Monday, August 19, 2013

MINGGU KETIGA PULUH EMPAT: 19 - 23 OGOS 2013


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (ISNIN - 19/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Isnin
TARIKH:19 Ogos 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0705 - 0805
TINGKATAN:6RK1
TAJUK:Tema 3: Kemajuan dan Pembangunan
i.   Intelektual - sumbangan tokoh di Perancis.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan latar belakang  dan perkembangan karier tokoh intelektual yang dinyatakan.
ii. Menjelaskan dan memahami beberapa idea dan sumbangan utama bagi setiap tokoh intelektual yang telah dibincangkan.
iii. Menerangkan dan menyenaraikan beberapa hasil karya yang telah dihasilkan oleh setiap tokoh yang dibincangkan.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Isnin
TARIKH:19 Ogos 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:0925 - 1025
TINGKATAN:6AK5
TAJUK:Sejarah Malaysia - Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
i.   Raja Berperlembagaan, Persekutuan dan Demokrasi Berparlimen.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menerangkan konsep raja berperlembagaan dan tugas serta tanggungjawab raja berperlembagaan.
ii. Memahami dan menjelaskan bentuk pemerintahan persekutuan dan sistem pengagihan kuasa yang diamalkan di Malaysia.
iii. Menerangkan dan memahami maksud demokrasi berparlimen dan bidang kuasa badan perundangan, kehakiman dan badan pelaksana.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Isnin
TARIKH19 Ogos 2013
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA:1025 - 1125
TINGKATAN:4K1
TAJUK:Bab 8 - Pengaruh Islam di Malaysia sebelum kedatangan Barat.
i.   Pengaruh kedatangan Islam - Aspek sosiobudaya.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan dan menyenaraikan beberapa pengaruh kedatangan Islam terhadap sistem dan bentuk pendidikan di Malaysia.
ii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk pengaruh agama islam dari aspek bahasa dan kesusasteraan.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa bidang kesenian di Malaysia yang menerima pengaruh agama islam.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan latihan bertulis.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Kesediaan Menerima Perubahan
    i.   Bijaksana dan berhemah dalam tindakan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan semua pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan.


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (SELASA - 20/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Selasa
TARIKH:20 Ogos 2013
M/PELAJARAN:Sejarah T4
MASA1055 - 1155
TINGKATAN:4K1
TAJUK:Bab 8 - Pengaruh Islam di Malaysia sebelum kedatangan Barat.
i.   Pengaruh kedatangan Islam - Aspek ekonomi.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan dan menyenaraikan beberapa pengaruh kedatangan agama Islam ke atas kegiatan perdagangan di Malaysia.
ii. Menerangkan dan memahami beberapa bentuk pengaruh agama islam terhadap sistem dan penggunaan mata wang.
iii. Menerangkan dan memahami beberapa sistem percukaian dan amalan perniagaan di Malaysia yang menerima pengaruh agama islam.
AKTIVITI:1. Penerangan oleh guru.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan latihan bertulis.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Buku Teks.
KBKK:Menghuraikan dan menyenaraikan
NILAI/ UNSUR TINGKAHLAKU
PATRIOTISME:
Kesediaan Menerima Perubahan
    i.   Bijaksana dan berhemah dalam tindakan
ISTILAH/ KONSEP:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan semua pelajar memahami objektif P&P yang disasarkan.


