RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 10 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0740 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 2 - Esei Bahagian A & B i. Penerangan tentang tajuk dan format tugasan kumpulan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan keperluan yang dikehendaki dalam proses pembentukkan penyelidikan dan gerak kerja luar untuk tujuan pembentangan ii. Menjelaskan dan memahami kehendak tajuk yang diberikan serta keadah yang diperlukan untuk menghasilkan sesebuah esei/karangan. iii. Memahami format yang diperlukan dalam penghasilan jawapan esei yang baik dalam STPM. |
KBKK: | Membuat Kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar dan objektif P&P dapat dicapai dengan jayanya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 10 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 5 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Ejaan - Kata Nama Terbitan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyenaraikan dan mengeja dengan betul sekurang-kurangnya separuh daripada 10 patah perkataan yang diberikan. ii. Memahami maksud bagi setiap patah perkataan yang diberikan iaitu kata nama terbitan |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Soal Jawab. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan objektif P&P kurang tercapai. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 10 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | PELAJAR 6 RENDAH BELUM MELAPOR DIRI. |
OBJEKTIF P&P: | - |
KBKK: | - |
AKTIVITI: | - |
BBM: | - |
NILAI: | - |
REFLEKSI: | - |
RPH JAN : MINGGU KEDUA (SELASA - 11/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 11 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 2 - Esei Bahagian A & B i. Penerangan tentang format, sistem pemarkahan dan jenis soalan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan keperluan yang dikehendaki dan format esei yang sepatutnya untuk peperiksaan STPM. ii. Menjelaskan dan memahami markah yang diperuntukkan serta kaedah pemberian markah bagi setiap aspek. iii. Memahami jenis-jenis serta bentuk soalan yang biasa dikeluarkan dalam peperiksaan STPM. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar dan objektif P&P dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 11 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Dunia |
MASA: | 0945 - 1055 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | PELAJAR 6 RENDAH BELUM MELAPOR DIRI. |
OBJEKTIF P&P: | - |
KBKK: | - |
AKTIVITI: | - |
BBM: | - |
NILAI: | - |
REFLEKSI: | - |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 11 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1055 - 1130 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | PELAJAR 6 RENDAH BELUM MELAPOR DIRI. |
OBJEKTIF P&P: | - |
KBKK: | - |
AKTIVITI: | - |
BBM: | - |
NILAI: | - |
REFLEKSI: | - |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 11 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 - Kenegaraan Malaysia i. Sejarah dan sumber undang-undang Malaysia |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dua jenis sumber undang-undang yang digunapakai di Malaysia selepas kemerdekaan ii. Menyenaraikan kategori undang-undang bertulis dan tidak bertulis serta sumber utamanya. iii. Menerangkan peranan dan kegunaan bagi setiap kategori undang-undang yang dinyatakan. |
KBKK: | Menyenaraikan. |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Soal Jawab. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang telah dirancang berjalan dengan lancar dan objektif P&P dapat dicapai dengan jayanya. |
RPH JAN : MINGGU KEDUA (RABU - 12/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 12 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Esei Bahagian A & B i. Penerangan tentang format, sistem pemarkahan dan jenis soalan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan keperluan yang dikehendaki dan format esei yang sepatutnya untuk peperiksaan STPM. ii. Menjelaskan dan memahami markah yang diperuntukkan serta kaedah pemberian markah bagi setiap aspek. iii. Memahami jenis-jenis serta bentuk soalan yang biasa dikeluarkan dalam peperiksaan STPM. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar dan objektif P&P dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 13 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 5 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Penggunaan kata hubung yang sesuai. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa kata hubung yang selalu digunakan dalam Bahasa Malaysia. 2. mengenalpasti kesalahan mudah dan penggunaan kata hubung yang terdapat pada setiap ayat yang diberikan. 3. membetulkan ayat berkenaan dari segi kesalahan dalam bentuk ejaan dan penggunaan kata hubung. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan objektif P&P tidak tercapai. |
RPH JAN : MINGGU KEDUA (KHAMIS - 13/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 06 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6 Atas Sains |
TAJUK: | Kertas 1 – Kenegaraan Malaysia. i. Sejarah dan Sumber Undang-undang di Malaysia. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan beberapa ciri utama tentang undang-undang bertulis dan tidak bertulis di Malaysia. ii. Menyenaraikan sekurang-kurangnya dua jenis undang-undang bertulis dan tidak bertulis di Negara kita. iii. Menerangkan dan memahami beberapa perbezaan antara undang adat Perpatih dan undang adat Temenggung. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Perbincangan antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan mesyuarat rumah sukan. |
RPH JAN : MINGGU KEDUA (JUMAAT - 14/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 14 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Dunia |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | PELAJAR 6 RENDAH BELUM MELAPOR DIRI. |
OBJEKTIF P&P: | - |
KBKK: | - |
AKTIVITI: | - |
BBM: | - |
NILAI: | - |
REFLEKSI: | - |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 14 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 2 - Esei Bahagian A & B i. Penerangan tentang format, sistem pemarkahan dan jenis soalan. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan keperluan yang dikehendaki dan format esei yang sepatutnya untuk peperiksaan STPM. ii. Menjelaskan dan memahami markah yang diperuntukkan serta kaedah pemberian markah bagi setiap aspek. iii. Memahami jenis-jenis serta bentuk soalan yang biasa dikeluarkan dalam peperiksaan STPM. |
KBKK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar dan objektif P&P dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 14 Januari 2011 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6 Rendah Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | PELAJAR 6 RENDAH BELUM MELAPOR DIRI. |
OBJEKTIF P&P: | - |
KBKK: | - |
AKTIVITI: | - |
BBM: | - |
NILAI: | - |
REFLEKSI: | - |
Cikgu,
ReplyDeleteRPH yang disertakan lengkap dan kemaskini.
Tahniah dan syabas.
Have a nice day!