RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 11 Januari 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Melayu |
MASA: | 1205 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Ejaan Kata Nama Am dan Nama Khas |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyenaraikan dan mengeja dengan betul sekurang-kurangnya separuh daripada 10 patah perkataan yang diberikan. ii. Memahami maksud bagi setiap patah perkataan yang diberikan iaitu kata nama am dan nama khas |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RPH APRIL : MINGGU KEDUA (SELASA - 12/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 12 Januari 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | i. Konsep Manusia dan Masyarakat |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menerangkan sekurang-kurangnya 3 pandangan masyarakat Arab Jahiliyah tentang manusia dan masyarakat. ii. Menyatakan beberapa pengertian dari sudut pandangan umat Islam mengenai manusia dan masyarakat. iii. Menyenaraikan beberapa pengertian tamadun dari sudut pandangan tokoh-tokoh sejarah. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 12 Januari 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 1020 - 1055 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Karangan Laras Sastera dan Sains Teknologi i. Penerangan tentang format dan teknik kerja kumpulan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan keperluan yang dikehendaki dalam proses pembentukkan penyelidikan dan gerak kerja luar untuk tujuan pembentangan ii. Menjelas dan memahami kehendak soalan yang diberikan serta keadah yang diperlukan untuk menghasilkan sesebuah esei/karangan. iii. Memahami format yang diperlukan dalam penghasilan jawapan esei yang baik. |
KBKK: | Membuat Kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 12 Januari 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Karangan (Kertas 1) i. Penghasilan Karangan Berpandu. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami maksud karangan berpandu dan juga karangan umum dalam SPM ii. Menerangkan rangka karangan bagi kedua-dua jenis karangan yang telah dibincangkan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru dan latihan. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Bekerjasama dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH APRIL : MINGGU KEDUA (RABU - 13/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 13 Januari 2010 |
M/PELAJARAN: | Pemulihan Bahasa Malaysia |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 7 |
TAJUK: | Penggunaan kata hubung yang sesuai. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. menyenaraikan beberapa kata hubung yang selalu digunakan dalam Bahasa Malaysia. 2. mengenalpasti kesalahan mudah dan penggunaan kata hubung yang terdapat pada setiap ayat yang diberikan. 3. membetulkan ayat berkenaan dari segi kesalahan dalam bentuk ejaan dan penggunaan kata hubung. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menyenaraikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Latihan ringkas. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis dan buku teks. |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Hanya segelintir pelajar dilihat memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan dan mereka memberi kerjasama semasa sesi perbincangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 13 Januari 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0945 - 1020 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Karangan (Bahagian A&B) i. Tajuk kerja kumpulan dan cara pengolahan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan keperluan yang dikehendaki dalam proses pembentukkan penyelidikan dan gerak kerja luar untuk tujuan pembentangan ii. Menjelas dan memahami kehendak soalan yang diberikan serta keadah yang diperlukan untuk menghasilkan sesebuah esei/karangan. iii. Menerangkan dan memahami bentuk esei yang perlu dihasilkan secara berkumpulan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan bersama pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 13 Januari 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Karangan (Kertas 1) i. Penghasilan Karangan Umum. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami maksud karangan berpandu dan juga karangan umum dalam SPM ii. Menerangkan rangka karangan bagi kedua-dua jenis karangan yang telah dibincangkan. iii. Menjelaskan cara menghasilkan isi, huraian serta contoh bagi setiap karangan yang hendak dihasilkan.. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan guru 2. Perbincangan bersama pelajar 3. Rumusan guru dan soal jawab. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH APRIL : MINGGU KEDUA (KHAMIS - 14/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 14 Januari 2010 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Tamadun Islam |
MASA: | 1055 - 1205 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 1 |
TAJUK: | Tema 1: Manusia dan Masyarakat i. Masyarakat zaman Jahiliyah |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menerangkan beberapa pandangan dan pengertian tokoh sejarah tentang maksud jahiliyah. ii. Menyatakan beberapa ciri utama zaman jahiliyah dari aspek politik, ekonomi, sosial dan ilmu pengetahuan. iii. Menyenaraikan bentuk agama dan kepercayaan dalam masyarakat Arab Jahiliyah serta pengertiannya. |
KBKK: | Menerang Sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Perbincangan dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Buku rujukan, papan tulis, LCD dan Laptop |
NILAI: | Menghormati dan Bekerjasama. |
REFLEKSI: | Pelajar dapat memberi tumpuan terhadap sesi proses P&P yang dijalankan serta memahami tajuk dan objektif pelajaran yang dibincangkan. |
RPH APRIL : MINGGU KEDUA (JUMAAT - 15/01)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 15 Januari 2010 |
M/PELAJARAN: | Pengajian Am 1 |
MASA: | 0940 - 1040 |
TINGKATAN: | 6 Atas Kemanusiaan 5 |
TAJUK: | Kertas 1 – Kenegaraan Malaysia. i. Sumber dan Undang-undang di Malaysia. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan beberapa ciri utama tentang undang-undang bertulis dan tidak bertulis di Malaysia. ii. Menyenaraikan sekurang-kurangnya dua jenis undang-undang bertulis dan tidak bertulis di Negara kita. iii. Menerangkan dan memahami beberapa perbezaan antara undang adat Perpatih dan undang adat Temenggung. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Pembentangan oleh pelajar. 2. Perbincangan antara pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan perhimpunan bersama pengetua. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN | |
MINGGU: | Kedua (02) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 15 Januari 2010 |
M/PELAJARAN: | Bahasa Malaysia |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 4 Kemanusiaan 2 |
TAJUK: | Kertas 1 - Petikan dan kefahaman. i. Teknik dan format menjawab kefahaman. |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan dan memahami maksud karangan berpandu dan juga cara menjawab kefahaman dalam SPM ii. Menerangkan cara dan format jawapan bagi menjawab bahagian kefahaman. iii. Menjelaskan cara menghasilkan isi, huraian serta contoh bagi setiap karangan yang hendak dihasilkan. |
KEMAHIRAN GENERIK: | Menjana Idea |
AKTIVITI: | 1. Penerangan oleh guru. 2. Soal Jawab dengan pelajar. 3. Rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P telah berjalan dengan lancar serta pelajar memberi maklumbalas yang baik ketika sesi perbincangan dijalankan. |
RPH Cikgu untuk Minggu 1-2 telah diteliti dan disemak.
ReplyDeleteTerima kasih kerana menghantarnya.
Have a nice day!