RPH APR : MINGGU KELIMA BELAS (ISNIN - 08/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 08 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 08 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Sistem pendidikan zaman Bani Umaiyyah. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan proses perkembangan pendidikan Islam yang berlaku di Kerajaan Islam Mesir. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa institusi pendidikan Islam seperti halaqah, masjid, madrasah, istana dan universiti di kerajaan Islam yang dibincangkan. iii. Menerangkan dan memahami sistem pembelajaran dan pengajaran yang dijalankan di setiap institusi pendidikan yang dibincangkan. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Selasa |
TARIKH | 08 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 3 - Peningkatan Tamadun. i. Aspek Peningkatan - Perundangan dan perluasan wilayah. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa jenis dan nama sistem perundangan yang di bentuk di beberapa tamadun awal yang terpilih. ii. Menerangkan dan memahami beberapa ciri dan kepentingan sistem perundangan yang telah diperkenalkan di tamadun awal yang dibincangkan. iii. Menerangkan dan menyenaraikan beberapa tokoh, cara dan sebab sesebuah tamadun awal memperluaskan wilayah mereka. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Keharmonian dan Kesejahteraan i. Patuh pada peraturan dan undang-undang negara |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan 100% pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan. |
RPH APR : MINGGU KELIMA BELAS (SELASA - 09/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 09 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 2 - Peningkatan Tamadun. i. Sumbangan tamdun dan Kemunculan Agama. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa bentuk kegiatan ekonomi yang dijalankan serta sebab yang mempengaruhi perkembangannya. ii. Menerangkan dan mengklasifikasikan beberapa aspek sosial yang berkembang di tamadun awal yang terpilih. iii. Menerangkan dan menyenaraikan beberapa sebab yang membawa kepada berlakunya perkembangan terhadap aspek sosial di tamadun awal. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Kejituan idea membentuk negara i. Mampu menjana idea bernas |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan 100% pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan. |
RPH APR : MINGGU KELIMA BELAS (RABU - 10/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 10 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Sistem pendidikan zaman Bani Abbasiyah. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan proses perkembangan pendidikan Islam yang berlaku di Kerajaan Islam Acheh. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa institusi pendidikan Islam seperti halaqah, masjid, madrasah, istana dan universiti di kerajaan Islam yang dibincangkan. iii. Menerangkan dan memahami sistem pembelajaran dan pengajaran yang dijalankan di setiap institusi pendidikan yang dibincangkan. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 10 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH APR : MINGGU KELIMA BELAS (KHAMIS - 11/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 11 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Perkembangan pendidikan di Mesir. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan proses perkembangan pendidikan Islam yang berlaku di Kerajaan Islam Mesir. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa institusi pendidikan Islam seperti halaqah, masjid, madrasah, istana dan universiti di kerajaan Islam yang dibincangkan. iii. Menerangkan dan memahami sistem pembelajaran dan pengajaran yang dijalankan di setiap institusi pendidikan yang dibincangkan. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 11 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH APR : MINGGU KELIMA BELAS (JUMAAT - 12/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 12 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kelima belas (15) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 12 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Perkembangan pendidikan di Acheh. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan proses perkembangan pendidikan Islam yang berlaku di Kerajaan Islam Acheh. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa institusi pendidikan Islam seperti halaqah, masjid, madrasah, istana dan universiti di kerajaan Islam yang dibincangkan. iii. Menerangkan dan memahami sumbangan tokoh-tokoh seperti Hamzah Fansuri dan Abdul Rauf Singkel dalam perkembangan pendidikan Islam. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
No comments:
Post a Comment