RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh empat (34) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 23 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1530 - 1630 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Kertas 2 - Karangan Bahagian A&B. i. Pembentangan - Penyakit Berjangkit. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan dan memahami penyakit berjangkit serta beberapa jenis penyakit berjangkit di Malaysia. 2. menjelaskan beberapa punca yang menyebabkan menularnya penyakit berjangkit di negara kita. 3. menerangkan beberapa cara untuk menangani masalah penyakit berjangkit dalam kalangan masyarakat kita. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru dan latihan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh empat (34) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 23 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1630 - 1700 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Frasa dan Klausa. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. memahami dan mengenalpasti maksud klausa dan frasa yang digunakan dalam bahasa melayu. 2. menyatakan cara untuk mengenalpasti bentuk frasa dan klausa dalam bahasa melayu. 3. membuat satu bentuk ayat lengkap yang mempunyai klausa dan frasa yang bersesuaian. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (SELASA - 24/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh empat (34) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 24 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 1250 - 1350 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 7: Penjelajahan dan Penerokaan. i. Hijrah dan kaitannya dengan aktiviti P&P Islam. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan beberapa faktor yang mendorong berlakunya peristiwa hijrah Rasulullah SAW ke Madinah. 2. menjelaskan beberapa sebab yang mendorong umat Islam melakukan aktiviti P&P berbanding tokoh barat. 3. menerangkan beberapa kaitan antara kejadian peristiwa hijrah dengan aktiviti P&P tokoh-tokoh Islam. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Ketekunan dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh empat (34) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 24 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1430 - 1500 |
TINGKATAN: | 5 Kemanusiaan 3 |
TAJUK: | Pengetahuan tatabahasa - Kata Adjektif dan Subjektif. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan maksud/pengertian kata adjektif dan kata subjektif dalam bahasa melayu. 2. mengenalpasti kegunaan dan peranan kata adjektif yang ingin dibina dalam bahasa melayu. 3. menghasilkan beberapa contoh ayat yang bersesuaian dengan setiap kata adjektif dan subjektif yang dibincangkan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh empat (34) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 24 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1500 - 1600 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Frasa Adjektif dan Subjektif. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan maksud/pengertian kata adjektif dan kata subjektif dalam bahasa melayu. 2. mengenalpasti kegunaan dan peranan kata adjektif yang ingin dibina dalam bahasa melayu. 3. menghasilkan beberapa contoh ayat yang bersesuaian dengan setiap kata adjektif dan subjektif yang dibincangkan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Membuat Kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh empat (34) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 24 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1630 - 1700 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Dasar dalam negara - Rancangan dan Dasar Pembangunan Negara. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa jenis dasar pembangunan dalam negara yang dilaksanakan selepas pembentukkan Malaysia. 2. menjelaskan beberapa rasional dan matlamat pembentukkan dasar ekonomi baru, dasar pembangunan nasional dan dasar wawasan negara. 3. menerangkan beberapa strategi pelaksanaan dan penekanan bidang yang diberi tumpuan dalam proses pelaksanaan setiap dasar. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (RABU - 25/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh empat (34) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 25 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Malaysia |
MASA: | 1250 - 1350 |
TINGKATAN: | 5 Kemanusiaan 3 |
TAJUK: | Karangan Umum dan Berpandu - panduan pengolahan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan beberapa jenis karangan dan dimensi soalan yang biasa dikeluarkan dalam peperiksaan. 2. menerangkan struktur dan laras bahasa yang sesuai yang patut diolah oleh pelajar. 3. menjelaskan gaya bahasa dan struktur karangan yang sesuai untuk menghasilkan jawapan yang cemerlang. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dilihat memberi perhatian semasa proses P&P dijalankan dan tekun membuat latihan yang diberikan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh empat (34) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 25 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1430 - 1530 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Dasar Dalam Negara - Rancangan Pembangunan Negara . |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan rasional pengenalan rancangan pembangunan negara selepas pembentukan Malaysia. 2. menyenaraikan beberapa strategi yang dirangka dalam usaha untuk mencapai objektif setiap rancangan yang diperkenalkan. 3. menerangkan beberapa startegi yang diperkenalkan untuk mengatasi masalah yang dikenalpasti. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh empat (34) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 25 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1630 - 1700 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Struktur Pentadbiran Kerajaan Persekutuan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa jenis kementerian yang terdapat dalam struktur pentadbiran kerajaan persekutuan. 2. menjelaskan beberapa peranan dan tugas utama bagi setiap kementerian yang diwujudkan. 3. menerangkan beberapa agensi utama yang diwujudkan dalam setiap kementerian serta tugas utamanya. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (KHAMIS - 26/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh empat (34) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 26 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1250 - 1350 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | LATIHAN PUSAT BOLASEPAK PIALA EMAS YAYASAN SARAWAK. |
OBJEKTIF P&P: | - |
KBKK: | - |
AKTIVITI: | - |
BBM: | - |
NILAI: | - |
REFLEKSI: | - |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh empat (34) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 26 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 1530 - 1630 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | LATIHAN PUSAT BOLASEPAK PIALA EMAS YAYASAN SARAWAK. |
OBJEKTIF P&P: | - |
KBKK: | - |
AKTIVITI: | - |
BBM: | - |
NILAI: | - |
REFLEKSI: | - |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (JUMAAT - 27/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh empat (34) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 27 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1430 - 1530 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | LATIHAN PUSAT BOLASEPAK PIALA EMAS YAYASAN SARAWAK. |
OBJEKTIF P&P: | - |
KBKK: | - |
AKTIVITI: | - |
BBM: | - |
NILAI: | - |
REFLEKSI: | - |
No comments:
Post a Comment