RPH APR : MINGGU KEENAM BELAS (ISNIN - 15/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 15 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 15 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Perkembangan Intelektual. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan maksud dan konsep ilmu naqli dan ilmu aqli yang terdapat pada zaman pendidikan Islam zaman Bani Umaiyyah dan Abbasiyah. ii. Menjelaskan dan memahami proses perkembangan kegiatan intelektual di Kerajaan Andalusia, Sepanyol. iii. Menerangkan dan menyenaraikan jenis ilmu yang tergolong dalam ilmu naqli dan ilmu yang tergolong dalam ilmu aqli. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Selasa |
TARIKH | 15 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 3 - Tamadun Awal Asia Tenggara. i. Perkembangan Agama di Tamadun Awal Asia Tenggara. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan menyenaraikan beberapa jenis agama yang muncul dan wujud di tamadun awal Asia Tenggara. ii. Menerangkan dan memahami proses perkembangan setiap agama seperti cara kedatangan dan tokoh yang terlibat dalam proses penyebaran. iii. Menerangkan dan memahami kesan atau pengaruh kedatangan setiap agama dari aspek pentadbiran, ekonomi, sosial dan kesenian/ kesusasteraan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Keunggulan Warisan Bangsa i. Memelihara warisan bangsa |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan 100% pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan. |
RPH APR : MINGGU KEENAM BELAS (SELASA - 16/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 16 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: | Bab 4 - Tamadun Islam dan perkembangannya . i. Zaman Jahiliah dan ciri masyarakatnya. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami beberapa konsep dan pendapat tokoh-tokoh tentang pengertian jahiliah serta tempohnya. ii. Menerangkan dan mengkategorikan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliah dari aspek pentadbiran, ekonomi dan sosial. iii. Menerangkan dan menyenaraikan beberapa jenis agama dan kepercayaan yang muncul di Tanah Arab serta pengaruhnya. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan latihan bertulis. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
KBKK: | Menghuraikan dan menyenaraikan |
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME: | Semangat kekitaan i. Semangat bermasyarakat |
ISTILAH/ KONSEP: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan 100% pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan. |
RPH APR : MINGGU KEENAM BELAS (RABU - 17/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 10 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Perkembangan Intelektual - sumbangan tokoh. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyenaraikan beberapa orang tokoh Islam yang terkenal dalam perkembangan kegiatan intelektual. ii. Menjelaskan dan memahami latar belakang secara ringkas 4 orang tokoh intelektual Islam yang telah dibincangkan. iii. Menerangkan dan memahami sumbangan utama keempat-empat orang tokoh yang telah dinyatakan tadi. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 17 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH APR : MINGGU KEENAM BELAS (KHAMIS - 18/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 18 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Perkembangan kegiatan intelektual. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan proses perkembangan kegiatan intelektual di kerajaan Bani Umaiyyah dan Bani Abbasiyah. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa faktor yang mempengaruhi perkembangan kegiatan intelektual di Kerajaan Andalusia. iii. Menerangkan dan memahami pengaruh perkembangan kegiatan intelektual khasnya terhadap perkembangan perpustakaan dan terjemahan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 18 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH APR : MINGGU KEENAM BELAS (JUMAAT - 19/04)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 19 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Keenam belas (16) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 19 April 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Penerokaan - sumbangan tokoh penerokaan Islam. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menyenaraikan tiga orang tokoh penerokaan Islam yang terdapat di Kerajaan Bani Umaiyyah dan Abbasiyah. ii. Menjelaskan dan memahami secara ringkas latar belakang ketiga-tiga orang tokoh yang telah dibincangkan . iii. Menerangkan dan memahami sumbangan tokoh penerokaan Islam seperti Al-Mas'udi, Ibn Majid dan Ibn Battutah. |
KBKK: | Membanding beza |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
No comments:
Post a Comment