Monday, September 9, 2013

MINGGU KETIGA PULUH TUJUH: 09 - 13 SEPT 2013


RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH TUJUH (ISNIN - 09/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Isnin
TARIKH:09 Sept 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0705 - 0805
TINGKATAN:6RK1
TAJUK:Tema 4: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
i.   Perang Dingin.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i.  Menyatakan dan memahami maksud perang dingin serta menyenaraian beberapa buah negara yang terlibat dalam perang tersebut.
ii. Menjelaskan dan memahami beberapa faktor utama yang mendorong tercetusnya perang dingin antara blok barat dan timur.
iii. Menerangkan dan memahami kesan-kesan yang timbul akibat tercetusnya perang dingin antara kedua-dua blok.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Isnin
TARIKH:09 Sept 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Asia Tenggara - Semester 3
MASA:0925 - 1025
TINGKATAN:6AK5
TAJUK:Sejarah Asia Tenggara - Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
i.   Pendudukan Jepun di Myanmar dan Indonesia.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menerangkan beberapa sebab yang mendorong Jepun menjalani dasar imperialisme ke Asia Tenggara.
ii. Memahami dan menjelaskan dasar-dasar pemerintahan Jepun selepas menjajah Myanmar dan Indonesia.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa kesan pendudukan Jepun dari aspek politik, ekonomi dan sosial di Myanmar dan Indonesia.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Isnin
TARIKH02 Sept 2013
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:1025 - 1125
TINGKATAN:4K1
TAJUK:Bab 10 - Dasar British dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara.
i.   Kegiatan Ekonomi Tradisional.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan dan menahami konsep dan pengertian kegiatan ekonomi tradisional yang diamalkan di Tanah Melayu.
ii. Menerangkan dan memahami beberapa ciri utama kegiatan ekonomi tradisional yang diamalkan di Tanah Melayu.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa kegiatan ekonomi tradisional yang dijalankan di Tanah Melayu.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan latihan bertulis.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Kesediaan Menerima Perubahan
    i.   Bijaksana dan berhemah dalam tindakan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan semua pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan.


RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH TUJUH (SELASA - 10/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Selasa
TARIKH 10 Sept 2013
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA1055 - 1155
TINGKATAN:4K1
TAJUK:Bab 10 - Dasar British dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara.
i.   Kegiatan Ekonomi Dagangan.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan dan menahami konsep dan pengertian kegiatan ekonomi dagangan yang diamalkan di Tanah Melayu.
ii. Menerangkan dan memahami beberapa ciri utama kegiatan ekonomi dagangan yang diamalkan di Tanah Melayu.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa faktor yang mempengaruhi perkembangan kegiatan ekonomi dagangan.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan latihan bertulis.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Kesediaan Menerima Perubahan
    i.   Bijaksana dan berhemah dalam tindakan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan semua pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan.


RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH TUJUH (RABU - 11/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Rabu
TARIKH:11 Sept 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Asia Tenggara - Semester 3
MASA:0805 - 0905
TINGKATAN:6AK5
TAJUK:Sejarah Asia Tenggara - Tema 3: Nasionalisme dan Pembtkan Negara Bangsa
i.   Perjuangan secara berperlembagaan.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menerangkan konsep dan pengertian perjuangan secara perlembagaan yang dijalankan di Filipina dan Indonesia.
ii. Menjelaskan dan menerangkan beberapa bentuk perjuangan secara berperlembagaan yang dilakukan oleh rakyat Myanmar terhadap British.
iii. Menjelaskan dan menerangkan beberapa bentuk perjuangan secara berperlembagaan yang dilakukan oleh rakyat Indonesia terhadap Belanda.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Rabu
TARIKH:11 Sept 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:1055 - 1155
TINGKATAN:6RK1
TAJUK:Tema 4: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
i.   Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan - China.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan konsep Gerakan 4 Mei dan matlamat utama Gerakan 4 Mei yang berlaku di China.
ii. Menjelaskan dan memahami beberapa faktor yang mendorong kepada tercetusnya Gerakan 4 Mei di China.
iii. Menerangkan dan menyenaraikan beberapa kesan yang wujud akibat tercetusnya Gerakan 4 Mei di China.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH TUJUH (KHAMIS - 12/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Khamis
TARIKH:12 Sept 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Asia Tenggara - Semester 3
MASA:0705 - 0805
TINGKATAN:6AK5
TAJUK:Sejarah Asia Tenggara - Tema 3: Nasionalisme dan Pembtkan Negara Bangsa
i.   Perjuangan Kemerdekaan - Myanmar.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menerangkan beberapa gerakan nasionalisme yang berlaku di Myanmar sebelum pendudukan Jepun.
ii. Menjelaskan dan menerangkan beberapa langkah untuk mencapai kemerdekaan di Myanmar pada zaman pendudukan Jepun.
iii. Menerangkan dan memahami proses perjuangan kemerdekaan di Myanmar selepas Perang Dunia Kedua.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Khamis
TARIKH:12 Sept 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0955 - 1055
TINGKATAN:6RK1
TAJUK:Tema 4: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
i.   Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan - India.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan bidang pendidikan yang berlaku di Perancis.
ii. Menjelaskan dan memahami beberapa dasar awal bidang pendidikan yang wujud di Perancis pada awal abad ke 18.
iii. Menerangkan dan memahami perubahan-perubahan yang berlaku daripada sistem pendidikan tradisional kepada moden.
KBKK:Mengklasifikasi
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH TUJUH (JUMAAT - 13/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Jumaat
TARIKH:13 Sept 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6RK1
TAJUK:Tema 4: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
i.   Perhubungan Luar - Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah pembentukkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu serta kaitannya dengan Liga Bangsa.
ii. Menjelaskan dan memahami beberapa prinsip dan matlamat penubuhan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
iii. Menerangkan dan memahami struktur Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu serta peranan setiap organisasi PBB.
KBKK:Mengklasifikasi
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan perhimpunan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh tujuh (37)
HARI:Jumaat
TARIKH:13 Sept 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Asia Tenggara - Semester 3
MASA:1040 - 1140
TINGKATAN:6AK5
TAJUK:Sejarah Asia Tenggara - Tema 3: Nasionalisme dan Pembtkan Negara Bangsa
i.   Perjuangan Kemerdekaan - Indonesia.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menerangkan beberapa gerakan nasionalisme yang berlaku di Indonesia sebelum pendudukan Jepun.
ii. Menjelaskan dan menerangkan beberapa langkah untuk mencapai kemerdekaan di Indonesia pada zaman pendudukan Jepun.
iii. Menerangkan dan memahami proses perjuangan kemerdekaan di Indonesia selepas Perang Dunia Kedua.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.

No comments:

Post a Comment