RPH FEB : MINGGU KETUJUH (ISNIN - 10/02)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketujuh (07) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 10 Februari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketujuh (07) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 10 Februari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 2 - Peningkatan Tamadun. i. Latar Belakang Tamadun Awal. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan proses perkembangan tamadun awal iaitu tamadun China dari aspek lokasi dan tarikh kemunculan. ii. Menerangkan dan menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 6 ciri-ciri utama tamadun Yunani, Rom, India dan China. iii. Menerangkan dan memahami pengasas dan maharaja yang membentuk zaman kegemilangan keempat tamadun. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Masyarakat Berorganisasi i. Bersatu dalam organisasi |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketujuh (07) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 10 Februari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Kertas 4 |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 1 : Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan dan Perhubungan Luar i. Pembentukkan Ummah. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan konsep dan pengertian ummah menurut pandangan dan pengkaji Islam dan Al-Quran. ii. Menjelaskan dan membincangkan sebab-sebab Rasulullah SAW membentuk ummah selepas penubuhan negara Islam Madinah. iii. Menerangkan dan memahami kesan daripada pembentukkan ummah oleh Rasulullah terhadap keamanan di Madinah. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH FEB : MINGGU KETUJUH (SELASA - 11/02)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketujuh (07) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 11 Februari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketujuh (07) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 11 Februari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Kertas 4 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 1 : Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan dan Perhubungan Luar i. Perkembangan Masyarakat Islam Makkah dan Madinah. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyenaraikan suku kaum dan kumpulan masyarakat arab yan menetap di Makkah dan Madinah. ii. Menjelaskan dan membincangkan struktur masyarakat Arab Makkah dan Madinah terutamanya sebelum kedatangan agama Islam. iii. Menerangkan dan memahami peranan dan tanggungjawab bagi setiap suku kaum masyarakat Arab di Makkah dan Madinah. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketujuh (07) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 11 Februari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 2 - Peningkatan Tamadun. i. Aspek-aspek Peningkatan Tamadun - AspekPemerintahan. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan tiga aspek peningkatan dan kemajuan yang dicapai oleh keempat tamadun yang dibincangkan. ii. Menerangkan dan menyatakan bentuk pemerintahan dan pentadbiran yang diamalkan oleh keempat tamadun yang dibincangkan. iii. Menerangkan dan memahami sekurang-kurangnya dua badan pemerintah yang diwujudkan dalam setiap tamadun yang dinyatakan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Masyarakat Berorganisasi i. Bersatu dalam organisasi |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RPH FEB : MINGGU KETUJUH (RABU - 12/02)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketujuh (07) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 12 Februari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Kertas 4 |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Kertas 4 : Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) i. Penghasilan esei ilmiah dan mengenalpasti bahan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan membincangkan bentuk penulisan yang sesuai dalam menghasilkan esei ilmiah khasnya penulisan tentang pendahuluan. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan sumber-sumber yang sesuai dengan tajuk yang telah dipilih oleh setiap pelajar. iii. Menerangkan dan memahami kaedah kajian yang sesuai untuk mengumpul bahan seperti kaedah temubual, kajian perpustakaan dan kerja lapangan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH FEB : MINGGU KETUJUH (KHAMIS - 13/02)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketujuh (07) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 13 Februari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketujuh (07) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 13 Februari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 2 - Peningkatan Tamadun. i. Aspek-aspek Peningkatan Tamadun - aspek perundangan. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan tiga aspek peningkatan dan kemajuan yang dicapai oleh tamadun Yunani dan Rom. ii. Menerangkan dan menyatakan bentuk perundangan yang diperkenalkankan oleh pemerintah di kedua tamadun yang dibincangkan. iii. Menerangkan dan memahami sekurang-kurangnya dua peranan yang dimainkan oleh undang-undang dalam tamadun yang dinyatakan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Masyarakat Berorganisasi i. Bersatu dalam organisasi |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RPH FEB : MINGGU KETUJUH (JUMAAT - 14/02)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketujuh (07) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 14 Februari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0815 - 0945 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Tema 1 : Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan dan Perhubungan Luar i. Sistem Pemerintahan Islam Madinah. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan pengertian dan konsep Piagam Madinah serta sebab-sebab Rasulullah SAW mewujudkan piagam berkenaan. ii. Menjelaskan dan membincangkan beberapa kandungan utama yang terdapat dalam Paiagam Madinah yang telah diperkenalkan. iii. Menerangkan dan memahami implikasi yang wujud selepas Piagam Madinah dibentuk di Negara Islam Madinah terutama terhadap masyarakatnya. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketujuh (07) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 13 Februari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
No comments:
Post a Comment