RPH MAC : MINGGU KESEPULUH (ISNIN - 04/03)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesepuluh (10) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 04 Mac 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesepuluh (10) |
HARI: | Isnin |
TARIKH: | 04 Mac 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Ekonomi - Sistem Ekonomi |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan konsep dan pengertian ekonomi menurut pandangan tokoh Islam dan tokoh Barat. ii. Menjelaskan dan memahami beberapa ciri ekonomi yang diterapkan dan diamalkan dalam kegiatan ekonomi Islam. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kegiatan ekonomi utama yang dijalankan oleh umat Islam pada zaman Rasulullah dan zaman kesultanan Melayu Melaka. |
KBKK: | Mengklasifikasi |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RPH MAC : MINGGU KESEPULUH (SELASA - 05/03)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesepuluh (10) |
HARI: | Selasa |
TARIKH: | 05 Mac 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: |
PEMULANGAN DAN PEMBETULAN KERTAS 3.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH MAC : MINGGU KESEPULUH (RABU - 06/03)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesepuluh (10) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 06 Mac 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Ekonomi - Institusi Ekonomi |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan pengertian Baitul mal serta sumber-sumber kewangan yang terdapat pada Baitul mal Khalifah al-Rasyidin dan Khalifah Abbasiyah. ii. Menjelaskan dan memahami pengertian dan jenis-jenis cukai dan zakat yang diperkenalkan pada zaman Khalifah al-Rasyidin dan Khalifah Abbasiyah. iii. Menerangkan dan memahami beberapa peranan dan kepentingan institusi ekonomi yang diwujudkan pada dua zaman pemerintahan yang diberikan. |
KBKK: | Menerang sebab |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesepuluh (10) |
HARI: | Rabu |
TARIKH: | 06 Mac 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1130 - 1240 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH MAC : MINGGU KESEPULUH (KHAMIS - 07/03)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesepuluh (10) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 07 Mac 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pemangunan dan Penerokaan i. Pendidikan - Falsafah pendidikan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan konsep dan pengertian pendidikan berdasarkan pandangan dan pendapat tokoh Islam dan tokoh Barat. ii. Menjelaskan dan memahami bentuk falsafah pendidikan Islam pada zaman pemerintahan Khalifah Bani Umaiyyah dan Bani Abbasiyah. iii. Menerangkan dan memahami beberapa kepentingan sistem pendidikan Islam pada kedua-dua zaman pemerintahan Islam yang diberikan. |
KBKK: | Mencirikan |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesepuluh (10) |
HARI: | Khamis |
TARIKH: | 07 Mac 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 1020 - 1130 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RPH MAC : MINGGU KESEPULUH (JUMAAT - 08/03)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesepuluh (10) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 08 Mac 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Dunia - Semester 1 |
MASA: | 0705 - 0815 |
TINGKATAN: | 6RK1/6RK2 |
TAJUK: |
PELAJAR BELUM MELAPOR DIRI.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesepuluh (10) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH | 08 Mac 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah T4 |
MASA: | 0815 - 0925 |
TINGKATAN: | 4K1 |
TAJUK: |
PEMULANGAN DAN PEMBETULAN KERTAS 2.
|
OBJEKTIF P&P: |
-
|
KBKK: |
-
|
AKTIVITI: |
-
|
BBM: |
-
|
NILAI: |
-
|
REFLEKSI: |
-
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
| |
MINGGU: | Kesepuluh (10) |
HARI: | Jumaat |
TARIKH: | 08 Mac 2013 |
M/PELAJARAN: | Sejarah Islam - Semester 2 |
MASA: | 1040 - 1140 |
TINGKATAN: | 6AK5 |
TAJUK: | Tema 2 : Pembangunan dan Penerokaan i. Pendidikan - Perkembangan Pendidikan |
OBJEKTIF P&P: | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Memahami dan menerangkan proses perkembangan pendidikan Islam yang berlaku di Kerajaan Islam Mesir dan Acheh. ii. Menjelaskan dan menyenaraikan beberapa institusi pendidikan Islam seperti halaqah, masjid, madrasah, istana dan universiti di kedua-dua kerajaan Islam yang dibincangkan. iii. Menerangkan dan memahami sistem pembelajaran dan pengajaran yang dijalankan di setiap institusi pendidikan yang dibincangkan. |
KBKK: | Membuat kategori |
AKTIVITI: | 1. Penerangan secara kuliah. 2. Sumbangsaran bersama pelajar. 3. Membuat catatan dan rumusan guru. |
BBM: | Bahan rujukan, Papan Tulis dan Laptop. |
NILAI: | Menghargai dan Kegigihan |
REFLEKSI: | Proses P&P berjalan dengan baik dan objektif P&P yang disasarkan dapat dicapai berdasarkan maklumbalas dari pelajar. |
No comments:
Post a Comment