RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 18 Julai 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 & 2 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Pembentangan - Isu Perumahan di Malaysia |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami punca dan langkah untuk mengatasi masalah rumah terbengkalai di Malaysia. ii. Menyenaraikan beberapa sebab berlakunya kenaikan harga rumah dan langkah untuk menangani. iii. Memahami dan menerangkan faktor kemunculan rumah setinggan dan kesan daripada kewujudan rumah setinggan berkenaan. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal Jawab bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan berjalan lancar dan objektif P&P dapat dicapai sepenuhnya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 18 Julai 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Penghasilan Esei Laras Sastera |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami rangka karangan dan asas jawapan yang diperlukan dalam menjawab soalan esei. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 isi utama yang berkaitan dengan punca berlakunya rusuhan & tunjuk perasaan. iii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 kesan yang diakibatkan oleh kejadian rusuhan & tunjuk perasaan. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal jawab bersama pelajar. 3. Latihan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 18 Julai 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Sistem Pentadbiran Kerajaan Malaysia |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa perkara yang berkaitan dengan cara perlantikan dan pemilihan YDPA. ii. Menerangkan dan menyenaraikan bidang kuasa dan tanggungjawab YDPA dan kuasa budi bicara YDPA. iii. Memahami dan menerangkan cara perletakan dan pemecatan YDPA semasa menjawat jawatan sebagai YDPA. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (SELASA - 19/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 19 Julai 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Pembentangan - Isu Perumahan di Malaysia |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami punca dan langkah untuk mengatasi masalah rumah terbengkalai di Malaysia. ii. Menyenaraikan beberapa sebab berlakunya kenaikan harga rumah dan langkah untuk menangani. iii. Memahami dan menerangkan faktor kemunculan rumah setinggan dan kesan daripada kewujudan rumah setinggan berkenaan. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal Jawab bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan ceramah Pengajian Am. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 19 Julai 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Dasar dalam Negara : Dasar Pembaharuan dalam PA (Samb/..) |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami rasional pembentukkan Dasar Pensyarikatan Malaysia dan Dasar Bersih, Cekap dan Amanah. ii. Menerangkan sebab atau objektif pembentukkan kedua-dua dasar yang telah diperkenalkan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa strategi pelaksanaan bagi setiap dasar yang telah dibincangkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Aktiviti P&P yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan ceramah Pengajian Am. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (RABU - 20/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 20 Julai 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 & 2 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Sistem Pentadbiran Kerajaan Malaysia |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa perkara yang berkaitan dengan cara perlantikan dan pemilihan YDPA. ii. Menerangkan dan menyenaraikan bidang kuasa dan tanggungjawab YDPA dan kuasa budi bicara YDPA. iii. Memahami dan menerangkan cara perletakan dan pemecatan YDPA semasa menjawat jawatan sebagai YDPA. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 20 Julai 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1130 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Dasar dalam Negara : Dasar Pembaharuan dalam P Awam (Samb/...) |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami rasional pembentukkan dasar Kepimpinan Melalui Teladan dan Dasar Peningkatan Kualiti dalam Perkhidmatan Awam. ii. Menerangkan sebab atau objektif utama dasar yang telah diperkenalkan serta objektif sampingan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa strategi pelaksanaan bagi setiap dasar yang dibincangkan tadi. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 20 Julai 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Dasar dalam Negara : Dasar Pembaharuan dalam P Awam (Samb/...) |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami rasional pembentukkan dasar Kepimpinan Melalui Teladan dan Dasar Peningkatan Kualiti dalam Perkhidmatan Awam. ii. Menerangkan sebab atau objektif utama dasar yang telah diperkenalkan serta objektif sampingan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa strategi pelaksanaan bagi setiap dasar yang dibincangkan tadi. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (KHAMIS - 21/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 21 Julai 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1130 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 & 2 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Bab 4 - Sistem Pentadbiran Kerajaan Malaysia |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa tugas utama Majlis Raja-Raja serta kaitan bidang kuasa mereka dengan pentadbiran negara. ii. Menerangkan dan memahami jumlah keanggotaan Majlis Raja-Raja serta tempoh mereka bersidang dalam setahun. iii. Memahami dan menerangkan beberapa tugas dan tanggungjawab Ketua Audit Negara dan jenis pengauditan yang dijalankan. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan berjalan dengan lancar, namun objektif pembelajaran sukar untuk dicapai sepenuhnya kerana jumlah pelajar yang terlalu ramai. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 21 Julai 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Bab 4 - Sistem Pentadbiran Kerajaan Malaysia |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa tugas utama Majlis Raja-Raja serta kaitan bidang kuasa mereka dengan pentadbiran negara. ii. Menerangkan dan memahami jumlah keanggotaan Majlis Raja-Raja serta tempoh mereka bersidang dalam setahun. iii. Memahami dan menerangkan beberapa tugas dan tanggungjawab Ketua Audit Negara dan jenis pengauditan yang dijalankan. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan berjalan dengan lancar, namun objektif pembelajaran sukar untuk dicapai sepenuhnya kerana jumlah pelajar yang terlalu ramai. |
RPH JUL : MINGGU KEDUA PULUH SEMBILAN (JUMAAT - 22/07)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 22 Julai 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Penghasilan Kerja Berkumpulan - Isu Pelancongan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami konsep dan pengertian pelancongan dan pelancongan berasaskan kesihatan. ii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 isi utama yang berkaitan dengan kepentingan pelancongan berasaskan kesihatan kepada negara. iii. Menerangkan sekurang-kurangnya 4 cara yang boleh diambil untuk memperkembangkan pelancongan berasaskan kesihatan. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Soal jawab bersama pelajar. 3. Rumusan dan Refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai sepenuhnya dan aktiviti pembentangan oleh pelajar berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh sembilan (29) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH | 22 Julai 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Dasar dalam Negara : Dasar Pembaharuan dalam PA (Samb/..) |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami rasional pembentukkan Dasar Pensyarikatan Malaysia dan Dasar Bersih, Cekap dan Amanah. ii. Menerangkan sebab atau objektif pembentukkan kedua-dua dasar yang telah diperkenalkan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa strategi pelaksanaan bagi setiap dasar yang telah dibincangkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Aktiviti P&P yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan ceramah Pengajian Am. |
No comments:
Post a Comment