Monday, August 18, 2014

MINGGU KETIGA PULUH EMPAT : 18 - 22 OGOS 2014


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (ISNIN - 18/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Isnin
TARIKH:18 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Perkembangan Ilmu di Perancis.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyenaraikan beberapa tokoh ilmu yang memainkan peranan dan memberikan sumbangan terhadap perkembangan ilmu di Perancis.
ii. Menjelaskan dan menyatakan beberapa bentuk idea, kritikan dan pendapat tokoh-tokoh pemikir di Perancis.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa buah buku dan karya yang telah dihasilkan oleh tokoh pemikir di Perancis.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Isnin
TARIKH:18 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 7 : Islam di Asia Tenggara.
i.   Penyebaran Islam di Asia Tenggara - cara penyebaran dari aspek sosial.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menyatakan cara penyebaran agama Islam di Asia Tenggara yang dianggap dari aspek sosial.
ii.   Menerangkan dan menyatakan peranan dan sumbangan para pedagang dalam penyebaran agama Islam di Asia Tenggara.
iii.  Menerangkan dan memahami beberapa orang tokoh atau mubaligh yang memainkan peranan dalam penyebaran agama Islam.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (SELASA - 19/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Selasa
TARIKH:19 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0705 - 0815
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Perkembangan Ilmu di England.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyenaraikan beberapa tokoh ilmu yang memainkan peranan dan memberikan sumbangan terhadap perkembangan ilmu di England.
ii. Menjelaskan dan menyatakan beberapa bentuk idea, kritikan dan pendapat tokoh-tokoh keilmuan di England.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa buah buku dan karya yang telah dihasilkan oleh tokoh ilmu di England.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Menghuraikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Selasa
TARIKH:19 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia dan Asia Tenggara - Semester 3
MASA:0815 - 0925
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 3 : Pengisian Kemerdekaan
i.    Pembinaan Bangsa dan Negara - Pembangunan sosial dan ekonomi
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyenaraikan beberapa dasar pembangunan sosial dan ekonomi yang telah diperkenalkan oleh kerajaan.
ii. Menjelaskan dan menyatakan usaha-usaha yang dilakukan oleh kerajaan ke arah membangunkan bidang sosial negara.
iii. Menerangkan dan memahami usaha-usaha yang dilakukan oleh kerajaan ke arah membangunkan bidang ekonomi negara.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Selasa
TARIKH:19 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:1055 - 1130
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 7 : Islam di Asia Tenggara.
i.   Pengaruh perkembangan Islam di Asia Tenggara.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menyatakan beberapa perkara yang mudah mempengaruhi proses penyebaran Islam melalui cara ketenteraan.
ii.   Menerangkan dan menyatakan keadaan yang tidak stabil di Eropah yang mendorong penyebaran Islam di situ.
iii.  Menerangkan dan memahami beberapa bentuk pengaruh Islam yang terdapat di Asia Tenggara dari aspek sosial dan ekonomi.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (RABU - 20/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Rabu
TARIKH:20 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 8 : Pembaharuan dan Pengaruh Islam di Malaysia.
i    Pengaruh Islam dalam bidang pentadbiran.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menyatakan bebrapa perubahan dalam bentuk gelaran dan jawatan dalam pentadbiran sesebuah kerajaan selepas kedatangan Islam.
ii.   Menerangkan dan menyatakan beberapa pembaharuan yang berlaku dalam peranan dan tanggungjawab seseorang raja dan pembesar.
iii.  Menerangkan dan memahami beberapa kesan yang muncul selepas kedatangan Islam ke Asia Tenggara.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Rabu
TARIKH:20 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:1055 - 1130
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Sumbangan Ilmu Zaman Pencerahan.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan beberapa bentuk sumbangan ilmu dalam bidang politik serta raja yang terlibat pada zaman ini..
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa bentuk sumbangan dalam bidang ekonomi zaman pencerahan di Eropah.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk sumbangan zaman Pencerahan dalam bidang sosial terutama yang berkaitan dengan pihak grerja dan pendidikan.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Rabu
TARIKH:20 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:1130 - 1240
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 4 : Pengisian Kemerdekaan
i.    Pembinaan Bangsa dan Negara - Wawasan 2020
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah dalam pengenalan Wawasan 2020 serta matlamat utama penggubalan dasar berkenaan.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa cabaran utama yang perlu ditempuhi dan ditangani untuk mencapai matlamat Wawasan 2020.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa perubahan ketara yang berlaku dalam bidang ekonomi dan sosial selepas pengenalan Wawasan 2020.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (KHAMIS - 21/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Khamis
TARIKH:21 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0815 - 0945
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Sistem Pendidikan di Perancis.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan bentuk dasar dan undang-undang pendidikan di Perancis pada abad ke 18 hingga 19.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa institusi pendidikan di Perancis serta peranan kerajaan dalam pembinaan sekolah.
iii. Menerangkan dan memahami sistem pentadbiran, kurikulum, tenaga pengajar dan bentuk latihan perguruan di Perancis.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Selasa
TARIKH:21 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 4 : Pengisian Kemerdekaan
i.    Perhubungan Luar - Komanwel dan PBB
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan dan pembentukkan Komanel dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa asas utama dalam menentukan dasar luar negara serta matlamat penubuhan Komanwel dan PBB.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk penglibatan serta kerjasama yang telah dijalinkan oleh negara dalam Komanwel dan PBB.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (JUMAAT - 22/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Jumaat
TARIKH:22 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0940 - 1040
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Sistem pendidikan di Jerman.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan bentuk dasar dan undang-undang pendidikan di Jerman pada abad ke 18 hingga 19.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa institusi pendidikan di Jerman serta peranan kerajaan dalam pembinaan sekolah.
iii. Menerangkan dan memahami sistem pentadbiran, kurikulum, tenaga pengajar dan bentuk latihan perguruan di Jerman.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Jumaat
TARIKH:22 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:1040 - 1140
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 4 : Pengisian Kemerdekaan
i.    Perhubungan Luar - ASEAN dan OIC
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan dan pembentukkan ASEAN dan Pertubuhan Negara Islam (OIC).
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa asas utama dalam menentukan dasar luar negara serta matlamat penubuhan ASEAN dan OIC.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk penglibatan serta kerjasama yang telah dijalinkan oleh negara dalam ASEAN dan OIC.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.

No comments:

Post a Comment