RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (ISNIN - 16/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI / TARIKH | Isnin / 16 Jul 2012 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 5K8 |
BIL PELAJAR: | 20 orang |
TUNJANG: | Kemahiran |
TAJUK & KEMAHIRAN: |
Melakukan lompatan dan cara mendarat - lompat jauh dan kijang
|
OBJEKTIF P&P: |
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Psikomotor : Melakukan dan mengetahui teknik lompat jauh & lompat kijang
dengan yang betul.
ii. Kognitif : Menyatakan cara pengiraan jarak bagi kedua-dua jenis
lompatan yang telah diajar.
iii. Afektif : Mempunyai sikap bertanggungjawab terhadap keselamatan
rakan semasa melakukan lompatan.
|
P SEDIA ADA: |
Pelajar pernah melakukan lompat jauh dan kijang serta pernah juga menyaksikan cara kedua-dua lompatan di televisyen.
|
PENERAPAN NILAI: |
Semangat Kesukanan & Menghargai
|
KBKK: |
Membuat Analisis
|
PENGABUNGJALINAN: |
Tunjang kecergasan - Koordinasi
|
ALATAN: |
i. Wisel, Skitel - 5, pita pengukur dan cangkul
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI / TARIKH | Isnin / 16 Jul 2012 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 5S5 |
BIL PELAJAR: | 32 orang |
TUNJANG: | Kemahiran |
TAJUK & KEMAHIRAN: |
Melakukan lompatan dan cara mendarat - lompat jauh dan kijang
|
OBJEKTIF P&P: |
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Psikomotor : Melakukan dan mengetahui teknik lompat jauh & lompat kijang
dengan yang betul.
ii. Kognitif : Menyatakan cara pengiraan jarak bagi kedua-dua jenis
lompatan yang telah diajar.
iii. Afektif : Mempunyai sikap bertanggungjawab terhadap keselamatan
rakan semasa melakukan lompatan.
|
P SEDIA ADA: |
Pelajar pernah melakukan lompat jauh dan kijang serta pernah juga menyaksikan cara kedua-dua lompatan di televisyen.
|
PENERAPAN NILAI: |
Semangat Kesukanan & Menghargai
|
KBKK: |
Membuat Analisis
|
PENGABUNGJALINAN: |
Tunjang kecergasan - Koordinasi
|
ALATAN: |
i. Wisel, Skitel - 5, pita pengukur dan cangkul
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 16 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Rendah 5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran i. Penyatuan Negara Bangsa - Itali |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan pengertian Negara Bangsa dan beberapa sebab proses penyatuan itu sukar dilakukan pada peringkat awal. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa keadaan atau faktor yang mendorong berlakunya proses penyatuan Negara Bangsa Itali. iii. Menerangkan dan memahami proses penyatuan itu berlaku serta peranan yang dimainkan oleh beberapa tokoh yang berkaitan dengan proses penyatuan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (SELASA - 17/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 17 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 : Esei Bahagian A & B i. Teknologi Robotik |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan definisi teknologi robotik serta beberapa jenis teknologi berkenaan yang sudah wujud di dunia ini. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa kepentingan teknologi robotik khususnya kepada proses pembangunan negara. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kelebihan dan kekurangan penggunaan teknologi robotik dalam industri pemotoran di negara kita. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang telah dirancang berjalan dengan lancar dan objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (RABU - 18/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 18 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0805 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 2 : Esei Bahagian A & B i. Teknologi Robotik |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan definisi teknologi robotik serta beberapa jenis teknologi berkenaan yang sudah wujud di dunia ini. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa kepentingan teknologi robotik khususnya kepada proses pembangunan negara. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kelebihan dan kekurangan penggunaan teknologi robotik dalam industri pemotoran di negara kita. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang telah dirancang berjalan dengan lancar dan objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 18 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia |
MASA: | 0945 - 1045 |
TINGKATAN: | 6 Rendah 5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran i. Penyatuan Negara Bangsa - Jerman |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan pengertian Negara Bangsa dan beberapa sebab proses penyatuan itu sukar dilakukan pada peringkat awal. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa keadaan atau faktor yang mendorong berlakunya proses penyatuan Negara Bangsa Jerman. iii. Menerangkan dan memahami proses penyatuan itu berlaku serta peranan yang dimainkan oleh beberapa tokoh yang berkaitan dengan proses penyatuan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (KHAMIS - 19/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 19 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6 Rendah 5 |
TAJUK: | Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan i. Sistem Ekonomi - Feudalisme dan Kapitalisme |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan definisi perkataan ekonomi dan pengertian sistem ekonomi berdasarkan pendapat tokoh-tokoh terkemuka. ii. Menjelaskan dan memahami maksud ekonomi feudalisme dan ekonomi kapitalisme serta beberapa ciri utamanya. iii. Menerangkan dan memahami sebab dan faktor yang mempengaruhi berlakunya perubahan sistem ekonomi daripada ekonomi fedalisme kepada kapitalisme. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 19 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 : Pengetahuan Am ( Kenegaraan) i. Dasar Sosial Negara |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan beberapa rasional pembentukan dasar sosial seperti Dasar Pendidikan Kebangsaan, Dasar Kebudayaan Kebangsaan dan Dasar Wanita Negara. ii. Menjelaskan dan memahami matlamat atau objektif utama pembentukan ketiga-tiga dasar yang telah dibincangkan. iii. Menerangkan dan memahami beberapa cara atau strategi pelaksanaan yang dirancang untuk mencapai objektif dasar yang telah diwujudkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik sekali dan objektif yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (JUMAAT - 20/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 20 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Rendah 5 |
TAJUK: | Tema 3 : Kemajuan dan Pembangunan i. Sistem Feudalisme - Jepun dan China |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan maksud ekonomi feudalisme di Jepun dan China serta beberapa kegiatan ekonomi feudalisme yang dijalankan. ii. Menjelaskan dan memahami cara ekonomi feudalisme itu dijalankan di Jepun dan China serta beberapa perbezaannya. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kepentingan sistem ekonomi feudalisme kepada Negara Jepun dan China. |
KBKK: | Membanding Beza |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 20 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 1 : Pengetahuan Am ( Kenegaraan ) i. Dasar Sosial Negara (samb/...) |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan beberapa rasional pembentukan dasar sosial seperti Dasar Pendidikan Kebangsaan, Dasar Kebudayaan Kebangsaan dan Dasar Wanita Negara. ii. Menjelaskan dan memahami matlamat atau objektif utama pembentukan ketiga-tiga dasar yang telah dibincangkan. iii. Menerangkan dan memahami beberapa cara atau strategi pelaksanaan yang dirancang untuk mencapai objektif dasar yang telah diwujudkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik sekali dan objektif yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
No comments:
Post a Comment