RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 05 Sept 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Struktur Pentadbiran Kerajaan Pusat |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami struktur dan peranan yang dimainkan oleh Jabatan Perdana Menteri. ii. Menyenaraikan beberapa tugas dan tanggungjawab sesebuah jabatan serta struktur pentadbirannya. iii. Memahami dan menerangkan 2 jenis suruhanjaya yang terdapat di negara kita serta peranan bagi setiap suruhanjaya berkenaan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan berjalan lancar dan objektif P&P dapat dicapai sepenuhnya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 05 Sept 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Penghasilan Esei Laras Sastera - Isu kesesakan dan kemalangan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa punca yang membawa kepada berlakunya kesesakan dan kemalangan maut. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 cara yang boleh diambil untuk mengurangkan kesesakan dan kemalangan jalan raya. iii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 peranan yang dimainkan oleh pihak berkuasa pengangkutan jalan untuk mengurangkan kemalangan maut. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal jawab bersama pelajar. 3. Rumusan dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan dan aktiviti pembelajaran yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan aktiviti 1 Murid, 1 Logo 1 Malaysia di Dewan Sri Sadong. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 05 Sept 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Struktur Pentadbiran Kerajaan Pusat |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami struktur dan peranan yang dimainkan oleh Jabatan Perdana Menteri. ii. Menyenaraikan beberapa tugas dan tanggungjawab sesebuah jabatan serta struktur pentadbirannya. iii. Memahami dan menerangkan 2 jenis suruhanjaya yang terdapat di negara kita serta peranan bagi setiap suruhanjaya berkenaan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan berjalan lancar dan objektif P&P dapat dicapai dengan baik. |
RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (SELASA - 06/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 06 Sept 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0915 - 1015 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Pembentangan pelajar - Teknologi Makanan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyenaraikan dan memahami maksud dan pengertian teknologi makanan serta jenis-jenisnya. ii. Menyatakan sekurang-kurangnya 4 kepentingan teknologi makanan terhadap perkembangan industri makanan di negara kita. iii. Memahami dan menerangkan beberapa cara yang boleh diambil untuk membangunkan teknologi makanan di negara kita. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal Jawab bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan iaitu pembentangan oleh pelajar berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang disasarkan dapat dicapai. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 06 Sept 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1150 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Dasar dalam Negara : Perpaduan Nasional |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa sebab yang membawa kepada wujudnya masalah perpaduan dalam negara. ii. Menerangkan beberapa punca dan kesan yang timbul akibat Peristiwa 13 Mei 1969 di negara kita. iii. Memahami dan menerangkan beberapa usaha yang diambil oleh kerajaan untuk memupuk perpaduan nasional. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Aktiviti P&P yang dirancang berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang ditetapkan telah dapat dicapai. |
RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (RABU - 07/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 07 Sept 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Pembentangan pelajar - Isu Penyakit Berbahaya |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami maksud penyakit kronik dan beberapa jenis penyakit kronik. ii. Menerangkan dan memahami sekurang-kurangnya 4 punca yang menyebabkan merebaknya penyakit berbahaya. iii. Memahami dan menerangkan beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah penyakit kronik. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal Jawab antara pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang ditetapkan telah dapat dicapai. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 07 Sept 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1130 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 1 - Pengetahuan Am i. Masalah perpaduan dan Rukun Negara |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa punca yang menyebabkan berlakunya masalah perpaduan kaum selepas merdeka. ii. Menerangkan beberapa langkah yang telah diambil oleh kerajaan untuk memupuk perpaduan kaum di Malaysia. iii. Memahami dan menerangkan prinsip-prinsip Rukun Negara dan kepentingannya terhadap perpaduan kaum. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 07 Sept 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Pengetahuan Am i. Masalah perpaduan dan Rukun Negara |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa punca yang menyebabkan berlakunya masalah perpaduan kaum selepas merdeka. ii. Menerangkan beberapa langkah yang telah diambil oleh kerajaan untuk memupuk perpaduan kaum di Malaysia. iii. Memahami dan menerangkan prinsip-prinsip Rukun Negara dan kepentingannya terhadap perpaduan kaum. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (KHAMIS - 08/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 08 Sept 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1130 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Bab 5 - Pentadbiran Kerajaan Pusat - Suruhanjaya |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami 2 jenis suruhanjaya utama yang terdapat di negara kita. ii. Menerangkan dan memahami struktur dan kategori suruhajaya perkhidmatan yang terdapat di negara kita. iii. Memahami dan menyenaraikan beberapa tanggungjawab suruhanjaya tetap dan suruhanjaya khas. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang disasarkan telah dapat dicapai. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 08 Sept 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Bab 5 - Pentadbiran Kerajaan Pusat - Suruhanjaya |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami 2 jenis suruhanjaya utama yang terdapat di negara kita. ii. Menerangkan dan memahami struktur dan kategori suruhajaya perkhidmatan yang terdapat di negara kita. iii. Memahami dan menyenaraikan beberapa tanggungjawab suruhanjaya tetap dan suruhanjaya khas. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang berjalan lancar dan objektif pembelajaran yang disasarkan telah dapat dicapai. |
RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (JUMAAT - 09/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 09 Sept 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Penghasilan Kerja Berkumpulan - Teknologi Robotik & Runtuhan Tanah |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami sekurang-kurangnya 3 sumbangan bidang teknologi robotik di negara kita. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 3 punca berlakunya gelongsoran dan runtuhan tanah. iii. Menerangkan dan memahami beberapa cara untuk mengatasi gelongsoran dan runtuhan tanah. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal jawab antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang ditetapkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dan reaksi pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH | 09 Sept 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Penghasilan Kerja Berkumpulan - Teknologi Robotik & Runtuhan Tanah |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami sekurang-kurangnya 3 sumbangan bidang teknologi robotik di negara kita. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 2 punca berlakunya runtuhan tanah di negara kita. iii. Menerangkan dan memahami beberapa cara untuk mengatasi runtuhan tanah di negara kita. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal jawab bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang ditetapkan telah berjaya dicapai dan proses pembelajaran berjalan lancar. |
No comments:
Post a Comment