Monday, August 4, 2014

MINGGU KETIGA PULUH DUA : 04 - 08 OGOS 2014


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (ISNIN - 04/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh dua (32)
HARI:Isnin
TARIKH:04 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Perindustrian di Jerman abad ke 19 - 20M.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan beberapa sebab yang mendorong kepada perkembangan bidang Perindustrian di Jerman.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa peranan dan matlamat utama penubuhan Kartel dalam menggalakkan pertumbuhan sektor perindustrian Jerman.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa kesan yang timbul akibat perkembangan sektor perindustrian yang mendadak di Jerman.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh dua (32)
HARI:Isnin
TARIKH:04 ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 7 : Islam di Asia Tenggara.
i.   Kedatangan Islam ke Asia Tenggara - Islam datang dari S. Tanah Arab.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menyatakan dua orang tokoh yang mengemukan teori tentang kedatangan agama Islam ke Tanah Melayu dari Tanah Arab.
ii.   Menerangkan dan menyatakan beberapa hujah yang dikemukakan oleh kedua-dua tokoh dalam menyokong teori mereka.
iii.  Menerangkan dan menyenaraikan beberapa karya yang dikatakan ada menceritakan dan dijadikan bukti bahawa Islam datang dari Tanah Arab.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (SELASA - 05/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh dua (32)
HARI:Selasa
TARIKH:05 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0705 - 0815
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Perindustrian di Jepun
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan beberapa sebab yang mendorong kepada perkembangan bidang Perindustrian di Jepun.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa peranan dan matlamat utama pemulihan Meiji dalam menggalakkan pertumbuhan sektor perindustrian Jepun.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa kesan yang timbul akibat perkembangan sektor perindustrian yang mendadak di Jepun.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh dua (32)
HARI:Selasa
TARIKH:05 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:0815 - 0925
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 3 : Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa
i.    Kemerdekaan  - Langkah-Langkah Ke Arah Kemerdekaan 
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan beberapa langkah awal yang diambil untuk mencapai kemerdekaan bagi Tanah Melayu.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa kepentingan penubuhan Sistem Ahli serta persetujuan yang dibuat antara Parti Perikatan dengan pihak British.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa cadangan yang telah dikemukakan oleh Suruhanjaya Reid sebelum Tanah Melayu diberi kemerdekaan.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh dua (32)
HARI:Selasa
TARIKH:05 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:1055 - 1130
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 7 : Islam di Asia Tenggara.
i.   Kedatangan Islam ke Asia Tenggara - Islam datang dari China.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menyatakan dua orang tokoh yang mengemukan teori tentang kedatangan agama Islam ke Tanah Melayu dari China.
ii.   Menerangkan dan menyatakan beberapa hujah yang dikemukakan oleh kedua-dua tokoh dalam menyokong teori mereka.
iii.  Menerangkan dan menyenaraikan beberapa karya yang dikatakan ada menceritakan dan dijadikan bukti bahawa Islam datang dari China.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (RABU - 06/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh dua (32)
HARI:Rabu
TARIKH:06 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:4K10
TAJUK:Bab 7 :  Islam di Asia Tenggara.
i.   Kedatangan Islam ke Asia Tenggara - Islam datang dari India.
HASIL PEMBELAJARAN:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.    Menyatakan dan menyatakan dua orang tokoh yang mengemukan teori tentang kedatangan agama Islam ke Tanah Melayu dari India.
ii.   Menerangkan dan menyatakan beberapa hujah yang dikemukakan oleh kedua-dua tokoh dalam menyokong teori mereka.
iii.  Menerangkan dan menyenaraikan beberapa karya yang dikatakan ada menceritakan dan dijadikan bukti bahawa Islam datang dari India.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Perbincangan bersama pelajar.
3. Membuat catatan.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Berbangga dengan aset negara
    i.   Memanafaatkan kurniaan Tuhan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh dua (32)
HARI:Rabu
TARIKH:06 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:1055 - 1130
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran
i.    Sistem Pembesar
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan struktur hierarki sistem pembesar di Negara China dan Russia semasa pemerintahan Beraja di kedua-dua negara.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa cara perlantikan bagi setiap pembesar bagi kedua-dua buah negara.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa tugas dan peranan utama bagi setiap pembesar yang telah dilantik di kedua-dua negara.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh dua (32)
HARI:Rabu
TARIKH:06 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:1130 - 1240
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 3 :  Nasionalisme dan Pembentukkan Negara bangsa
i.    Pembentukkan Malaysia.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan beberapa sebab yang mendorong Pembentukan Malaysia menggabungkan Persekutuan Tanah Melayu dengan Sabah dan Sarawak .
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan bentuk reaksi dalam dan luar negara terhadap idea pembentukan Malaysia 1963.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa isi-isi Perjanjian Malaysia 1963 serta kepentingan bagi setiap isi perjanjian berkenaan.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (KHAMIS - 07/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh dua (32)
HARI:Khamis
TARIKH:07 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0815 - 0945
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran
i.    Maharaja di Russia
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan sistem pemerintahan Beraja Mutlak yang terdapat di Russia.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa dasar pentadbiran yang diperkenalkan oleh beberapa orang Raja atau Tsar di Russia.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa tokoh atau Maharaja yang memainkan peranan utama dalam perkembangan pemerintahan Beraja di Russia.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh dua (32)
HARI:Selasa
TARIKH:07 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:0945 - 1055
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 4 : Pengisian Kemerdekaan
i.    Sistem Pemerintahan Kerajaan Malaysia - Persekutuan dan Raja Berperlembagaan.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan pengertian sistem pemerintahan Raja Berperlembagaan dan sistem Kerajaan Persekutuan di Malaysia.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa tugas utama dan kuasa budi bicara seseorang Raja Berperlembagaan di Malaysia.
iii. Menerangkan dan memahami tugas dan tanggungjawab Dewan Rakyat, Dewan Negara dan Dewan Undangan Negeri dalam Kerajaan Persekutuan.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (JUMAAT - 08/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh dua (32)
HARI:Jumaat
TARIKH:08 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1 
MASA0940 - 1040
TINGKATAN:6RK5
TAJUK:Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan
i.    Perkembangan Intelektual - Zaman Pencerahan
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan konsep dan pengertian zaman pencerahan serta sejarah kemunculan zaman pencerahan ini .
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa ciri zaman pencerahan yang berlaku di Eropah dan pengaruhnya terhadap perkembangan intelektual.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa faktor yang mempengaruhi perkembangan zaman pencerahan dan kaitannya dengan intelektual.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh dua (32)
HARI:Jumaat
TARIKH:08 Ogos 2014
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia dan Asia Tenggara
MASA:1040 - 1140
TINGKATAN:6AK1
TAJUK:Tema 4 : Pengisian Kemerdekaan
i.    Sistem Pemerintahan - Demokrasi Berparlimen.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen serta ciri utama pemerintahan ini.
ii. Menjelaskan dan menyenaraikan tiga buah badan utama yang terlibat secara langsung dalam sistem pemerintahan demokrasi berparlimen.
iii. Menerangkan dan memahami tugas dan tanggungjawab ketiga-tiga dewan dalam sistem pemerintahan ini.
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
KBKK:Mencirikan
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.

No comments:

Post a Comment