RPH JAN : MINGGU KEDUA (ISNIN - 06/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 06 Januari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 06 Januari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 1 - Kemunculan Tamadun Awal Manusia. i. Zaman Prasejarah. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan maksud dan pengertian zaman prasejarah menurut pendapat beberapa orang tokoh. ii. Menerangkan dan menyenaraikan empat tahap utama dalam zaman prasejarah serta peralatan yang dicipta. iii. Menerangkan dan memahami beberapa ciri utama zaman prasejarah dan corak kehidupan masyarakatnya. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Masyarakat Berorganisasi i. Bersatu dalam organisasi |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan tidak tercapai sepenuhnya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 06 Januari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Kertas 4 |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Kertas 4 : Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) i. Penyediaan Cadangan Penyelidikan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan memilih tajuk yang mempunyai makna dan berkaitan dengan tema yang diberi oleh pihak Majlis Peperiksaan Malaysia. ii. Menjelaskan dan memahami bentuk cadangan kajian/proposal yang merangkumi idea awal kajian serta tujuan kajian. iii. Menerangkan dan memahami tempoh, kawasan dan isu yang dikaji dan mengenal pasti persoalan yang perlu dijawab oleh kajian. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JAN : MINGGU KEDUA (SELASA - 07/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 07 Januari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 07 Januari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Kertas 4 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Kertas 4 : Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) i. Penyediaan Cadangan Penyelidikan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan memilih tajuk yang mempunyai makna dan berkaitan dengan tema yang diberi oleh pihak Majlis Peperiksaan Malaysia. ii. Menjelaskan dan membincangkan tulisan yang sedia ada yang berkaitan dengan tajuk yang telah dipilih dan cara penulisannya. iii. Menerangkan dan memahami kaedah kajian yang sesuai untuk mengumpul bahan seperti kaedah temubual, kajian perpustakaan dan kerja lapangan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 06 Januari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 1 - Kemunculan Tamadun Awal Manusia. i. Zaman Prasejarah. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan maksud dan pengertian zaman prasejarah menurut pendapat beberapa orang tokoh. ii. Menerangkan pengertian zaman paleolitik, mesolitik, neolitik dan zaman logam dan tempoh masanya. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kegiatan masyarakat pada setiap zaman prasejarah yang dibincangkan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Masyarakat Berorganisasi i. Bersatu dalam organisasi |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan objektif P&P yang ditetapkan tidak tercapai sepenuhnya. |
RPH JAN : MINGGU KEDUA (RABU - 08/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 08 Januari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Kertas 4 |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Kertas 4 : Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) i. Penyediaan Cadangan Penyelidikan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan memilih tajuk yang mempunyai makna dan berkaitan dengan tema yang diberi oleh pihak Majlis Peperiksaan Malaysia. ii. Menjelaskan dan membincangkan tentang kaedah kajian yang bersesuaian dengan tajuk yang dipilih serta menyediakan soalan. iii. Menerangkan dan memahami kaedah kajian yang sesuai untuk mengumpul bahan seperti kaedah temubual, kajian perpustakaan dan kerja lapangan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH JAN : MINGGU KEDUA (KHAMIS - 09/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 09 Januari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 09 Januari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 4K10 |
TAJUK: | Bab 1 - Kemunculan Tamadun Awal Manusia. i. Kemunculan Tamadun. |
HASIL PEMBELAJARAN: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyatakan maksud dan pengertian tamadun berdasarkan pendapat tokoh-tokoh sejarah Islam dan Barat. ii. Menerangkan beberapa faktor yang mempengaruhi kemunculan tamadun awal secara ringkas. iii. Menerangkan dan memahami sekurang-kurangnya 4 ciri utama kemunculan tamadun awal di dunia. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Masyarakat Berorganisasi i. Bersatu dalam organisasi |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang dapat dijalankan dengan baik dan hanya segelintir pelajar yang memahami objektif P&P yang ditetapkan. |
RPH JAN : MINGGU KEDUA (JUMAAT - 10/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 10 Januari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Kertas 4 |
MASA: | 0815 - 0945 |
TINGKATAN: | 6AK1 |
TAJUK: | Kertas 4 : Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) i. Penyediaan Cadangan Penyelidikan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan memilih tajuk yang mempunyai makna dan berkaitan dengan tema yang diberi oleh pihak Majlis Peperiksaan Malaysia. ii. Menjelaskan dan membincangkan bentuk struktur esei yang merangkumi pengenalan, isi-isi dan penutup esei ilmiah. iii. Menerangkan dan memahami kaedah kajian yang sesuai untuk mengumpul bahan seperti kaedah temubual, kajian perpustakaan dan kerja lapangan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
KBKK: | Mencirikan |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 10 Januari 2014 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6RK5 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
No comments:
Post a Comment