RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 09 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | CERAMAH KERJAYA - ANJURAN UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING |
OBJEKTIF P&P: | - |
KBKK: | - |
AKTIVITI: | - |
BBM: | - |
NILAI: | - |
REFLEKSI: | - |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 09 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Frasa Adjektif. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. memahami dan mengenalpasti jenis dan contoh frasa adjektif yang terdapat dalam bahasa melayu. 2. menyatakan cara untuk mengenalpasti bentuk frasa adjektif dalam bahasa melayu. 3. membina satu bentuk ayat yang mengandungi frasa nama dan frasa adjektif dengan tepat. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (SELASA - 10/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 10 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 7: Penjelajahan dan Penerokaan. i. Matlamat awal, tujuan dan faktor mempengaruhi. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan matlamat awal aktiviti P&P tokoh pelayaran Islam berbanding dengan tokoh barat. 2. menjelaskan beberapa tujuan utama aktiviti P&P umat Islam dijalankan dan kaitan dengan perkembangan agama Islam. 3. menerangkan beberapa faktor yang mempengaruhi kegiatan P&P di kalangan tokoh pelayaran Islam. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Ketekunan dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 10 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 5 Kemanusiaan 3 |
TAJUK: | Pengetahuan tatabahasa - Frasa Sendi Nama. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan maksud/pengertian frasa sendi nama yang digunakan dalam bahasa melayu. 2. mengenalpasti kegunaan dan peranan frasa sendi nama dalam struktur tatabahasa. 3. menghasilkan beberapa contoh frasa sendi nama yang terdapat pada ayat yang diberikan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 10 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1020 - 1055 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Kemahiran membaca - petikan dan teks ucapan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan perbezaan intonasi dalam pembacaan teks ucapan dan petikan karangan. 2. membuat pembacaan dengan lancar berdasarkan dua jenis teks yang berbeza. 3. menerangkan ciri-ciri sesebuah petikan dan teks ucapan yang dibincangkan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan terlibat dalam perbincangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 10 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Rancangan dan Dasar Pembangunan Negara. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa jenis rancangan pembangunan dalam negara yang diperuntukkan mengikut perlembagaan. 2. menjelaskan beberapa rasional dan matlamat pembembentukkan rancangan pembagunan negara sejak kemerdekaan. 3. menerangkan beberapa strategi pelaksanaan rancangan pembangunan yang diberi tumpuan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (RABU - 11/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 11 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Malaysia |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 5 Kemanusiaan 3 |
TAJUK: | Kemahiran tatabahasa - Frasa dan Klausa. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan maksud/pengertian frasa dan klausa dalam struktur tatabahasa melayu. 2. menerangkan beberapa jenis frasa dan klausa dalam pembinaan ayat dalam bahasa melayu. 3. membuat ayat lengkap yang mempunyai frasa nama, frasa kerja dan frasa sendi nama. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Membuat Kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dilihat memberi perhatian semasa proses P&P dijalankan dan tekun membuat latihan yang diberikan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 11 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Rancangan dan dasar pembangunan negara. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan matlamat dan tumpuan utama rancangan pembangunan negara selepas mencapai kemerdekaan. 2. menyenaraikan beberapa strategi yang diperkenalkan untuk mencapai matlamat yang digariskan. 3. menerangkan beberapa matlamat dan cabaran dalam melaksanakan Dasar Ekonomi Baru (DEB). |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 11 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Struktur Pentadbiran Kerajaan Persekutuan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan beberapa peranan utama kabinet dan cara perlantikan ahli-ahli kabinet. 2. menjelaskan bidang kuasa Perdana Menteri, syarat perlantikan dan cara perlantikan Perdana Menteri. 3. menerangkan beberapa cara seseorang Perdana Menteri boleh dipecat daripada jawatannya. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (KHAMIS - 12/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 12 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 1815 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia. i. Struktur Pentadbiran Kerajaan Persekutuan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menerangkan cara pelantikan, tugas portfolio dan cara perlucutan jawatan seorang menteri kabinet. 2. menyatakan cara perlantikkan dan tugas-tugas seorang Setiausaha Parlimen di peringkat kerajaan persekutuan. 3. menjelaskan tugas dan tanggungjawab seorang Setiausaha Politik dan Ketua Setiausaha Negara serta cara pelantikkan. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 12 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 5: Sistem Pendidikan. i. Tutorial - Bentuk pendidikan dan pengaruh pendidikan Islam. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan beberapa asas dan bentuk pendidikan yang dianjurkan pada zaman Rasulullah SAW. 2. menjelaskan beberapa institusi pendidikan dan sukatan pelajaran yang diperkenalkan pada zaman Khulafa al-Rasyidin. 3. menerangkan beberapa pengaruh dan kesan perkembangan sistem pendidikan Islam di Nusantara. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Perbincangan antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Ketekunan dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Proses pembentangan oleh pelajar tidak dapat dijalankan kerana pelajar menghadiri ceramah kecemerlangan Pengajian Am. |
RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH DUA (JUMAAT - 13/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Ketiga puluh dua (32) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 13 Ogos 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Esei (Bahagian A & B). i. Pembentangan pelajar - Isu-Isu Remaja. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyatakan beberapa isu yang sering dikaitkan dengan remaja terutama yang berkaitan dengan jenayah remaja. 2. menjelaskan beberapa punca pelajar melibatkan diri dengan isu/gejala negatif dewasa ini. 3. menerangkan beberapa langkah yang boleh disarankan untuk mengurangkan penglibatan dalam gejala negatif ini. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses Pembentangan telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
Dear teacher,
ReplyDeleteThank you for your RPH weeks 31 &32.
Recieved on 13 August.
Wellplanned & neat LP.
Sorry for checking late.
Have anice day!
PK KK