RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (ISNIN - 02/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 02 Sept 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0805 |
TINGKATAN: | 6RK1 |
TAJUK: | Tema 4: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa i. Perang Dingin. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami maksud perang dingin serta menyenaraian beberapa buah negara yang terlibat dalam perang tersebut. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa faktor utama yang mendorong tercetusnya perang dingin antara blok barat dan timur. iii. Menerangkan dan memahami kesan-kesan yang timbul akibat tercetusnya perang dingin antara kedua-dua blok. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 02 Sept 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Asia Tenggara - Semester 3 |
MASA: | 0925 - 1025 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Sejarah Asia Tenggara - Tema 2: Transformasi Masyarakat i. Pengubahsuaian dalam ekonomi dan pendidikan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan kesan-kesan penjajahan kuasa asing terhadap pentadbiran tempatan di Indonesia dan Myanmar. ii. Memahami dan menjelaskan beberapa aktiviti ekonomi yang mengalami perkembangan di Myanmar dan Indonesia. iii. Menerangkan dan memahami aspek bidang pendidikan yang mengalami perkembangan di Indonesia dan Myanmar. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Isnin |
TARIKH | 02 Sept 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 1025 - 1125 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 9 - Perkembangan di Eropah. i. Revolusi Pertanian dan Perindustrian. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyenaraikan beberapa faktor yang mempengaruhi perkembangan bidang pertanian dan perindustrian. ii. Menerangkan dan memahami kesan daripada kemunculan teknologi terhadap revolusi pertanian dan perindustrian. iii. Menerangkan dan memahami kesan-kesan daripada perkembangan Revolusi pertanian dan perindustrian. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Kesediaan Menerima Perubahan i. Bijaksana dan berhemah dalam tindakan |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan semua pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan. |
RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (SELASA - 03/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Selasa |
TARIKH | 03 Sept 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA | 1055 - 1155 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 9 - Perkembangan di Eropah. i. Imperialisme Barat di Asia. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyenaraikan beberapa faktor yang mempengaruhi kedatangan kuasa barat ke Asia. ii. Menerangkan dan memahami beberapa sebab orang barat berusaha untuk memperkembangkan tamadun mereka ke luar Eropah. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kesan yang timbul akibat daripada kegiatn Imperialisme Barat terhadap Asia. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Kesediaan Menerima Perubahan i. Bijaksana dan berhemah dalam tindakan |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan semua pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan. |
RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (RABU - 04/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 04 Sept 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Asia Tenggara - Semester 3 |
MASA: | 0805 - 0905 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Sejarah Asia Tenggara - Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukkan Negara Bangsa i. Gerakan Nasinalisme di Indonesia dan Myanmar. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan faktor-faktor yang mempengaruhi gerakan nasionalisme di Indonesia dan Myanmar. ii. Memahami dan menjelaskan peranan golongan intelektual terhadap gerakan nasionalisme di Indonesia dan Myanmar. iii. Menerangkan dan memahami pengaruh-pengaruh luar yang turut mempengaruhi kemunculan gerakan nasionalisme di kedua-dua negara. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 04 Sept 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1055 - 1155 |
TINGKATAN: | 6RK1 |
TAJUK: | Tema 4: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa i. Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan - China. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan beberapa faktor yang mendorong kepada tercetusnya Revolusi China pada 1911. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa peranan yang dimainkan oleh Dr. Sun Yet Sen terhadap dekolonisasi di China. iii. Menerangkan dan menyenaraikan beberapa pengaruh golongan intelektual dan gerakan pembaharuan di China. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (KHAMIS - 05/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 05 Sept 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Asia Tenggara - Semester 3 |
MASA: | 0705 - 0805 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Sejarah Asia Tenggara - Tema 2: Tranformasi Masyarakat i. Perluasan kuasa asing di Indonesia dan Myanmar. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan beberapa cara perluasan kuasa asing yang berlaku di Indonesia dan Myanmar. ii. Menjelaskan dan menerangkan beberapa faktor utama yang mendorong kuasa asing seperti British dan Belanda meluaskan kuasa di Myanmar dan Indonesia. iii. Menerangkan dan memahami kesan-kesan utama yang wujud akibat perluasan kuasa asing di Indonesia dan Myanmar. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 05 Sept 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0955 - 1055 |
TINGKATAN: | 6RK1 |
TAJUK: | Tema 4: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa i. Dekolonisasi di China |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan perkembangan kegiatan Nasionalisme yang berlaku di China semasa pemerintahan Kerajaan manchu. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa faktor yang membawa kepada tercetusnya Revolusi di China pada tahun 1911. iii. Menerangkan dan memahami peranan yang dimainkan oleh Dr Sun Yet Sen terhadap Gerakan Revolusioner. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH SEPT : MINGGU KETIGA PULUH ENAM (JUMAAT - 06/09)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 06 Sept 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1 |
TAJUK: | Tema 4: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. i. Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan - China. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan konsep Gerakan 4 Mei dan matlamat utama Gerakan 4 Mei yang berlaku di China. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa faktor yang mendorong kepada tercetusnya Gerakan 4 Mei di China. iii. Menerangkan dan menyenaraikan beberapa kesan yang wujud akibat tercetusnya Gerakan 4 Mei di China. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan perhimpunan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Ketiga puluh enam (36) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 06 Sept 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Asia Tenggara - Semester 3 |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Sejarah Asia Tenggara - Tema 2: Tranformasi Masyarakat i. Penentangan terhadap kuasa asing - Indonesia dan Myanmar. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyatakan sekurang-kurangnya 5 sebab utama masyarakat di Indonesia menentang penjajahan Kuasa Belanda. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa sebab yang membawa kepada tercetusnya Perang Jawa serta kesan-kesan yang wujud akibat perang tersebut. iii. Menghuraikan dan memahami sebab-sebab yang membawa kepada penentangan masyarakat Myanmar terhadap penjajahan British. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
No comments:
Post a Comment