RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh lima (25) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 20 Jun 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 & 2 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Teknik Pengolahan dan Format Jawapan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa komponen penting yang perlu ada dalam jawapan esei seseorang calon. ii. Menerangkan jumlah ayat yang diperlukan dalam setiap perenggan termasuk pengenalan dan penutup. iii. Memahami dan menerangkan jenis soalan dan formula yang digunakan dalam pengagihan isi utama. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan berjalan lancar serta objektif P&P tidak dapat dicapai sepenuhnya kerana jumlah pelajar yang terlalu ramai. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh lima (25) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 20 Jun 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Pengolahan Esei Laras Sains |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami perkara utama yang dikehendaki dalam soalan yang diberikan. ii. Menerangkan bentuk dan jenis kehendak soalan yang telah dibincangkan. iii. Memahami dan menerangkan sekurang-kurangnya 4 isi utama yang diperlukan mengikut kehendak soalan berkenaan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan latihan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh lima (25) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 20 Jun 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Perlembagaan Persekutuan dan Negeri |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami sejarah pembentukan dan kewujudan perlembagaan persekutuan. ii. Menerangkan peranan suruhanjaya Reid serta ahli-ahli suruhanjaya yang terlibat dalam pembentukkan suruhanjaya berkenaan. iii. Memahami dan menerangkan prinsip-prinsip asas yang diperlukan dalam penggubalan perlembagaan persekutuan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RPH JUN : MINGGU KEDUA PULUH LIMA (SELASA - 21/06)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh lima (25) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 21 Jun 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Teknik Pengolahan dan Format Jawapan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa komponen penting yang perlu ada dalam jawapan esei seseorang calon. ii. Menerangkan jumlah ayat yang diperlukan dalam setiap perenggan termasuk pengenalan dan penutup. iii. Memahami dan menerangkan jenis soalan dan formula yang digunakan dalam pengagihan isi utama. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan berjalan lancar serta objektif P&P dapat difahami dan dicapai oleh pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh lima (25) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 21 Jun 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Pengetahuan Am - Dasar dalam Negara (Dasar Sosial) |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa jenis dasar sosial yang dibentuk dan diperkenalkan dalam negara kita. ii. Menerangkan sebab atau objektif utama dasar berkenaan dibentuk serta rasional ia diwujudkan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa strategi pelaksanaan bagi setiap dasar sosial yang diperkenalkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RPH JUN : MINGGU KEDUA PULUH LIMA (RABU - 22/06)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh lima (25) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 22 Jun 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 & 2 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Perlembagaan Persekutuan & Negeri - Pembentukkan Malaysia |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa sebab utama yang telah membawa kepada idea untuk pembentukan Malaysia. ii. Menerangkan dan memahami negeri yang terlibat dalam penubuhan Malaysia serta suruhanjaya dan jawatankuasa yang terlibat. iii. Memahami dan menerangkan beberapa ciri utama pemerintahan Malaysia sebagai sebuah negara yang berdaulat. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan ceramah motivasi di Dewan Masyarakat. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh lima (25) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 22 Jun 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Pengetahuan Am - Dasar dalam Negara (Dasar Sosial) |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa jenis dasar sosial yang dibentuk dan diperkenalkan dalam negara kita. ii. Menerangkan sebab atau objektif utama dasar berkenaan dibentuk serta rasional ia diwujudkan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa strategi pelaksanaan bagi setiap dasar sosial yang diperkenalkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan ceramah motivasi di Dewan Masyarakat. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh lima (25) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 22 Jun 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Pengetahuan Am - Dasar dalam Negara (Dasar Sosial) |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa jenis dasar sosial yang dibentuk dan diperkenalkan dalam negara kita. ii. Menerangkan sebab atau objektif utama dasar berkenaan dibentuk serta rasional ia diwujudkan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa strategi pelaksanaan bagi setiap dasar sosial yang diperkenalkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan ceramah motivasi di Dewan Masyarakat. |
RPH JUN : MINGGU KEDUA PULUH LIMA (KHAMIS - 23/06)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh lima (25) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 23 Jun 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1130 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 & 2 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Perlembagaan Persekutuan & Negeri - Pembentukkan Malaysia |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa sebab utama yang telah membawa kepada idea untuk pembentukan Malaysia. ii. Menerangkan dan memahami negeri yang terlibat dalam penubuhan Malaysia serta suruhanjaya dan jawatankuasa yang terlibat. iii. Memahami dan menerangkan beberapa ciri utama pemerintahan Malaysia sebagai sebuah negara yang berdaulat. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancangkan berjalan dengan lancar, namun objektif pembelajaran sukar untuk dicapai sepenuhnya kerana jumlah pelajar yang terlalu ramai. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh lima (25) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 23 Jun 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Perlembagaan Persekutuan & Negeri - Pembentukkan Malaysia |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa sebab utama yang telah membawa kepada idea untuk pembentukan Malaysia. ii. Menerangkan dan memahami negeri yang terlibat dalam penubuhan Malaysia serta suruhanjaya dan jawatankuasa yang terlibat. iii. Memahami dan menerangkan beberapa ciri utama pemerintahan Malaysia sebagai sebuah negara yang berdaulat. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan tidak dapat dicapai sepenuhnya kerana jumlah pelajar yang ramai tetapi proses P&P dapat dijalankan. |
RPH JUN : MINGGU KEDUA PULUH LIMA (JUMAAT - 24/06)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh lima (25) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 24 Jun 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 2 - Bahagian A&B i. Pengolahan Esei Laras Sains |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami perkara utama yang dikehendaki dalam soalan yang diberikan. ii. Menerangkan bentuk soalan dan jenis kehendak soalan samada satu atau dua kehendak setelah dibincangkan. iii. Memahami dan menerangkan sekurang-kurangnya 4 isi utama yang diperlukan mengikut kehendak soalan berkenaan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan latihan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Objektif P&P yang disasarkan telah dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar dan aktiviti pembelajaran berjalan lancar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua puluh lima (25) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH | 24 Jun 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Pengetahuan Am - Dasar dalam Negara (Dasar Sosial) |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa jenis dasar sosial yang dibentuk dan diperkenalkan dalam negara kita. ii. Menerangkan sebab atau objektif utama dasar berkenaan dibentuk serta rasional ia diwujudkan. iii. Memahami dan menerangkan beberapa strategi pelaksanaan bagi setiap dasar sosial yang diperkenalkan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan refleksi. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Kertas putih. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan seperti biasa untuk waktu pertama tetapi terganggu pada waktu kedua kerana pelajar pergi ke pameran buku. Objektif P&P tidak tercapai sepenuhnya. |
Cikgu,
ReplyDeleteRPH anda lengkap dan kemaskini. Teruskan usaha gigih anda.
Happy teaching and have a nice day.