Sunday, July 18, 2010

MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN: 19 - 23 JUL 2010

RPH JULAI : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (ISNIN - 19/07)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Kedua puluh sembilan (29)
HARI:Isnin
TARIKH:19 Julai 2010
M/PELAJARAN:Pengajian Am 1
MASA:1055 - 1205
TINGKATAN:6 Rendah Kemanusiaan 1
TAJUK:

Kertas 2 - Karangan Bahagian A&B.

i. Pengolahan Esei dari pelbagai jenis soalan.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyatakan dan memahami perkara utama yang dikemukakan pada soalan yang diberikan.

2. menjelaskan bentuk atau kehendak soalan yang diberikan serta jumlah isi yang diperlukan.

3. menerangkan cara untuk mengaitkan isi utama dan huraian mengikut kehendak soalan.

KBKK:Menjana Idea
AKTIVITI:

1. Penerangan oleh guru.

2. Perbincangan bersama pelajar.

3. Rumusan guru dan latihan.

BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Kedua puluh sembilan (29)
HARI:Isnin
TARIKH:19 Julai 2010
M/PELAJARAN:Pemulihan Bahasa Melayu
MASA:1205 - 1240
TINGKATAN:4 Kemanusiaan 7
TAJUK:

Karangan berpandu.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. memahami dan mengenalpasti maksud karangan berpandu dalam peperiksaan SPM.

2. menyatakan jumlah isi yang bersesuaian mengikut keperluan peperiksaan SPM.

3. membuat satu bentuk huraian yang sesuai berdasarkan isi utama yang diberikan.

KEMAHIRAN GENERIK:Menyenaraikan
AKTIVITI:

1. Penerangan oleh guru

2. Perbincangan dengan pelajar.

3. Latihan ringkas.

BBM:Buku rujukan, papan tulis dan buku teks.
NILAI:Menghormati dan Bekerjasama.
REFLEKSI:Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan.


RPH JULAI : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (SELASA - 20/07)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Kedua puluh sembilan (29)
HARI:Selasa
TARIKH:20 Julai 2010
M/PELAJARAN:Sejarah Tamadun Islam
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6 Atas Kemanusiaan 1
TAJUK:

Tema 6: Intelektual Islam.

i. Perkembangan dan sumbangan Intelektual Islam.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyatakan beberapa elemen yang menunjukkan berlakunya proses perkembangan kegiatan intelektual.

2. menjelaskan beberapa faktor yang mempengaruhi perkembangan kegiatan intelektual Islam.

3. menerangkan beberapa cara dan kesan yang wujud akibat pertembungan yang berlaku.

KBKK:Menerang Sebab
AKTIVITI:

1. Penerangan secara kuliah.

2. Perbincangan dengan pelajar.

3. Rumusan guru.

BBM:Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop
NILAI:Ketekunan dan Bekerjasama.
REFLEKSI:Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Kedua puluh sembilan (29)
HARI:Selasa
TARIKH:20 Julai 2010
M/PELAJARAN:Pemulihan Bahasa Melayu
MASA:0945 - 1020
TINGKATAN:5 Kemanusiaan 3
TAJUK:

Pengetahuan tatabahasa - penggunaan kata ganti diri ketiga.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyenaraikan beberapa kata ganti diri ketiga yang mereka tahu dalam bahasa melayu.

2. mengenalpasti kegunaan dan peranannya dalam setiap ayat yang ingin dibina dalam bahasa melayu.

3. menghasilkan beberapa contoh ayat yang bersesuaian dengan setiap kata ganti yang dibincangkan.

KEMAHIRAN GENERIK:Menjana Idea
AKTIVITI:

1. Penerangan oleh guru

2. Perbincangan dengan pelajar.

3. Latihan ringkas.

BBM:Buku rujukan, papan tulis dan buku teks.
NILAI:Menghormati dan Bekerjasama.
REFLEKSI:Pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Kedua puluh sembilan (29)
HARI:Selasa
TARIKH:20 Julai 2010
M/PELAJARAN:Pemulihan Bahasa Melayu
MASA:1020 - 1055
TINGKATAN:4 Kemanusiaan 7
TAJUK:

Pengetahuan tatabahasa - penggunaan kata ganti diri ketiga.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyenaraikan beberapa kata ganti diri ketiga yang mereka tahu dalam bahasa melayu.

2. menyatakan kegunaan dan peranannya dalam setiap ayat yang ingin dibina dalam bahasa melayu.

3. membuat beberapa contoh ayat yang bersesuaian dengan setiap kata ganti yang dibincangkan.

KEMAHIRAN GENERIK:Menyenaraikan
AKTIVITI:

1. Penerangan oleh guru

2. Perbincangan dengan pelajar.

3. Latihan ringkas.

BBM:Buku rujukan, papan tulis dan buku teks.
NILAI:Menghormati dan Bekerjasama.
REFLEKSI:Hanya segelintir pelajar memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Kedua puluh sembilan (29)
HARI:Selasa
TARIKH:20 Julai 2010
M/PELAJARAN:Pengajian Am 1
MASA:1205 - 1240
TINGKATAN:6 Atas Kemanusiaan 5
TAJUK:

Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia.

i. Dasar dalam negara - Pembaharuan dalam Pentadbiran Awam.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyenaraikan beberapa jenis perkhidmatan awam yang diperuntukkan mengikut perlembagaan.

2. menjelaskan beberapa cabaran yang perlu dihadapi oleh penjawat awam di Malaysia.

3. menerangkan beberapa dasar dan pembaharuan yang dipekenalkan bagi meningkatkan mutu perkhidmatan awam.

KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:

1. Penerangan secara kuliah.

2. Perbincangan bersama pelajar.

3. Rumusan guru.

BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan.


