RPH FEB : MINGGU KEENAM (ISNIN - 04/02)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam (06) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 04 Februari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam (06) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 04 Februari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 1 : Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan dan Hubungan Luar i. Bentuk pemerintahan - Pemerintahan pusat dan wilayah |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan konsep dan definisi pemerintahan pusat dan wilayah zaman khalifah al-Rasyidin. ii. Menjelaskan dan memahami struktur pemerintahan pusat pada zaman Khalifah al-Rasyidin dari pemerintahan Khalifah Abu Bakar hingga Khalifah Ali Abi Talib. iii. Menerangkan dan memahami bentuk pemerintahan dan pentadbiran peringkat wilayah zaman Khalifah al-Rasyidin. |
KBKK: | Membanding-beza |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH FEB : MINGGU KEENAM (SELASA - 05/02)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam (06) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 05 Februari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 2 - Peningkatan Tamadun. i. Latar belakang Tamadun. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami tahun kemunculan dan lokasi keempat-empat tamadun awal yang dibincangkan. ii. Menerangkan dan menyenaraikan bandar atau negara kota yang terdapat di keempat-empat tamadun yang dibincangkan. iii. Menerangkan dan memahami bentuk dan struktur pemerintahan awal yang dijalankan di keempat-empat tamadun berkenaan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Kemakmuran dan kegemilangan negara i. Bersama membina kegemilangan negara |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang berjalan dijalankan lancar dan 90% pelajar dapat memahami objektif P&P yang disasarkan berdasarkan jawapan latihan pelajar. |
RPH FEB : MINGGU KEENAM (RABU - 06/02)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam (06) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 06 Februari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 1 : Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan dan Hubungan Luar i. Bentuk pemerintahan - Pemerintahan pusat dan wilayah |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan konsep dan definisi pemerintahan pusat dan wilayah zaman khalifah al-Rasyidin. ii. Menjelaskan dan memahami struktur pemerintahan pusat pada zaman Khalifah al-Rasyidin dari pemerintahan Khalifah Abu Bakar hingga Khalifah Ali Abi Talib. iii. Menerangkan dan memahami bentuk pemerintahan dan pentadbiran peringkat wilayah zaman Khalifah al-Rasyidin. |
KBKK: | Membanding-beza |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam (06) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 06 Februari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH FEB : MINGGU KEENAM (KHAMIS - 07/0)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam (06) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 07 Februari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 1 : Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan dan Hubungan Luar i. Bentuk pemerintahan - Pemerintahan pusat dan wilayah |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan konsep dan definisi pemerintahan pusat dan wilayah zaman pemerintahan kerajaan Andalusia. ii. Menjelaskan dan memahami struktur pemerintahan dan pentadbiran pusat pada zaman pemerintahan Kerajaan Islam Andalusia. iii. Menerangkan dan memahami bentuk pemerintahan dan pentadbiran peringkat wilayah pada zaman pemerintahan Kerajaan Andalusia. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam (06) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 07 Februari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH FEB : MINGGU KEENAM (JUMAAT - 08/02)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam (06) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 08 Februari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam (06) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH | 08 Februari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 2 - Peningkatan Tamadun. i. Aspek Peningkatan - Pemerintahan dan Pentadbiran. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa bentuk pemerintahan dan pentadbiran yang terdapat pada keempat-empat tamadun yang dibincangkan. ii. Menerangkan dan mengklasifikasikan ciri-ciri pemerintahan bercorak demokrasi yang diamalkan di Tamadun Rom. iii. Menerangkan dan menyenaraikan beberapa faktor yang mempengaruhi perubahan sistem pemerintahan yang terdapat pada tamadun awal. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Keharmonian dan Kesejahteraan i. Bersama membina kegemilangan negara |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan 100% pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam (06) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 08 Februari 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Kerja Kursus - Penulisan Esei Ilmiah i. Penyediaan Cadangan Penyelidikan - proposal |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menjelaskan tentang tajuk yang dipilih, skop kajian yang meliputi tempoh kajian, kawasan kajian dan isu yang ingin dibangkitkan. ii. Menjelaskan dan memahami apa yang dimaksudkan dengan sorotan kajian lepas atau tinjauan literatur serta kaitannya dengan kajian yang ingin dilakukan. iii. Menerangkan dan memahami struktur esei ilmiah yang ingin dihasilkan, kaedah atau methodologi kajian yang ingin digunakan serta cara membuat nota akhir dan bibliografi. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, LCD dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Mematuhi |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
No comments:
Post a Comment