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (RABU - 21/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Rabu
TARIKH:21 Ogos 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:0805 - 0905
TINGKATAN:6AK5
TAJUK:Sejarah Malaysia - Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
i.   Pembinaan Negara dan Bangsa : Pembangunan Sosial.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menerangkan beberapa usaha yang dibuat oleh kerajaan untuk membangunkan bidang pendidikan melalui penyata dan dasar yang digubal.
ii. Menjelaskan dan menerangkan beberapa objektif pembentukan rukun negara dan prinsip dan maksud yang digariskan dalam rukun negara.
iii. Menerangkan dan memahami strategi pelaksanaan dan kepentingan penggubalan dasar kebudayaan kebangsaan.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Rabu
TARIKH:21 Ogos 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:1055 - 1155
TINGKATAN:6RK1
TAJUK:Tema 3: Kemajuan dan Pembangunan
i.   Intelektual - sumbangan tokoh di England.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan latar belakang  dan perkembangan karier tokoh intelektual yang dinyatakan.
ii. Menjelaskan dan memahami beberapa idea dan sumbangan utama bagi setiap tokoh intelektual yang telah dibincangkan.
iii. Menerangkan dan menyenaraikan beberapa hasil karya yang telah dihasilkan oleh setiap tokoh yang dibincangkan.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (KHAMIS - 22/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Khamis
TARIKH:22 Ogos 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:0705 - 0805
TINGKATAN:6AK5
TAJUK:Sejarah Malaysia - Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
i.   Pembangunan Ekonomi dan sumbangan tokoh.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menerangkan beberapa matlamat utama Rancangan Pembangunan Malaysia dari Rancangan Malaya 1 hingga Rancangan Malaysia 1.
ii. Menjelaskan dan menerangkan beberapa objektif dan cara pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru dan Dasar Pembangunan Nasional.
iii. Menerangkan dan memahami sumbangan tokoh-tokoh iaitu Perdana Menteri Malaysia serta serba sedikit latar belakangnya.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Khamis
TARIKH:22 Ogos 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0955 - 1055
TINGKATAN:6RK1
TAJUK:Tema 3: Kemajuan dan Pembangunan
i.  Kemajuan Pendidikan di Perancis.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan bidang pendidikan yang berlaku di Perancis.
ii. Menjelaskan dan memahami beberapa dasar awal bidang pendidikan yang wujud di Perancis pada awal abad ke 18.
iii. Menerangkan dan memahami perubahan-perubahan yang berlaku daripada sistem pendidikan tradisional kepada moden.
KBKK:Mengklasifikasi
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.


RPH OGOS : MINGGU KETIGA PULUH EMPAT (JUMAAT - 22/08)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Jumaat
TARIKH:22 Ogos 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Dunia - Semester 1
MASA:0705 - 0815
TINGKATAN:6RK1
TAJUK:Tema 3: Kemajuan dan Pembangunan
i.  Kemajuan Pendidikan di Jerman.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sejarah perkembangan bidang pendidikan yang berlaku di Jerman pada abad ke 18 dan 19.
ii. Menjelaskan dan memahami beberapa dasar awal bidang pendidikan yang wujud di Perancis pada awal abad ke 18.
iii. Menerangkan dan memahami perubahan-perubahan yang berlaku daripada sistem pendidikan tradisional kepada moden.
KBKK:Mengklasifikasi
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan perhimpunan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU:Ketiga puluh empat (34)
HARI:Jumaat
TARIKH:22 Ogos 2013
M/PELAJARAN:Sejarah Malaysia - Semester 3
MASA:1040 - 1140
TINGKATAN:6AK5
TAJUK:Sejarah Malaysia - Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
i.   Wawasan 2020 dan Perhubungan Luar.
OBJEKTIF P&P:Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Memahami dan menyatakan sekurang-kurangnya 5 bentuk cabaran yang perlu dihadapi untuk mencapai matlamat wawasan 2020.
ii. Menjelaskan dan memahami beberapa asas penentu dasar luar Malaysia serta matlamat utama dalam mengadakan hubungan luar.
iii. Menerangkan dan memahami bentuk penglibatan Malaysia dalam pertubuhan Komanwel, PBB, ASEAN, NAM dan OIC.
KBKK:Menerang sebab
AKTIVITI:1. Penerangan secara kuliah.
2. Sumbangsaran bersama pelajar.
3. Membuat catatan dan rumusan guru.
BBM:Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop.
NILAI:Menghargai dan Kegigihan
REFLEKSI:Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar.

No comments:

Post a Comment