RPH JULAI : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (RABU - 21/07)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Kedua puluh sembilan (29)
HARI:Rabu
TARIKH:21 Julai 2010
M/PELAJARAN:Pemulihan Bahasa Malaysia
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:5 Kemanusiaan 3
TAJUK:

Pengerahuan tatabahasa - jenis-jenis ayat.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyatakan beberapa jenis ayat yang utama dan selalu digunakan dalam bahasa melayu.

2. menerangkan maksud dan pengertian bagi setiap ayat serta peranan dalam bahasa melayu.

3. membina beberapa contoh ayat yang sesuai mengikut jenis ayat yang telah dibincangkan.

KEMAHIRAN GENERIK:Menjana Idea
AKTIVITI:

1. Penerangan oleh guru

2. Soal Jawab dengan pelajar.

3. Latihan ringkas.

BBM:Buku rujukan, papan tulis dan buku teks.
NILAI:Menghormati dan Bekerjasama.
REFLEKSI:Pelajar dilihat memberi perhatian semasa proses P&P dijalankan dan tekun membuat latihan yang diberikan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Kedua puluh sembilan (29)
HARI:Rabu
TARIKH:21 Julai 2010
M/PELAJARAN:Pengajian Am 1
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:6 Atas Kemanusiaan 5
TAJUK:

Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia.

i. Dasar Dalam Negara - Pembaharuan dalam Perkhidmatan Awam.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyatakan beberapa cabaran utama yang perlu dihadapi oleh penjawat awam di Malaysia.

2. menyenaraikan beberapa dasar pentadbiran yang diperkenalkan untuk menghadapi cabaran yang dinyatakan.

3. menerangkan beberapa startegi yang diperkenalkan untuk membuat pembaharuan dalam perkhidmatan awam.

KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:

1. Penerangan secara kuliah.

2. Perbincangan bersama pelajar.

3. Rumusan guru.

BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Kedua puluh sembilan (29)
HARI:Rabu
TARIKH:21 Julai 2010
M/PELAJARAN:Pengajian Am 1
MASA:1205 - 1240
TINGKATAN:6 Rendah Kemanusiaan 1
TAJUK:

Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia

i. Sistem Pentadbiran Kerajaan Malaysia - YDPA dan MRR.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyatakan beberapa peranan dan tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja Melayu.

2. menjelaskan bidang kuasa budi bicara yang terdapat pada Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja.

3. menerangkan beberapa perkara yang tidak boleh dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong mengikut peruntukkan perlembagaan.

KBKK:Membuat kategori
AKTIVITI:

1. Penerangan secara kuliah.

2. Perbincangan bersama pelajar.

3. Rumusan guru.

BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan.


RPH JULAI : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (KHAMIS - 22/07)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Kedua puluh sembilan (29)
HARI:Khamis
TARIKH:22 Julai 2010
M/PELAJARAN:Pengajian Am 1
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6 Rendah Kemanusiaan 1
TAJUK:

Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia.

i. Pembahagian Kuasa Antara Persekutuan dan Negeri.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menerangkan senarai yang terdapat dalam Senarai Pesekutuan, Negeri dan Senarai Bersama.

2. menyatakan pembahagian kuasa yang dibuat antara kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri.

3. menjelaskan struktur pentadbiran peringkat negeri di setiap negeri di Malaysia.

KBKK:Mengklasifikasi
AKTIVITI:

1. Penerangan secara kuliah.

2. Perbincangan bersama pelajar.

3. Rumusan guru.

BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Kedua puluh sembilan (29)
HARI:Khamis
TARIKH:22 Julai 2010
M/PELAJARAN:Sejarah Tamadun Islam
MASA:1055 - 1205
TINGKATAN:6 Atas Kemanusiaan 1
TAJUK:

Tema 3: Ketahanan dan Pertahanan.

i. Tutorial - pembentangan pelajar.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyatakan beberapa elemen penting yang perlu dihuraikan yang berkaitan dengan struktur organisasi ketenteraan Islam.

2. menjelaskan beberapa sebab yang membawa kepada tercetusnya Perang Uhud dalam sejarah peperangan Islam.

3. menerangkan pengajaran yang boleh diperolehi selepas berakhirnya Perang Uhud yang membawa kepada kekalahan tentera Islam.

KBKK:Menerang Sebab
AKTIVITI:

1. Pembentangan oleh pelajar.

2. Perbincangan.

3. Rumusan guru.

BBM:Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop
NILAI:Ketekunan dan Bekerjasama.
REFLEKSI:Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan.


RPH JULAI : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (JUMAAT - 23/07)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU:Kedua puluh sembilan (29)
HARI:Jumaat
TARIKH:23 Julai 2010
M/PELAJARAN:Pengajian Am 1
MASA:0940 - 1040
TINGKATAN:6 Atas Kemanusiaan 5
TAJUK:

Kertas 2 - Esei (Bahagian A & B).

i. Pembentangan pelajar - Tenaga Alternatif.

OBJEKTIF P&P:

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. menyatakan beberapa jenis tenaga alternatif yang biasa digunakan dan dibangunkan zaman kini.

2. menjelaskan kepentingan dan kelebihan penggunaan tenaga alternatif terutamanya tenaga suria dan hidroelektrik.

3. menerangkan beberapa kekurangan sumber tenaga alternatif yang kebanyakkan dibangunkan di negara kita.

KBKK:Menjana Idea
AKTIVITI:

1. Penerangan secara kuliah.

2. Perbincangan bersama pelajar.

3. Rumusan guru.

BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan.

1 comment:

  1. Cikgu, Terima kasih kerana menghantar RPH untuk disemak.
    Keep up the good work.
    Have a nice day!

    ReplyDelete