RPH APR : MINGGU KEENAM BELAS (ISNIN - 14/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 14 Apr 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 14 Apr 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 3 - Tamadun Awal Asia Tenggara. i. Pengaruh Agama Hindu-Buddha dalam kerajaan awal - cara kedatangan. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan proses perkembangan agama Hindu-Buddha di beberapa buah kerajaan awal di Asia Tenggara. ii. Menerangkan dan menyatakan beberapa cara kedatangan pengaruh agama Hindu-Buddha ke kerajaan awal di Asia Tenggara. iii. Menerangkan dan memahami pengaruh agama Hindu-Buddha terhadap sistem pemerintahan kerajaan awal. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Berbangga dengan aset negara i. Memanafaatkan kurniaan Tuhan |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 14 Apr 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Falsafah pendidikan Islam. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan konsep dan pengertian pendidikan dan asas-asas pendidikan dalam Islam. ii. Menjelaskan dan menyatakan struktur beberapa tujuan pendidikan dalam perkembangan pendidikan Islam. iii. Menerangkan dan memahami ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Bani Umaiyyah dan zaman Bani Abbasiyah. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH APR : MINGGU KEENAM BELAS (SELASA - 15/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 15 Apr 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 15 Apr 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Kertas 4 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Perkembangan pendidikan Islam. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan konsep dan pengertian pendidikan dan asas-asas pendidikan dalam Islam. ii. Menjelaskan dan menyatakan struktur beberapa tujuan pendidikan dalam perkembangan pendidikan Islam. iii. Menerangkan dan memahami ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Bani Umaiyyah dan zaman Bani Abbasiyah. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 15 Apr 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 3 - Tamadun awal di Asia Tenggara. i. Pengaruh agama Hindu-Buddha di kerajaan awal. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan pengaruh agama Hindu-Buddha dalam sistem pemerintahan Kerajaan Angkor dan Srivijaya. ii. Menerangkan dan menyatakan beberapa bentuk pengaruh agama Hindu-Buddha dalam bidang kesenian iaitu candi dan monumen. iii. Menerangkan dan memahami pengaruh agama Hindu-Buddha terhadap bidang kesusasteraan dan bahasa. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Masyarakat Berorganisasi i. Bersatu dalam organisasi |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RPH APR : MINGGU KEENAM BELAS (RABU - 16/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 16 Apr 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Kertas 4 |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Kertas 4 : Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) i. Pembentangan hasil esei ilmiah |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan tajuk esei ilmiah dengan jelas serta cara-cara untuk mendapatkan maklumat berkaitan yang dipilih. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan sumber-sumber yang sesuai untuk esei ilmiah terutamanya sumber primer dan sekunder. iii. Menerangkan dan menjelaskan hasil maklumat yang diperolehi yang berkaitan dengan esei ilmiah yang telah dihasilkan. |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal Jawab bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH APR : MINGGU KEENAM BELAS (KHAMIS - 17/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 17 Apr 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 17 Apr 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 3 - Tamadun awal di Asia Tenggara. i. Pengaruh Hindu-Buddha dalam Kesusasteraan dan Bahasa. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan pengaruh agama Hindu-Buddha dalam bidang kesesasteraan. ii. Menerangkan dan menyatakan beberapa cerita dan epik yang mempunyai unsur pengaruh Hindu-Buddha. iii. Menerangkan dan memahami pengaruh agama Hindu-Buddha dalam bidang bahasa dan prosa. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Masyarakat Berorganisasi i. Bersatu dalam organisasi |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RPH APR : MINGGU KEENAM BELAS (JUMAAT - 18/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 18 Apr 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0815 - 0945 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Perkembangan ilmu Fiqah dan Kifayah. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan konsep dan pengertian pendidikan dan asas-asas pendidikan dalam Islam. ii. Menjelaskan dan menyatakan struktur beberapa tujuan pendidikan dalam perkembangan pendidikan Islam. iii. Menerangkan dan memahami ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Bani Umaiyyah dan zaman Bani Abbasiyah. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Menerang sebab |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 18 Apr 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
No comments:
Post a Comment