RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (ISNIN - 09/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI / TARIKH | Isnin / 09 Jul 2012 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 5K8 |
BIL PELAJAR: | 20 orang |
TUNJANG: | Kemahiran |
TAJUK & KEMAHIRAN: |
Melakukan servis dan 'digging' bola - permainan bola tampar
|
OBJEKTIF P&P: |
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Psikomotor : Melakukan kemahiran servis bola tampar dengan menggunakan
sekurang-kurangnya 2 teknik yang betul.
ii. Kognitif : Menyatakan dua tujuan kemahiran digging bola dan menahan
bola yang baik dalam permainan bola tampar.
iii. Afektif : Mempunyai sikap bertanggungjawab terhadap peralatan
sekolah dengan mengembalikannya ke stor sukan.
|
P SEDIA ADA: |
Pelajar pernah bermain hoki dan pernah juga menyaksikan permainan hoki di televisyen.
|
PENERAPAN NILAI: |
Semangat Kesukanan & Menghargai
|
KBKK: |
Membuat Analisis
|
PENGABUNGJALINAN: |
Tunjang kecergasan - Koordinasi
|
ALATAN: |
i. Bola tampar - 6 biji, Wisel, Skitel - 5
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI / TARIKH | Isnin / 09 Jul 2012 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 5S5 |
BIL PELAJAR: | 32 orang |
TUNJANG: | Kemahiran |
TAJUK & KEMAHIRAN: |
Melakukan servis dan 'digging' bola - permainan bola tampar
|
OBJEKTIF P&P: |
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Psikomotor : Melakukan kemahiran servis bola tampar dengan menggunakan
sekurang-kurangnya 2 teknik yang betul.
ii. Kognitif : Menyatakan dua tujuan kemahiran digging bola dan menahan
bola yang baik dalam permainan bola tampar.
iii. Afektif : Mempunyai sikap bertanggungjawab terhadap peralatan
sekolah dengan mengembalikannya ke stor sukan.
|
P SEDIA ADA: |
Pelajar pernah bermain hoki dan pernah juga menyaksikan permainan hoki di televisyen.
|
PENERAPAN NILAI: |
Semangat Kesukanan & Menghargai
|
KBKK: |
Membuat Analisis
|
PENGABUNGJALINAN: |
Tunjang kecergasan - Koordinasi
|
ALATAN: |
i. Bola tampar - 6 biji, Wisel, Skitel - 5
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 09 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Rendah 5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran i. Negara Bangsa - Raja Mutlak dan Raja Berpelembagaan di England |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan sistem pemerintahan beraja mutlak serta struktur pemerintahan yang membantu raja menjalankan pentadbiran. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa keadaan dan situasi yang mempengaruhi perubahan sistem beraja mutlak kepada raja berpelembagaan. iii. Menerangkan dan memahami struktur pemerintahan raja berperlembagaan serta peranan yang dimainkan oleh ahli Parlimen yang dilantik. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (SELASA - 10/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 10 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 : Pengetahuan Am (Kenegaraan) i. Dasar dalam Negara - Dasar Sosial |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan rasional dan matlamat utama Dasar Sosial Kebangsaan, Dasar Pendidikan Negara dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa objektif utama ketiga-tiga dasar yang diperkenalkan serta manafaat kepada negara. iii. Menerangkan dan memahami beberapa cara atau strategi pelaksanaan bagi ketiga-tiga dasar yang telah dibincangkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang telah dirancang berjalan tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan pelancaran program senaman aerobik 1M1S1M. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (RABU - 11/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 11 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 1 : Pengetahuan Am (Kenegaraan) i. Dasar dalam Negara - Dasar Sosial |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan rasional dan matlamat utama Dasar Sosial Kebangsaan, Dasar Pendidikan Negara dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa objektif utama ketiga-tiga dasar yang diperkenalkan serta manafaat kepada negara. iii. Menerangkan dan memahami beberapa cara atau strategi pelaksanaan bagi ketiga-tiga dasar yang telah dibincangkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik sekali dan objektif yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 11 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 6 Rendah 5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran i. Negara Bangsa - Raja Mutlak dan Raja Berpelembagaan di Perancis |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan sistem pemerintahan beraja mutlak serta struktur pemerintahan yang membantu raja menjalankan pentadbiran. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa keadaan dan situasi yang mempengaruhi perubahan sistem beraja mutlak kepada raja berpelembagaan. iii. Menerangkan dan memahami struktur pemerintahan raja berperlembagaan serta peranan yang dimainkan oleh ahli Parlimen yang dilantik. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (KHAMIS - 12/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 12 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6 Rendah 5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran i. Negara Kesatuan di Perancis |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan pengertian kesatuan dan maksud negara kesatuan dengan merujuk kepada pendapat beberapa orang tokoh. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa ciri utama sebuah negara negara kesatuan dengan merujuk kepada negara kesatuan Perancis. iii. Menerangkan dan memahami sistem pemerintahan negara kesatuan Perancis serta tanggungjawab kerajaan pusat dan kerajaan tempatannya. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 12 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 : Esei i. Isu - Perubatan Komplementeri |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan definisi atau pengertian perubatan komplementari dan beberapa jenis perubatan komplementari. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa kelebihan perubatan komplementari yang diamalkan di negara kita. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kekurangan perubatan komplementari dan langkah yang boleh diambil bagi memperkembangkan bidang perubatan ini . |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik sekali dan objektif yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH LAPAN (JUMAAT - 13/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 13 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Rendah 5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pemerintahan dan Pentadbiran i. Negara Persekutuan Amerika Syarikat |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan pengertian persekutuan dan Negara Persekutuan serta sebab kenapa sesebuah negeri itu menyertai persekutuan. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa ciri utama negara persekutuan dengan merujuk kepada Negara Persekutuan Amerika Syarikat. iii. Menerangkan dan memahami bentuk atau struktur pemerintahan Negara Persekutuan serta tanggungjawab badan pentadbiran yang dilantik. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua puluh lapan (28) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 13 Jul 2012 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 2 : Esei (Bahagian A dan B) i. Isu Semasa - Industri Berat |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan beberapa jenis dan ciri industri berat di Malaysia serta ciri industri kenderaan bermotor. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa kepentingan industri berat dan industri bermotor kepada negara. iii. Menerangkan dan memahami beberapa masalah dan cabaran yang dihadapi oleh industri berat dan industri bermotor di Malaysia. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang telah dirancang berjalan dengan lancar serta mendapat maklumbalas yang baik dari pelajar, objektif pembelajaran dapat dicapai. |
No comments:
Post a Comment