ditamatkan atau dilucutkan. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh tujuh (27) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 08 Julai 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 5: Sistem Pendidikan Islam. i. Perkembangan Pendidikan Zaman Bani Umaiyyah dan Bani Abbasiyah. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan beberapa asas dan tujuan sistem pendidikan pada zaman Bani Umaiyyah dan Bani Abbasiyah. 2. menjelaskan perkembangan institusi pendidikan yang diwujudkan pada kedua-dua zaman. 3. menerangkan beberapa bentuk kurikulum yang berkaitan dengan agama Islam dan matapelajaran yang lain. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Ketekunan dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RPH JULAI : MINGGU KEDUA PULUH TUJUH (JUMAAT - 09/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh tujuh (27) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 09 Julai 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Esei (Bahagian A & B). i. Pembentangan - Isu-Isu Kepenggunaan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa isu kepenggunaan yang kerap dikemukakan oleh persatuan pengguna. 2. menjelaskan punca kepada masalah yang timbul antara pengguna dengan peniaga. 3. menerangkan beberapa kaedah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah yang timbul. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
No comments:
Post a Comment